nee ik vind het niet kunnen, zoiets zou ik zelf nooit zeggen en ook echt niet waarderen wanneer een ander dit van mijn kinderen zou zeggen. ik heb 3 jongens die heel avontuurlijk zijn, waaronder nu een tweeling van 2,5. Maar daarmee ga ik weinig winkelen omdat het toch chaos wordt. ze gaan dan in de kar mee, of in de buggy. Mijn moeder gaat wel af en toe met ze winkelen, dan lopen ze alletwee een kant op en plukt mijn moeder ze uit de stellingen (dan ziet ze ergens 2 voetjes uitkomen..haha) Als ze een beetje ouder worden neem ik ze weer eens mee.
Niet heel aardig van haar maar misschien was dat meisje wel de hele tijd bezig.. Mijn zoontje huilt/zeurt ook heel vaak om "niets" als we gaan winkelen en ik zeg dan ook heel vaak huil maar verder ook al is hij pas 1. Vaak stopt hij dan na een minuut met huilen/zeuren..
oja.. wat ik nog wilde toevoegen is: de reden dat ik dit nooit zal zeggen tegen mijn kind is omdat `vertrouwen/ veiligheid` een basisbehoefte is. Je zegt dus feitelijk tegen het kind dat je het zal achterlaten, en een kind van die leeftijd begrijpt dat nog niet. naar mijn idee is het dus ook niet goed te praten om dit tegen je kind te zeggen.
dat is niet erg om dat te zeggen, want je benoemt zijn emotie (hierdoor bevestig je dat je hem gehoord hebt), dus eigenlijk kan dit juist heel goed werken.
ik heb er een opleiding voor gedaan daar heb ik nu zelf ook wel profijt van tijdens de opvoeding van de kinderen. Wanneer mijn kinderen gaan gillen, dan zet ik ze in `de hoek` die kan overal zijn. Dus ik waarschuw met normale stemhoogte, terwijl ik het kind aankijk: Mama vind dit niet leuk, je gaat NU stoppen en anders zet ik je in de hoek. Dan is het meestal klaar. Gaan ze door dan tel ik tot 0, 3.....2........1 Als ze dan nog niet stil zijn, dan zijn ze het vaak bij 1 wel. Mochten ze dan TOCH nog doorgaan, dan zitten ze 1 a 2 minuten in `de hoek`en maken we het weer goed. Maar dat is met een tweeling wat moeilijker om in de winkel te doen omdat je er dan gauw 1 van de twee kwijt bent.
Oohw haha misschien vandaar.. Denk wel dat veel mensen mij "raar" vinden die me dat horen zeggen, ze kijken me altijd zo raar aan.
ik geloof niet dat betuttelen/ toedekken in dit geval (dat een kind echt om niets huilt he) goed werkt. Je werkt eerder in de hand dat een kind vaker gaat huilen om aandacht. dus laten huilen en benoemen dat je ziet dat het kind huilt, en dat je er verder geen aandacht aan besteed, is een betere methode.
Mijn moeder zei vroeger ook weleens iets soortgelijks tegen me als ik vervelend was. Ik heb er niets aan overgehouden maar toch zou ik na alles wat we nu doormaken toch oppassen met dat soort uitspraken. Ik zou het niet zeggen.
Klopt maar ik vind ook dat je moet uitkijken dat het op een gegeven moment geen gewoonte wordt om iets tegenover lief gedrag te gaan zetten. Even over het topic; mijn oudste was niet zo vatbaar voor "chantage" (die zei gerust; oke doei mama) maar m'n jongste wel. Als hij weer eens de auto niet in wil zeg ik, dag dan ga ik zonder jou.. Dan zit hij zo in de auto hoor
Ik ben t hier ook mee eens. T hoeft niet meteen heel gemeen te zijn. Maar ach elke moeder reageert anders toch?
Ik vind vooral het dreigement 'dan nemen andere mensen je mee' een beetje mwah. Maar ik zeg ook wel eens tegen Julia "Nou, daaaaag!" als ze niet meegaat. Hoewel ze niet onder de indruk is als ik ergens weg wil, dus daar zeg ik het niet. Maar als ze zegt 'niet eten!' dan zoekt ze het maar lekker uit hoor. Gaan wij wel met z'n drieen eten. Een vriendin van mij zegt altijd tegen haar zoontje 'pas maar op, straks zet ik je op marktplaats' Ik vind zelf wel een verschil zitten tussen 'ik ga jou inruilen' en 'ik ga niet op je wachten', maar ik kan niet uitleggen waar dat verschil nou precies in zit...
Goh..... Mij is altijd geleerd dat ik nooit met vreemde mensen mee mocht. En dat ga ik mijn dochter ook leren. En ik neem aan, maar aan alle reacties te lezen is dat naïef gedacht van mij, willen jullie ook niet dat je kind met een vreemde mee gaat!? Maar... Zodra TS een situatie aanhaalt over een oma (notabene!!!) die tegen haar kleinkind zegt dat andere mensen haar maar mee moeten nemen, zeggen jullie de meeste van jullie dingen als: niet schokkend, zou ik ook doen, blablablabla DUS zeg je eigenlijk tegen je kind dat het oké is met een vreemde mee te gaan, want mama/oma wiedanook wil jou zo niet mee nemen. Beetje tegenstrijdig niet?! Kijk dat je iets zegt van: oké, mama gaat nu. Dat kan ik nog snappen. Maar niet dat je je (klein)kind bij vreemde van de winkel gaat achter laten. Beetje verkeerde/tegenstrijdige boodschap
haha heb ik ok weleens gezegd hoor na een dag met 2 drammende kids in huis... en dan in de winkel allebei bloedirritant te zijn was mijn geduld ook op... heb er eentje krijsend op de grond laten liggen en de andere onder mn arm meegenomen naar buiten... daaag... maar ze kwam er wel snel aan gerend... krijsend dat dan weer wel... vreselijke fase... ben blij dat ze nu ouder zijn haha
haha ohhhh geweldig! een vriendin van me heeft dit eens gedaan... haar dochter was helemaal in shock en hield meteen op