Beste vrouwen, kunnen jullie mij uitleg geven van het zaadonderzoek van mijn vriend? We zijn dik anderhalf jaar bezig en tot op heden niets nada noppes gebeurd. De uitslag: volume: 4.0 ml viscositeit: normaal ph:7,7 aspect: normaal spermatozoa: x10`6/ml L7 rondcellen: x10`6/ml H2 epitheel: /veld 0 motiel prog (A+B): 32% motiel traag(C): 4% motiel (D): 64% vitaal: 73% VCM x10`6 L9 DIFF normaal L 2% DIFF voorstadia /100sp@ 11 DIFF leucocyten /100sp@ 2 DIFF bijzonderheden: ca 50% van de spzoa heeft afwijkend acrosoom MAR-test 1gb <5% Zoals je ziet een hele lijst.. Ik snap na zelf onderzoek op het internet dat het niet al te best is (dokter zei dat het over 6-8 weken overnieuw moest) maar heeft er niet uitleg bij gegeven. Weet iemand misschien of dit in ieder geval genoeg is voor een IUI? Pff ik zit er behoorlijk mee en mijn vriend voelt zich zo schuldig..
Gut da's inderdaad een waslijst... ik durf er niet te veel van te zeggen... Ik weet alleen dat je bij IUI boven de 1 miljoen zaadcellen moet zitten (na opwerking). Ik haal uit jouw lijstje ook niet het aantal zaadcellen dat is gevonden. Maar dat kan aan mij liggen... Ik zou je dokter morgen gewoon terug bellen en vragen wat de uitslag betekent. Heeft de dokter gezegd dat het niet goed is? Of alleen dat het nog een keer moet? Als het niet goed is, onderzoeken ze standaard nog een keer, dus het kan zijn dat het wat minder goed is dan normaal... Maar een volgende keer kan het zomaar ook weer beter zijn. Maar hoe erg het nu is? Zou ik toch ff aan je dokter vragen. Maar misschien is er nog een deskundige hier op het forum. Succes, hopelijk valt het allemaal mee!
O ja en je vriend moet zich niet schuldig voelen he.... hij kan er niets aan doen! (ok, roken en veel drinken kan de boel aantasten, maar ga er ff vanuit dat ie dat niet doet. En dan nog: gezond leven geeft ook geen garanties...)
Hoi Pien, Er zijn 7 miljoen spermacellen per ml gevonden... dus lang niet de standaard 20(?) miljoen. We hebben inmiddels wel al een afspraak met de fertiliteitsarts in het ziekenhuis maar dat is pas eind dec Dat duurt nog wel ffkes. Ach ja ik heb allang begrepen dat in de MMM geduld een schone zaak is.
Hoi Jet, 7 miljoen is denk ik niet zo veel nee, daarvan is dan 32% goed beweeglijk, dus dan houd je volgens mij 1/3 van 7 miljoen over. 50% heeft een goede vorm, wat dan volgens mij wel positief is (bij ons is dat maar 9% waardoor we met de betere cijfers en percentages dus toch niet zo goed zitten...) Ik heb wel geleerd dat het vooral om de cijfers na opwerking gaat voor IUI. Hier kan nog een hoop veranderen. Wij gingen van iets van 50 tot 80 miljoen zaadjes naar 0,4-1,5 miljoen zaadjes na opwerking... (Maar dan kan het volgens mij ook andersom dat van de 7 miljoen er misschien toch wel 3 miljoen overblijven, daar heb ik namelijk ook verhalen van gezien). Succes! En inderdaad geduld is een schone zaak! Mijn man voelde zich ook schuldig, omdat wij er pas achter kwamen dat het de eerste keer 0,4 miljoen was na opwerking toen we IUI deden en ik dus hormonen had gespoten etc. en de poging niet mee kon tellen. Ik vond dat ook heel moeilijk, hij hoeft zich helemaal niet schuldig te voelen. Ze kunnen er toch niks aan doen! Mijn man doet alles goed! Ik blijf gewoon zeggen dat het een samenspel is tussen ons beiden, als ik super vruchtbaar was, was ik ook zwanger geworden van 'minder sterk zaad'. We doen dit traject echt samen! Succes! (Ik zou als ik jou was ook de arts even bellen, die weten het het beste, wellicht kunnen ze ook een proefopwerking doen, dan weet je waar je wat IUI betreft aan toe bent).
Als die 7milj per ml is dan zijn er 28 miljoen zaadcellen gevonden. 32% daarvan beweegt, dus het aantal 'goede zaadjes' is ongeveer 9 miljoen. Die 9miljoen is de vcm waarde.. het is inderdaad minder dan het moet zijn, maar je kunt niet veel doen behalve wachten op de 2e test. Als die ook niet goed is zullen ze het zaad waarschijnlijk gaan bewerken om te kijken hoeveel zaad er dan overblijft. Pas dan kan je er echt wat zinnigs over zeggen. En laat dokters maar niet al teveel uitleggen. Onze huisarts zei dat we met een beetje hulp zo zwanger werden, maar dat was echt onzin. Onze vcmwaardes waren voor bewerking al wel een stuk slechter dan die van jullie, tussen de 1.8 en 4 milj elke keer.
lieve jetje, heftig he, zo'n uitslag. Maar zeg je vriend alsjeblieft dat hij zich niet schuldig hoeft te voelen; mijn man is notabene onvruchtbaar (nul komma nul zaad) en ik ben super trots op zijn conclusie dat hij nog altijd een waardevol mens is en (on)vruchtbaarheid verder niets zegt over je waarde. Maar goed ,misschien vind je vriend het vooral voor jou zo moeilijk en dat is het ook!! oh ja, over je vraag: bel meteen de (huis)arts want je hebt gewoon recht op goede uitleg!! sterkte!
Bedankt dames voor de antwoorden. Er is nog hoop want er is nog 'leven' gevonden. Ik zie voor de meeste van jullie dat het ook al een heel lang traject is met veel teleurstellingen. Knap dat jullie zo gemotiveerd blijven!
Wij hebben al vier IUI's gehad met +/- 1 miljoen spermacellen na opwerking. Das dus niet al te best. De laatste keer hadden we 4 miljoen en daarover zei de arts dat het prima is voor IUI. Waar je idd naar moet kijken is wat er over blijft na de bewerking. De cijfers voor de bewerking zijn iets minder relevant bij IUI, want er kan met die bewerking heel veel gebeuren (in positieve of negatieve zin). Mocht het na bewerking nog steeds niet best zijn, dan adviseer ik om zo snel mogelijk een onderzoek aan te vragen bij een androloog. Deze arts kan dan een echo maken van de balzak om te zien of er afwijkingen zijn (zoals bijv een spatader). Ga niet wachten tot een arts hier mee komt, want dan ben je misschien (zoals in ons geval) alweer een jaar verder. Succes met alles en geef de moed nog niet op!!!
@ Babyliz, ja 9%, vind ik niet heel veel, maar het zijn er toch 9%, 1% is weinig he! Ik zie dat jullie over ICSI gaan nadenken... Succes!