Uitspraak June

Discussie in 'Babynamen' gestart door Athene, 3 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe zou je June uitspreken?

  1. Juune

    110 stem(men)
    54,5%
  2. Djoen

    92 stem(men)
    45,5%
  1. Athene

    Athene Lid

    6 jul 2014
    24
    1
    3
    NULL
    NULL
    Hoe zouden jullie de naam June uitspreken? Op zijn Nederlands (Juune) of de Engelse variant (Djoen)?

    We vinden het een hele leuke naam maar twijfelen omdat het misschien vaak verkeerd uitgesproken gaat worden en dat lijkt me enorm irritant voor een kind :)
     
  2. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Ik heb Juune gestemd... omdat ik iemand ken met die naam en die spreek je zo uit, voor mij is dat inmiddels gewoon geworden. Ik vind t vergelijkbaar met Jade, die naam spreek ik (tegenwoordig) uit als Jaade en niet als Djeed.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  3. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar er is toch geen “verkeerd” in deze? Je hebt gewoon twee opties. Nederlandse uitspraak of Engelse.

    Ik vind de Nederlandse het mooist dus Juune gestemd.
     
  4. Kris81

    Kris81 Fanatiek lid

    14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Een paar jaar geleden had ik de Engelse variant gekozen. Tegenwoordig hoor je echter zo vaak de Nederlandse variant dat dit nu het eerste is waar ik aan denk. Leuk ook!
     
  5. Athene

    Athene Lid

    6 jul 2014
    24
    1
    3
    NULL
    NULL
    Verkeerd is inderdaad niet de goede bewoording. Maar niet de uitspraak die we voor ogen hebben bedoel ik.
     
  6. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Die kans is vrij groot denk ik. Maar je legt het een keer uit en daarna snapt men het wel toch.
     
  7. Libra89

    Libra89 Bekend lid

    10 aug 2017
    798
    472
    63
    Vrouw
    Ik spreek het automatisch op zn engels uit. Wat heeft jullie voorkeur?
     
  8. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    De Nederlandse variant, omdat ik iemand ken die zo heet.
     
    EdN vindt dit leuk.
  9. Athene

    Athene Lid

    6 jul 2014
    24
    1
    3
    NULL
    NULL
    Bij bekenden klopt dat inderdaad. Maar er zijn ook veel situaties waar je dit dan weer opnieuw moet doen. We hebben al een achternaam die vaak verkeerd wordt uitgesproken dus ik weet uit ervaring dat het best vaak is :p

    Wij vinden Juune overigens het mooiste. Mensen die ons kennen zullen ook niet twijfelen over de uitspraak verwacht ik.

    Bedankt voor alle reacties. Er zijn er wel meer dan ik had verwacht die het uitspreken zoals we voor ogen hadden dus dat is positief :-D
     
  10. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Juune!
     
  11. Dotjes

    Dotjes Bekend lid

    17 okt 2012
    966
    394
    63
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord Holland
    Ik zou kiezen voor de uitspraak Juune, maarr: je moet dan wel rekening houden dat mensen meestal in de eersteplaats Djoen zullen zeggen als ze haar naam lezen.

    Maar hoe erg is dat?
     
  12. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.692
    3.477
    113
    Ik zou in eerste instantie Juune zeggen, omdat dat nu eenmaal de Nederlandse uitspraak is. Ik vind Juune ook heel leuk (en Djoen vreselijk ;). Maar ga er maar vanuit dat er veel Djoen zal worden gezegd in eerste instantie. Het is bijvoorbeeld schokkend hoe vaak mijn zoontje David wordt aangesproken met Deevid ipv Daavid. Zo raar.
     
  13. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Dat vind ik nog wel echt anders; David is gewoon ook een Nederlandse naam (of nou ja Nederlandse variant van een joodse naam), maar June is volgens mij echt een Engelse naam die mensen om de een of andere reden Nederlands zijn gaan uitspreken?

    Ik zou in eerste instantie Djoen doen, trouwens.
     
    hummeltje5 en Roodborstje2 vinden dit leuk.
  14. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.692
    3.477
    113
    Ja, ik vind het ook nog anders hoor en van David gewoon eigenlijk de enige logische optie om dat in eerste instantie op z' n Nederlands uit te spreken, waarbij Engelse uitspraak de uitzondering is, terwijl het bij June wat meer in het midden ligt, juist omdat het van oorsprong een Engelse naam is. Maar desondanks zou ik ook daarvan in eerste instantie Juune zeggen, puur omdat ik in eerste instantie meestal voor de Nederlandse uitspraak van een naam zal kiezen als dat ook nog een normale en gangbare uitspraak is.
     
  15. Roodborstje2

    Roodborstje2 Fanatiek lid

    18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Als ik de naam zou lezen zou ik hem op zijn Engels uitspreken, omdat ik dat de meest logische/veelvoorkomende uitspraak vind. Dat gezegd hebbende, vind ik June op zijn Nederlands heel erg mooi.
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.610
    13.154
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat hoor ik echt zoooo vaak hier op zp.
    Maar na 3 jaar weet ik dat dit echt voor lang niet iedereen geldt hoor.. :rolleyes:
     
  17. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.610
    13.154
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Op zn engels, al kan ik er prima aan wennen als dit op zn nl's uitgesproken zal worden.

    Vind overigens Juu-ne een hele mooie uitspraak en Djoen niet, maar das een ander verhaal ;) :p

    Jule spreek ik sowieso wèl op zn nl's uit. Net als Juna en Jula.
     
  18. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik vraag me daardoor ook echt af hoe jou zoon heet :p
     
    xElles vindt dit leuk.
  19. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Juune.
     
  20. xElles

    xElles VIP lid

    24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik ook! :oops::p

    OT:
    Ik zou het uitspreken als Juuune.
    Erg leuk. Al zou ik aan Djoen ook wel kunnen wennen.
    Ik zou het gewoon doen!
     

Deel Deze Pagina