Uitsluitingsclausule schenkingen

Discussie in 'De lounge' gestart door LizMe, 24 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.914
    1.505
    113
    Vrouw
    Mijn schoonouders hebben bij hun kinderen aangegeven dat schoonkinderen ook geen aanspraak maken op erfenis bij overlijden van een kind. Dan gaat het naar de kleinkinderen. Ik zie nu dat dat dus best ingewikkeld is, daar had ik niet zo bij stil gestaan......
    Je kunt het eigenlijk niet uitgeven en ook niet investeren. Je zou bijna denken dat het beter is om zo'n erfenis te weigeren.....
    Geen idee om wat voor bedrag het uiteindelijk zou gaan. En voorlopig is het (hoop ik) nog niet aan de orde, want ze zijn nog niet oud. Maar iets om in het achterhoofd te houden en uit te zoeken als het zover is.

2. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Je zou eens na kunnen vragen of het echt niet geïnvesteerd mag worden, en wie dat geld dan gaat beheren?
    Hier komen alle kinderen onder een bewindvoerder te staan vanuit het notariskantoor. Dat bewind regel ik samen met hen, tot ze 30 zijn. Ik mag hun geld investeren maar alles moet wel elk jaar bij de rechtbank ingediend worden om aan te kunnen tonen dat wij het geld niet opmaken. En er moet een plan zijn, want stel ik investeer van ieder kind de volledige erfenis en zij willen op zichzelf wonen, dan moet ik er wel voor zorgen dat ze via ons dat geld (of een deel er van) kunnen krijgen tegen die tijd.
    Al het geld wat er uiteindelijk meer mee wordt verdiend dan hun erfdeel zouden wij mogen hebben, maar daar heb ik nog niet overna gedacht.
    En als ik kom te overlijden dan blijven ze gewoon onder bewind via de notaris. Ik verwacht dat dan mijn man medezeggenschap heeft maar dat heb ik eerlijk gezegd niet nagevraagd. Maar dat zou ik eventueel nog kunnen laten opnemen.

lindajl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina