Hallo, tijdje geleden heeft mijn man een spermatestje gedaan en door het overgaan van de ene huisarts naar de andere huisarts duurde het een tijdje voor we de uitslag hadden. Nu hebben we vandaag via de mail eindelijk de uitslag gekregen, maar we snappen helemaal niet wat er staat! Vorige keer was de enige kritiek de hoeveelheid, want dat was 7 miljoen. De kwaliteit was verder prima (en gemiddeld/beter dan gemiddeld)! Dit is de nieuwe uitslag: Spermatozoën, aantal/ml 6x10!6ml (15-) Spermatozoën, agglutinatie Geen Aspect sperma Grijswit Spermatozoën, levende % 50% (40-) Opmerking 1 sperma Geen Viscositeit sperma Vloeibaar pH Sperma 7.7 (7,2-) Sperma VCM waarde 12.6x10!6 (1-) Volume sperma 4.2 ml (1,5-) Wie kan ons helpen?
Hoi Nana, Zag dat je nog reactie had, dus hoop dat ik je iets kan helpen. De concentratie (hoeveelheid) is 6 miljoen/ml en zit daarmee wat onder de grens. In ons zkh hanteerden ze hiervoor bijvoorbeeld 15-20 miljoen/ml. De kwaliteit van het sperma wordt vaak opgedeeld in 4 categorieën: A snel vooruitbewegend zaad B vooruit bewegend zaad C op de plaats bewegend zaad D niet bewegend zaad A en B moeten samen 50% zijn, waarvan A 25%. Dus de 50% levende spermacellen bij je man is prima! Je zou nog kunnen navragen hoeveel hiervan snel bewegend is. Volume en Ph zijn daarnaast ook goed. Dus de uitslag is zeker niet heel slecht, maar ligt qua hoeveelheid inderdaad wat onder het gemiddelde (maar nog ruim voldoende voor IUI bijvoorbeeld). Ik zie dat jullie net als wij ook al sinds september 2009 bezig zijn voor een kleintje. Zijn dit de eerste onderzoeken voor jullie?
Hoi Nessie, Bedankt voor je reactie! We zijn inderdaad nog maar net begonnen met de onderzoeken. Ik heb een bloedtest gehad en mijn man heeft nu dus zijn tweede zaadtest achter de rug. In het nieuwe jaar laten we ons doorverwijzen door de huisarts. We wilden nog 1 poging zelf wagen.. en daarna gaan we de volgende stap zetten Ik ben er intussen ook helemaal klaar voor!