Hallo forummers, Rare vraag misschien... bij mijn vriend in een bal pas in de puberteit ingedaald. Heeft dit invloed op zijn vruchtbaarheid denk je? B.
Dag Botervliegje, Volgens mij heeft dat geen invloed op de vruchtbaarheid, zeker als het maar 1 testikel betreft. Wel hebben deze mannen een verhoogde kans op zaadbalkanker. Ik zou het anders voor de zekerheid aan je HA vragen. Groetjes Gerlinde
Volgens mij kan dit wel. Probeer google eens! Succes meid, ik hoop in julie geval dat het geen neg. invloed heeft. Elmo *man zegt ook JA, sorry*
Bedankt voor het antwoord! oh jee... we proberen nu zon 10 mnd... al tijd om naar de HA te gaan denk je of nog even doorgaan met proberen? ik heb normale cyclus met eisprong (getempt) en hebben steeds geklust in de 2 a 3 dagen voor eisprong. ik ben aan het googelen geweest... als 1 zaadbal helemaal niet is ingedaald heb je 20 % meer kans op problemen, kan niks vinden over latere (toch spontane) indaling... pff.. zal het toch ook maar aan de HA vragen...
Je kan altijd even naar de HA gaan. Misschien haalt dat je onzekerheid weg als je zou weten als het zaad gewoon goed is. Succes in ieder geval. gr vruchtje
dit vond ik net op cnn.com Infertility. A retractile testicle that becomes permanently retracted (an undescended testicle) and remains untreated may affect a boy's future fertility. However, a male with only one healthy testicle can still produce enough sperm to conceive a child. The risk of infertility usually decreases if the testicle is naturally or surgically returns to the scrotum. toch wel beetje gerustgesteld... hoop dat ik hierin gelijk heb
Gelukkig, net wat ik dacht. Ik zou het nog 2 maanden zelf proberen en daarna naar de HA gaan voor een verwijzing naar een gyn. Deze zal in eerste instantie bij jou wat routine bloedonderzoek en een echo doen en je man zal zich denk ik moeten onderwerpen aan een zaadonderzoek. Niet echt leuk allemaal, maar wel noodzakelijk om te kijken waarom het nog niet gelukt is. Maar ik hoop natuurlijk dat het voor jullie allemaal niet nodig is! Veel succes en geluk
problemen - niet ingedaalde zaadballen (=cryptorchisme) Bij ongeveer 2-3% van de jongens zijn direct na de geboorte 1 of beide zaadballen nog niet ingedaald in de balzak. Vaak treedt alsnog een spontane indaling op in het eerste levensjaar. Op volwassen leeftijd is bij ongeveer 1% van de mannen sprake van een niet-ingedaalde zaadbal. De oorzaak van dit probleem is niet bekend, maar vermoed wordt dat genetische factoren en milieu invloeden tijdens de zwangerschap een belangrijke rol spelen. niet-ingedaalde zaadbal links Niet-ingedaalde zaadballen vertonen vaak tekenen van een aanlegstoornis, die soms ook in de andere goed ingedaalde zaadbal worden terug gevonden. gevolgen van niet-ingedaalde zaadballen Een dergelijke aanlegstoornis heeft 3 belangrijke gevolgen: 1. de indaling is onvolledig 2. de spermaproduktie is verminderd 3. er is een licht verhoogde kans op zaadbalkanker. vruchtbaarheid De vruchtbaarheid van mannen met een enkelzijdig niet-ingedaalde zaadbal is meestal behoorlijk: 60-70% blijkt in staat op de natuurlijke weg vader te worden. Bij dubbelzijdig niet-ingedaalde zaadballen is dit slechts 30%. Nog onduidelijk is of een vroegtijdige operatie de vruchtbaarheidskansen later vergroot.
@Elmo, dat is dan toch positief nieuws! Ik heb ook eens gehoord dat als je 100 willekeurige mannen van de straat plukt, hebben geloof ik zelfs 50% verminderde zaadkwaliteit. Het betreft dus heel veel mannen. Ik zou me nu echt nog niet zoveel zorgen maken hoor botervliegje.
ok! en gelukkig is 'ie uit zichzelf wel ingedaald op z'n 12e of zo, dus dat lijkt me betere kans dan bij mannen waarbij dit nooit is gebeurd. heel erg bedankt voor het meedenken allebei