Uitsluiten (koemelk)allergie op eigen initiatief?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Nuk, Jul 26, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nuk

Nuk Actief lid

May 13, 2010
    448
    1
    0
    Hallo allemaal,

Mijn dochtertje (iets meer dan 4 maanden oud) heeft een aantal klachten die ook voorkomen bij een koemelkallergie: moeizame ontlasting, niet regelmatig drinken (soms drinkt ze de fles gewoon leeg, maar soms gaat ze al huilen als de fles alleen nog maar in de buurt van haar gezichtje komt en krijg ik er met moeite 80 ml. in), last van een verstopt neusje en rode vlekken/rood-witte bultjes in haar gezicht die jeuken.

Uiteraard zit ik er niet op te wachten dat ze een kma heeft, maar ik zou het graag willen uitsluiten. Op verschillende websites over voedselallergie lees ik dat je een kma op zo'n jonge leeftijd alleen kunt uitsluiten door een speciale voeding te geven en te kijken of de klachten verminderen. M'n huisarts vind het echter niet nodig om daar een recept voor uit te schrijven (hij heeft me een fles Lactulose meegegeven om de ontlasting op gang te brengen en daarmee was de kous af). Dus is mijn vraag:
    Kun je FrisoPep/Nutrilon Pepti gewoon op eigen initiatief proberen, of moeten we er toestemming voor krijgen van een arts? Ik bedoel: stel je voor dat m'n dochtertje niet direct een koemelkallergie heeft, maar dat haar klachten daar toevallig veel op lijken, kan het dan kwaad als ze toch een tijdje FrisoPep/Nutrilon Pepti krijgt? Of anders gesteld: is FrisoPep/Nutrilon Pepti gewoon een volwaardige zuigelingenvoeding zonder bijwerkingen, ook als het kindje achteraf geen kma blijkt te hebben?

Dank je wel voor jullie ervaringen en reacties!

2. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Ja het is gewoon een volwaardige zuigelingenvoeding, dus wat dat betreft kun je gewoon een bus halen, maar het kan wel zijn dat ze eerst wat overgangsklachten krijgt ivm de overstap van voeding en het kan best even duren voordat je resultaat ziet (duurde hier 3 a 4 weken)

Waarom wil je huisarts niet verder kijken? Gewoon onwil of vindt hij de verschijnselen niet duidelijk? Anders kun je het de volgende keer ook vragen op het CB aan de arts, mss dat die wat meer wil meewerken?

symptomen hier waren:
    verstopte neus
    ontstoken oogjes
    veel buikkrampen
    veel stinkwindjes
    overstrekken tijdens drinken
    fles weigeren of halve flessen drinken
    onrustig
    slecht slapen
    heel veel huilen

succes!

3. Nuk

Nuk Actief lid

May 13, 2010
    448
    1
    0
    Hoi Maria, dank je wel voor je reactie.
    De exacte woorden van de huisarts waren: "Er wordt veel meer over koemelkallergie gesproken en geschreven dan dat het ook werkelijk aan de hand is." Hij zei verder dat Lina ook bloed in de ontlasting zou moeten hebben als indicator van kma.
    De symptomen die jij noemt:
    verstopte neus: heeft ze
    ontstoken oogjes: jeukende oogjes
    veel buikkrampen: niet meer dan normaal, geloof ik
    veel stinkwindjes: heeft ze
    overstrekken tijdens drinken: doet ze, drinken lijkt soms wel een gevecht
    fles weigeren of halve flessen drinken: doet ze, het gaat met vlagen, maar iedere week komt er wel een moment dat ze steeds minder gaat drinken
    onrustig: ja, heel snel ademen, helemaal hyper kunnen zijn
    slecht slapen: dat eigenlijk niet
    heel veel huilen: ook niet

En verder dus ook nog die rode plekken in haar gezicht en slechts 1 keer in de week/10 dagen poepen (en daar ontzettende last van hebben, omdat het gewoon niet komt).

Goed om te lezen dat zo'n speciale voeding een volwaardige voeding is. Ik denk dan namelijk: dan kan het toch ook geen kwaad om gewoon eens uit te testen of de klachten minder worden?

Ben benieuwd of anderen ook iets van mijn verhaal herkennen. Ook als het iets anders bleek te zijn trouwens!

4. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Tjonge fijne arts...alles is een modeziekte zoiets?Gewoon zo'n pot/bus halen. Heb ik nl in eerste instantie ook gedaan en daarna heb ik pas de machtiging gekregen (toen bleek dat het werkte :D )

O ja en bloed? Nooit gezien gelukkig, dat lijkt me ook een heel ernstig en slecht teken....

5. Nuk

Nuk Actief lid

May 13, 2010
    448
    1
    0
    Fijn om te lezen dat jij dus ook gewoon op je gevoel af bent gegaan. Het hoeft van mij echt geen allergie te zijn, liever niet natuurlijk, maar mijn gevoel zegt me dat er in ieder geval 'iets' niet klopt bij Lina. Ik was alleen bang dat het geen goed idee zou zijn om met dieetvoeding te gaan experimenteren. Maar als het verder geen kwaad kan...

6. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier precies hetzelfde (en volgens mij bij heel veel moeders) op de een of andere manier 'weet' je wat er mis is

Het is gewoon melk zoals de standaard friso of nutrilon, maar de eiwitten zijn verknipt waardoor de darmpjes het niet meer als zodanig herkennen en ze het wel kunnen verwerken, vitamines etc zijn hetzelfde

succes!

7. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

Dec 25, 2008
    5,486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Jeetje! Jij ook zo'n fijne huisarts?!
    Hier ook!

Toen ik bij hem kwam en zei dat ik dacht dat S.iem kma had, begon hij te glimlachen en vroeg hoe ik daar nou weer bij kwam!
    Hij zei: S.iem heeft geen exzeem en dat moet als je kma hebt...(dus niet!)

Heb toen via cb geëist dat we dat gingen proberen en zij hebben met ha gebeld!
    Bonnetjes even bewaren als je pepti oid haalt, dan kan je achteraf declaren!

S.iem heeft nu bewezen kma (dmv provocatietest in z'huis) dus die huisarts van ons mag zich weleens achter de oren krabben!

Luister naar je gevoel! Je kunt beter nu zelf wat doen en als dan blijkt dat het niet zo is, kun je jezelf dat iig niet kwalijk nemen!
    Is het wel kma, dan ben je blij dat je zelf stappen hebt ondernomen!

Succes!
    Liefs

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Leuk zo'n ha die denkt alles van kma af te weten. Wij hadden dit ook bij de vervangende ha. Veegde het ook direct van tafel, kon niet zo zijn want het kwam maar zeer zelden voor. Pff als ik daar aan terug denk gaan mij nog de haren overeind staan.
    Dat er bloed bij de ontlasting MOET zitten is onzin! Mijn zoontje heeft een ernstige kma, maar nooit bloed in de ontlasting gehad.

Symptomen bij hem waren: verborgen reflux en 2 uur na voeding nog mondjes melk terug geven.
    Eczeem
    Rochelende / piepende ademhaling direct na de fles.
    Onrustig, slecht slapen, huilen in slaap.
    Onrustig drinken, overstrekken.
    Enorme stinkwindjes, dunne ontlasting.
    Vanaf 6 maanden slecht groeien.

Maag / darm en huidproblemen zijn de meest voorkomende bij kma.
    Overstappen naar andere voeding kan geen kwaad. Gewoon op je moedergevoel af gaan. Dat heb ik ook gedaan. Toen die arts mij niet serieus nam heb ik het die dag via het cb geregeld.

9. flower28

flower28 Actief lid

May 13, 2011
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van bijna 2 jr heeft kma haar symptomen waren:

-Onrustig
    -Veel huilen
    -Overstrekken
    -Veel spugen
    -Luchtweg klachten (ze heeft peuterastma)
    -Uitslag in dr gezicht en rode vlekken
    -Pus uit dr ogen
    -Dunne ontlasting (nu nog steeds elke keer heel dun tot waterig)
    -Lengte groei blijft heel erg achter

Ze heeft tot 10 mnd ingebakerd geslapen omdat ze anders hele nachten wakker was.....

De huisarts deed er niks mee ben zo vaak heen geweest enige wat ik hoorde was allergieen zitten niet in de familie en ik gaf toen nog Bv.
    Toen ik een verwijzing naar de kinderarts kreeg werd ik eindelijk serieus genomen en met 14 maand kreeg ze eindelijk Nutramingen en dat gebruikt ze nog steeds.
    Morgen moeten we weer naar de kinderarts en dan krijgen we de uitslag van het bloedonderzoek (elk jaar krijgt ze 1 ivm allergieen).
    Dus ben erg benieuwd wat er uitkomt omdat ze nog steeds op koemelk, soja en vis reageerd, ze heeft ook alle symptomen van Coeliakie dus ben benieuwd of dat er ook uitkomt (hoop het eigenlijk niet :()

10. Nuk

Nuk Actief lid

May 13, 2010
    448
    1
    0
    Ik ben echt heel blij met jullie reacties!
    Loesie, wat waren bij jouw zoontje dan de symptomen?
    Uitslag heeft Lina alleen in haar gezichtje, maar niet de hele tijd; soms trekt het ook weer weg. Dat geldt eigenlijk voor meer dingen; het slecht drinken heeft ze ook met vlagen, dan drinkt ze ineens 4 dagen de helft van wat ze zou moeten drinken, huilt bij de fles, en overstrekt dan ook. Wij denken dat het samengaat met het niet kunnen poepen, daar heeft ze hele erge last van. We horen haar maagje tijdens het drinken ook echt mega harde geluiden maken, als het geluid van een knorrende buik bij volwassenen. Haar poep is trouwens niet dun, eerder dikkig en een beetje taai. Slapen gaat op zich wel prima, maar alleen als we haar inbakeren, anders slaapt ze niet.
    Ik weet het niet. Misschien heeft het allemaal niks met kma te maken, maar ik weet wel dat mijn gevoel zegt dat er iets niet helemaal klopt. Maar wat dat dan is...

11. Cindy71

Cindy71 Actief lid

Jan 18, 2008
    345
    0
    16
    noord-holland
    Neem anders contact op met het cb, die heeft bij ons toen ook de voeding voorgeschreven. Je moet het de eerste maand zelf betalen en als de kma is bewezen dan krijg je een machtiging. Ik kon toen de facturen van de 1e maand gewoon bij de zorgverzekering declareren. Voeding is ook niet goedkoop.

Mijn dochter had het heel erg benauwd tijdens en na het drinken van normale voeding en wij kregen er amper wat in. En ze was na het drinken heel erg onrustig. Dus geen uitslag klachten.

Als je het aan je dochter gaat geven dan kan je het beste een gedeelte van de voeding vervangen door de kma voeding en elke fles de hoeveelheid kma voeding groter maken. De kma voeding is niet zo lekker als de normale voeding en de kleine zal er aan moeten wennen. Wij vonden het naar sokken ruiken die je al 3 dagen aan had.

Gelukkig is mijn dochter er over heen gegroeid.

12. Nuk

Nuk Actief lid

May 13, 2010
    448
    1
    0
    Haha, 3-dagen oude sokken, hmmmmmm, dat zal Lina lekker vinden :D .

Zojuist bij het cb geweest en... die luisterden wel naar onze klachten en vonden het juist een goed idee om gewoon eens te gaan testen of de klachten minder worden bij het gebruik van Pepti. Dus dat gaan we nu proberen. Ik hoop natuurlijk nog steeds dat het geen kma is, maar ik voelde me in ieder geval serieus genomen door de arts bij het cb!

13. Maria74

Maria74 Niet meer actief

He dat is goed nieuws! Ons mannetje dronk de pepti overigens op alsof het limonade was, niet meteen een hele fles hoor, maar hij trok geen vieze gezichten ofzo (alsof hij voelde dat het beter voor hem was :) )

En je moet maar zo denken als het kma is, dan is dat zo en daar leer je snel mee omgaan hoor. Ook het introduceren van bijvoeding is hier prima gegaan

succes!

14. Nuk

Nuk Actief lid

May 13, 2010
    448
    1
    0
    Goed om te lezen dat je zoontje het wel meteen lekker vond. Wat stinkt dat spul zeg! :D
    Wij hebben vanmiddag de allereerste fles Pepti gegeven en dat ging goed, maar daarnet stribbelde ze zó tegen (huilen!), dat we er maar mee zijn gestopt. Zijn er verhalen van kinderen bekend die Pepti echt zo vies vinden dat ze het niet willen drinken? En wat doe je dan?
    Nu moet ik zeggen dat ze vanmiddag bij het cb ook gevaccineerd is, dus het zou ook een bijwerking van de prikken kunnen zijn dat ze de fles nu niet wil. Ik denk dat we het pas vanaf morgen serieus kunnen nemen.

15. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Bij ons ging het ook echt niet vanaf de eerste fles goed: de associatie met melk en ziek zit er nog wel in bij die kleintjes, na ong 4 weken ging het pas echt soepel en waren alle symptomen weg, na een paar dagen merkte ik wel al meer rust, na 2 weken dronk hij meer en was hij veel relaxter, maar het heeft dus echt tijd nodig

16. Nuk

Nuk Actief lid

May 13, 2010
    448
    1
    0
    Gisteravond heeft ze wel 170 ml. gedronken (wel met een vleugje rijstebloem erdoor, omdat we dat altijd doen 's avonds) en vanochtend de normale 130 ml. Dus ik vind dat een prima score voor een nieuwe voeding! Ze laat ineens allemaal scheetjes (wat ik een goed teken vind, gezien het feit dat het normaalgesproken zo vast zit allemaal) en vanochtend had ze minder uitslag in haar gezicht. Wie weet...!

17. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Nou dat klinkt goed! Hopelijk is dit de oplossing, ze kunnen er behoorlijk ziek van zijn

18. Rammelaar

Rammelaar Lid

Oct 31, 2010
    55
    0
    0
    Nuk dat klinkt goed. Het is inderdaad even wennen de Pepti. Ik hoop voor jullie dat de klachten minder worden en er uiteindelijk niet meer zyn.

Mijn dochter verloor met 2 maanden bloed in haar ontlasting (is geen voorwaarde voor kma). We moesten met spoed naar het ziekenhuis, waar kma werd geconstateerd. Ze had ook uitslag in haar gezicht.
    Hou de Pepti vol: voor zover ik weet baat het niet dan schaadt het niet. Succes en luister naar je gevoel!

Groetjes Rammelaar

19. Nuk

Nuk Actief lid

May 13, 2010
    448
    1
    0
    Fijn om hier jullie ervaringen te kunnen lezen!
    Lina heeft nu sinds afgelopen woensdag Pepti en ze drinkt het prima! Het enige verschil dat ik nu merk is dat ze er heel erg van moet spugen, komt dat iemand bekend voor? Meestal direct na de voeding, terwijl dit met de oude voeding niet zo vaak het geval was. Of heeft dat met het wenproces te maken?

20. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Nee dit herken ik niet nav pepti, ons mannetje had wel ook reflux door de kma dus ik voegde nutriton toe, zonder nutriton was het spugen geblazen pepti of geen pepti

Share This Page