Drie namen of toch twee?

Discussion in 'Babynamen' started by Melody2011, Jan 25, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Melody2011

Apr 5, 2011
    67
    8
    8
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb nog zes weken te gaan en twijfel nog steeds of ik onze baby twee of drie namen wil meegeven. Het blijft een puzzel!

Voor een jongen zijn we er uit. Ik wilde graag een Hebreeuwse/joodse naam. We hebben nu zowel een Hebreeuwse eerste en tweede naam. Daar komt wellicht als derde naam een 'Hollandse' naam bij (vernoeming naar opa).
    Bij een meisje heb ik echter ontzettende moeite met het vinden van een Hebreeuwse tweede naam die bij de voornaam past. De voornaam is Franstalig. Ook heb ik een grote favoriete tweede naam die Engels is. Als derde naam zou ik dan de Hebreeuwse naam meegeven (vernoeming naar joodse voorouder).

Als ik geboortekaartjes maak op een website denk ik steeds; hoe krijg ik al die namen er op?? Ik wil namelijk ook de achternaam erbij zetten aan de binnenkant van het kaartje. Ook vraag ik mij af; wat heeft het kindje aan drie namen? Is twee niet genoeg? Aan de andere kant, in de familie van mijn partner hebben bijna alle kinderen drie voornamen, dus hij of zij zou niet buiten de boot vallen.

Wat zijn volgens jullie voor- en nadelen van het geven van twee of drie namen?

2. noellegi

noellegi Actief lid

Dec 5, 2017
    117
    106
    43
    Female
    Wij hebben onze kinderen 3 namen gegeven. Mijn man is half spaans en half turks. Wij wilden dus van alles wat meegeven in de namen. De kinderen hebben nu allemaal 1 arabische en 1 spaanse naam als 2e en 3e naam. Behalve zoon die heeft als voornaam een arabische naam en dan 2 spaanse namen.

Het is echt een hele persoonlijke keuze. Als je wilt vernoemen of als die 3e naam voor jullie een belangrijke betekenis heeft zou ik het wel doen. Zo niet dan lekker bij 2 houden.

Op het geboortekaartje hebben we het ongeveer zo gedaan:
    Peter
    Johannes Franciscus
    Jansen

Melody2011 likes this.
  3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Onze zoon heeft zelfs vier namen (roepnaam en drie doop/vernoemnamen). Ook de baby die onderweg is krijgt er vier. Past makkelijk op het kaartje hoor, maak je daar maar niet te druk over.:thumup: De doopnamen staan meestal kleiner gedrukt onder de roepnaam dus dat lukt wel.
    Voor beide jongens (ik ben zwanger van een tweede zoon) hebben we gekozen voor een Hebreeuwse naam. Ik heb geen joodse achtergrond maar ik heb er duidelijk een zwak voor. Ook voor een meisje hadden we een Hebreeuwse naam. De andere namen zijn vernoemingen naar dierbaren. De oudste is in zijn tweede naam vernoemd naar mijn overleden broer, in de derde en vierde naam naar mijn vader en schoonvader. De nieuwe baby is in zijn tweede en derde naam vernoemd naar mijn schoonmoeder en moeder en in zijn vierde naam naar mijn opa. Voor- en nadelen zie ik niet echt. Een nadeel is misschien dat het een hele riedel op het paspoort is. Daar staan ze namelijk allemaal in het geheel op. Maar dat heeft ook wel weer iets. Een voordeel vind ik, dat het de mogelijkheid geeft tot vernoemen van dierbare mensen zonder dat het invloed heeft op de voornaam. Als mijn broer niet was overleden hadden we het overigens bij drie namen gehouden, de roepnaam en de vernoemingen naar de wederzijdse ouders. Nu wilden we zijn naam er persé bij en bij zoon nummer twee hebben we voor vier namen gekozen omdat zoon nummer één er ook vier heeft. Mijn opa vernoemen vond ik ook wel leuk omdat hij heel belangrijk voor me is.

Melody2011 likes this.
  4. Emmaly

Emmaly Actief lid

Aug 20, 2016
    453
    144
    43
    Mijn drie dochters hebben allemaal drie namen. Ik vind het er gewoon mooi uitzien en wij vonden het heel mooi om namen met een betekenis mee te geven, dus of vernoemen of mooie betekenis. Ik denk dat er niet echt verschil is tussen 2 of 3 namen. Dus kies wat je er het mooist vindt!

Melody2011 likes this.
  5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    De eerste heeft er twee. Gewoon omdat we die namen leuk vonden en we meer dan 1 naam wilde geven. De tweede heeft er 3, omdat we ook weer niet maar 1 naam wilde geven en we niet konden kiezen tussen de tweede en derde naam..

Ik hou van Hebreeuwse namen :D dus kies vooral war jullie mooi vinden.

Melody2011 likes this.
  6. Melody2011

Apr 5, 2011
    67
    8
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie verhalen :)
    Ik ben eruit, ik hou het gewoon bij drie! Ik vind het inderdaad wel een mooi idee dat ik iets meegeef uit het verleden en tegelijk hebben de middelste namen een bepaalde betekenis. De voorste namen vinden we allebei gewoon mooie roepnamen, die tevens betekenis hebben.
    Net het eerste proefkaartje besteld, ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien!

7. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Ik vind het altijd wel mooi meerdere namen maar dan wel met betekenis. Onze dochter heeft 1 naam (man en ik hebben er ook 1) maar soms had ik er toch wel een achter gewild.

Melody2011 likes this.
  8. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Daarom hebben wij vernoemd, was en is voor ons en de familie heel mooi

Bij ons stond het zo op het kaartje:
    Roepnaam
    Tweede naam derde naam

Daaronder stonden onze namen + achternaam en het adres. Dus niet apart de achternaam vernoemd. Maar goed, wij zijn getrouwd en delen een achternaam, dat is redelijk eenvoudig.

Blijdorp and Melody2011 like this.
  9. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

Mar 28, 2015
    1,998
    221
    63
    Onze dochters hebben beide 4 namen. Roepnaam een naam die wij mooi vonden en de andere namen vernoemingen. Oudste naar haar oma's en overgrootmoeders, de jongste naar de opa's en peettante. De oudste heeft hele traditionele doopnamen, bij de jongste hebben we er 'hippe' namen van gemaakt.
    Zoals al eerder gezegd hebben wij ook de roepnaam groot en de doopnamen wat kleiner eronder gezet. Achternaam zou ik alleen vermelden als jullie niet dezelfde achternaam hebben ivm huweljjk, vind dat anders heel raar staan (maar dat is persoonlijk).

Melody2011 likes this.
  10. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,240
    28,246
    113
    Onze baby is half Europees - half Aziatisch. Wij hebben hem daarom 1 Europese naam gegeven en 1 Aziatische.

Ik zou voor jullie 3 namen doen. Ik zou geen naam weglaten omdat deze niet op het kaartje past.. dat is namelijk niet echt belangrijk toch?

Melody2011 likes this.
  11. Melody2011

Apr 5, 2011
    67
    8
    8
    NULL
    NULL
    Ik hou het inderdaad bij drie namen. We zijn nu met de kaartjes bezig. Wij zijn niet getrouwd o.i.d. en het kindje krijgt de achternaam van de vader. Deze wil ik wel naast de drie namen op het kaartje noemen, ook uit een soort respect naar zijn kant van de familie. Wat betreft de voornamen heb ik nl. net iets meer inspraak gehad ;) dus ik vind dat wel netjes. Het kindje krijgt bijv. als derde naam een vernoeming naar iemand van mijn kant van de familie.

Ik was alleen bang dat het te lang wordt als al die namen naast elkaar staan op de binnenkant van het kaartje. Gelukkig is de achternaam van mijn vriend niet zo lang, dus dat scheelt. We gaan wel zien hoe het op de proefdruk eruit ziet. Wellicht doen we alsnog de eerste voornaam wat groter en dan daaronder de twee andere namen + de achternaam wat kleiner.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

MLady likes this.
  12. MLady

MLady Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    4,674
    1,880
    113
    Ik zou mijn namenkeuze niet aanpassen aan de afmetingen/ruimte op het geboortekaartje! Eerder andersom: ik zou het geboortekaartje zo uitkiezen of aanpassen zodat de namen erop passen!

Dus: goed bezig :thumup: geniet ervan!! :D

13. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Mijn zoontje heeft 2 namen maar we hebben enkel de roepnaam op de voorkant staan. Op de achterkant ong zo:

VOORNAAM
    tweede naam

datum

namen ouders
    adres
    tel nr

Meer info hebben wij uberhaupt niet.. Al dat geneuzel met maten en gewicht enzo, dat hoeft van mij niet op het kaartje.

Share This Page