Vernoemen baby

Discussie in 'Babynamen' gestart door Welkomkleintje, 4 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Welkomkleintje

    Welkomkleintje Nieuw lid

    4 nov 2020
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hoi Dames,

    Kunnen jullie mij helpen met de volgende vraag.
    Ik ben zwanger van mijn eerste kindje (meisje).
    Voor mijn man is het zijn tweede dochter.
    Zijn dochter heeft als 3e naam de naam van zijn moeder.

    Wat zijn de officiële regels dan qua vernoemen?
    Op internet staat alleen beschreven, 1e dochter, 2e dochter enz.

    Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
     
  2. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Vernoemen staat vrij. Als je het wil, doe je het. Dat kan een naam van een familielid zijn, een naam met voor jullie een mooie betekenis, of gewoon een naam die je mooi vindt. Vind je het geven van meerdere namen niets toevoegen, dan geef je 1 naam; alleen de roepnaam!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Geen. Vroeger vernoemde je eerste zoon naar zijn opa idd. Gebeurt nog wel natuurlijk. Eerste kleinkind van mijn opa werd niet naar hem vernoemd en heeft het bestaan van hem zelfs een tijd ontkent daardoor.... 'jan? Ik ken geen jan!'
    Maar dat is meer dan 50 jaar geleden.


    Je kan vernoemen naar iemand die bijzonder voor je is :) Onze jongste zoon is vernoemd naar mijn oma *al 20+ jaar dood* omdat ik was uitgerekend op haar verjaardag. Vond dat wel mooi symbolisch
     
  4. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.314
    6.896
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon een naam geven die je mooi vind. Niet persé een naam (of meerdere) om te vernoemen.
     
  5. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Ik heb echt helemaal niks met vernoemen omdat het "moet" of zo zou horen. Wat de officiële regels zijn, geen idee. We leven in 2020, doe wat voor jullie goed voelt :)
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  6. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.847
    3.610
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oma was blij dat ze de naam van haar zevende kind zelf kon uitzoeken. Heeft ze haar toch nog vernoemd (naar haar favoriete heilige).

    Als dit zo gevoelig ligt in je familie, zou ik dit van te voren met de oma's bespreken.

    Want vanuit jou gezien is eerst jouw moeder aan de beurt, maar vanuit je man gezien zijn moeder.

    Heb je toevallig nog het geluk dat beide oma's een voornaam delen? Mijn nichtje is op die manier naar beide oma's vernoemd. Of misschien delen de opa's een voornaam, waar je dan de vrouwelijke versie van kunt geven.
     
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zoals ik reeds in het andere topic zijn: anno 2020 zijn daar geen regeltjes meer voor ;)

    Sowieso zou ik enkel vernoemen als jullie dat zelf willen en niet omdat dat geacht wordt door familie.

    En hoe je het doet -de exacte namen vernoemen of een verbastering ervan -, wie je vernoemd -opa/oma van het kind of toch een tante of je buurvrouw die altijd voor je klaar staat etc.- en op welke plek -wordt de 1e naam (meestal meteen de roepnaam) of de 2e, 3e of volgende naam de vernoeming-, staat echt helemaal vrij.
    Doe wat goed voelt!

    Hier een nichtje (kind van m'n zus) die in de 2e naam vernoemd is naar haar overleden opa (door er een -e achter te plakken werd het een meisjesnaam). Haar broertje is in de 2e naam vernoemd naar hun andere, nog levende, opa.
    Geen vernoemingen naar oma's dus.

    Onze eigen kinderen zijn in de 3e naam vernoemd naar hun opa's/oma's.
    Bij de ene naam hebben we een extra letter toegevoegd en bij de andere naam een letter veranderd, dit om de namen beter te laten matchen met de 1e en 2e namen.
    Edit: ook als de jongste van hetzelfde geslacht zou zijn als de oudste, hadden we een mannelijke variant op de namen van de toen nog te vernoemen oma's klaar staan.

    Kinderen van m'n andere zus zijn geen van allen vernoemd en alleen de jongste heeft 2 namen.

    Kinderen van m'n schoonzus zijn zowel met 2e als 3e naam vernoemd. 2e naam is dan naam van opa/oma #1 en 3e naam is dan naam van opa/oma #2.

    M'n vader had dezelfde naam als zijn vader, die ook weer dezelfde naam had als zijn vader.

    M'n moeder heeft dan weer als eerste naam, de tweede naam van haar moeder.
    En haar broer dezelfde naam als hun vader.
    Haar zus is voor zover ik weet niet vernoemd.

    Zo verschillend dus allemaal!
     
  8. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Ik ken daar eigenlijk geen regels voor, behalve dat vroeger in de kerkelijke zin je vaak een veenoeming kreeg die gerelateerd was aan de heilge van de geboortemaand ofzo.
    Verder vernoem je in mijn ogen meesral naar (over)grootouders of zelfs weleens naar de ouders.
    In deze tijd wordt veel "vernoemd" naar vrienden of andere naasten en ook veel meer verbasterd zodat het soms niet eens meer als vernoeming te herkennen is.

    Je kan in 1e/2e etc.etc. naam vernoemen of in alle namen.

    Mijn zoon heeft bv als 1e(en roepnaam) gewoon een nog niet gekozen naam binnen de familie en als 2e en 3e vernoeming naar overgrootvader en grootvader (officiële 1e namrn niet de afkortingen)
    2e zoon alleen in 2e naam naam overgrootvader andere naar speciaal iemand.

    Als ik een dochter had was de 1e naam mijn moeders officiële naam (waarin zij ook vernoemd is vroeger) met een kortere roepnaam en daarnaast als 2e de doopnaam van mijn oma
     
  9. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.033
    15.039
    113
    Zoon 1 vaders vader
    Zoon 2 moeders vader
    Dochter 1 moeders moeder
    Dochter 2 vaders moeder

    Is kind 3 of 4 hetzelfde geslacht als 2 eerdere wordt de te vernoemen naam veranderd (bijv johannes - Johanna en omgedraaid)
    Kind 5 en 6 naar vader en moeder
    7 en meer broers en zussen van de ouders

    Zo gaat dat hier vaak
     
  10. Gloriosa

    Gloriosa Bekend lid

    10 okt 2016
    505
    308
    63
    NULL
    NULL
    Ja precies zo ken ik dat ook. Behalve dan die stap van vader en moeder.
    Dat gaat dan hier in de familie en regio dat dan is naar oudste zus van moeder/oudste broer van vader. En zo verder. ;)
     
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.982
    18.681
    113
    Dit. Wij realiseerden ons later pas dat we M ook min of meer hadden vernoemd omdat mijn man z'n oma zo heette. Maar het was iig geen bewuste vernoeming, daar hebben we niks mee. Echt omdat we de naam mooi vonden.
    We moesten natuurlijk ook wel snel met een naam komen, omdat ik met 23 weken ineens onverwacht ging bevallen.
     
  12. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Gewoon zoals je zelf bedenkt
    Hier naam-naam aangepaste op oma/opa
    Belle.hermeline.tatiana
    lotus.leonore.alexandra

    nu deerde en tja we weten echt niet welke andere twee namen haha te kort aan opa oma
     
  13. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Officiële regels weet ik niet.
    Wij vonden het leuk om de eerste te vernoemen naar vaders vader en ook naar vader zelf. Zo is mij
     
  14. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    493
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zo ging het vroeger inderdaad, evt werd ook nog wel vernoemd naar overgrootouders, wanneer het een groot gezin was.

    Wij hebben niet vernoemd. De kinderen van mijn zusje hebben allemaal een 1e naam en de 2e naam is dan vernoemd zoals hierboven is beschreven. Nu heeft ze allemaal jongens, dus van de oma's namen zijn de mannelijke varianten gebruikt.

    Wat je evt ook nog kunt doen, is kijken naar de naam hoe die wordt gebruikt in andere talen. Dus dat je niet één op één vernoemd, maar dezelfde naam in een andere taal. Johannes wordt dan in het Engels John, en in het Frans wordt het Jean.
     
  15. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    826
    633
    93
    Vrouw
    Of: kind 1 vaders vader of vaders moeder
    Kind 2 moeders vader of moeders moeder
    waarbij de naam een beetje veranderd wordt als het van een ander geslacht is
    b.v. als het een meisje is maar je het na de vaders vader wilt vernoemen, wordt Jan, Janna of Johanna. Willem-Wilhemina/Willy, George-Georgina etc.
    Als het een jongen is, maar je het naar een oma wilt vernoemen, wordt Heleen Leen. Maria-Mario, etc.
    Met ouderwetse namen kan het vaak heel goed, maar met moderne minder.
     
  16. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Geen idee naar de officiële regels. Wij hebben de oudste vernoemt (2e naam) naar mijn beste vriend die 15 jaar geleden is verongelukt.

    De jongste is vernoemt (2e/3e naam) naar stiefpa van mijn man, schoonpa en mijn opa. Mijn schoonpa heeft Johannes in zijn naam en mijn opa Johan, dus hij is naar beide vernoemt.
     
  17. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dat moeten jullie zelf weten toch.
    Mijn jongste is vernoemd naar mijn oma die precies overleed rond het moment dat ik zwanger raakte.
     
  18. Janiz

    Janiz Actief lid

    5 mei 2011
    455
    274
    63
  19. Dastoch3

    Dastoch3 Bekend lid

    1 mrt 2020
    582
    513
    93
    Vrouw

    Hier ook inderdaad. Al hebben wij bij dochter 2 gekozen voor moeders vader, want vaders moeder vonden we beide niet acceptabel.

    @TS echte regels worden bijna niet meer nageleefd. 1 omdat er minder vernoemd lijkt te worden, 2 omdat vele gezinnen nu kleiner zijn dan vroeger
     
  20. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Wij hebben onze kinderen ook vernoemd

    Onze eerste zoon naar zowel de vader van mijn man als ook naar mijn vader.

    Onze dochter naar beide moeders

    Dit om gezeur van naam gekte te voorkomen..

    Ons 3e kind een jongetje is naar 3 broers van mij vernoemd. En daarmee ook gelijk naar mijn opa,s

    Dus wij volgen niet exact de regels maar we vernoemen wel..
     

Deel Deze Pagina