Naar aanleiding van het topic van langpootje een poll over de uitspraak van de naam Luca / Luka. Deze naam heeft bij ons ook verschillende keren op het lijstje gestaan, maar we blijven twijfelen omdat niet iedereen het hetzelfde uitspreekt. Wij zouden het dan uit willen spreken als 'Luuka'. De uitspraak 'Loeka' vinden we echt niet mooi Het lijkt erop of de schrijfwijze invloed heeft op de manier van uitspreken. Daarom de vraag of jullie 2 keer willen stemmen, 1x voor Luca en 1x voor Luka.
Ik vind dat je allebei uitspreekt als "luuka" Alleen onze dochter haar naam Luna, spreken we uit als "Loena"
Ik zou waarschijnlijk Luuka zeggen. Als je het met een k spelt zéker (dan komt het op mij over als een NL'se naam, in het Italiaans zul je die naam nooit met een k tegenkomen). Met een c zou ik twijfelen, omdat dit de originele Italiaanse spelling is, maar als ik het dan eenmaal als luuka gehoord had, zou ik dat ook zeggen. Met een k vind ik het overigens niet zo mooi geschreven.
Wij hebben gekozen voor de spelling met een -k, omdat we graag als uitspraak Luuka wilden. Dit was bij ons ook echt een heikel punt, want ik vind de spelling Luca mooier, maar was bang dat iedereen dan Loeka zou zeggen.
haha wat handig dit topic. zo kan ik ook meteen in de gaten houden wat andere denken ik heb hier in de omgeving ook eens gevraagd (buren enzo) en de meeste zeggen als ik het voor het eerst zie zou ik snel luuca zeggen omdat er geen puntjes op de u staan. officieel als je het met een OE klank uit spreekt horen er puntjes op de u en andere zeggen ook als ik de naam eenmaal heb gehoord dan is het ook wel meteen duidelijk dat het met een U klank is. Wij hebben ook een dochtertje die Loys heet. we wouden het eerste als Lois spellen maar de naam lowis(zoals je lois uitspreekt) was toen erg populair waardoor we er voor hebben gekozen het met een Y te spellen. Als wij voor de naam luca gaan willen wij het wel gewoon met een C spellen.. dan zegt iemand het maar een keer verkeerd dan verbeter ik het wel en als het goed is weten ze het dan ook wel.
Ik heb twee keer een jongen in de klas gehad die Luca heten. Bij de ene sprak je het uit als Luuka en bij de andere Loeka...maar je schreef het hetzelfde. Jij als ouder bent het die het aangeeft....en dan nemen de mensen/kinderen dat over, maar ze zullen het altijd vragen aan het je kind. Is het Luuka of Loeka! Wel een leuke naam...! Succes!
Juist andersom: ü is absoluut, in alle gevallen, een aanduiding dat het dient te worden uitgesproken als [uu]. Maar ja, Lüka, Lüka... Ziet er misschien toch wat vreemd uit. Luca is een Italiaanse naam en wordt uitgesproken als Loeka. Varianten bestaan uiteraard in Nederland omdat het per slot van rekening geen Italië is. Bij de schrijfwijze Luka zou ik misschien toch gaan twijfelen; Loeka of Luuka? Dus die zou de voorkeur verdienen als jullie voor de uitspraak Luuka willen gaan. Ook een mogelijkheid: Als je het schrijft als Luuka dan is uitspraak van de naam boven elke twijfel verheven!
Beide luuka. Ik zou het niet eens bedenken om een u als een oe uit te spreken. Luna bijv spreek ik ook uit als luuna.