De Nederlandse u-klank is veel korter dan de Duitse ö of oe, die in feite een diftong is. Vergelijkbaarder met wat we in Nederland als eu schrijven dan met wat we als u schrijven. In elk geval is de uitspraak in de reclame belachelijk. Daar zijn ook al columns over verschenen.
Internationaal heette het altijd al Cif, maar toen het in de jaren 70 in Nederland geintroduceerd werd durfde men die naam niet aan, omdat dat teveel op een volksnaam voor een geslachtsziekte leek.
t topic gaat ook allang niet meer over grote uitspraak-fouten, wat jij vertelt over tampasta etc, dat is echt logische spreektaal, hihi ik vind spelfouten vaak veel irritanter trouwens na en naar door elkaar halen, dat is echt zooooo basis-nederlands, kan niet snappen dat mensen het verschil niet weten.
Aangezien die winkel in Nederland staat met een naam die je makkelijk in het Nederlands leest zie ik niet in waarom je praaimark zou moeten zeggen, nog even afgezien van de associaties die we in Rotterdam met praaien hebben. Hoorde ooit iemand zeggen dat ze babyspullen ging kopen bij de prieNEEtol...tja... Op zich, apparaat is ook weer zo'n voorbeeld waar de uitspraak beinvloed wordt door volgende letters. En er ontstaat geen begripsverwarring, er zijn ook zat mensen die het over een apraat hebben...
lol paaien maar ik zeg tegen prenatal als preenattal maar ik hoor ook wel een prenaaaatal geen idee hoe het hoort eigenlijk Hey DM weet jij wat een knaapie is??
Hahahaha knaapie!!!!! Is een klein knulletje, maar hier een hangertje!!!! Ik hou t lekker op t Rotterdamse knaapie als knulletje Een vriendin van me appte me net: ze zag in een brief van de school van d'r dochtertje staan: "als je een diploma gehaald HEB" en "als je iets kapot HEB gemaakt"....... Brrrrrrrrr daar gaan m'n juffenrugharen toch echt van overeind staan... In een brief van een school!!!! Hoe durven ze!!!!!!
Zie net hier op t forum een topic dat gaat over conduleren ipv condoleren..... En krijg een een appje van m'n vriend (dyslect) of ik al GONG slapen.... hihihi gelukkig verbeterde hij zichzelf...
Stom hoor, ik heb er op gelet hoe ik het zeg, en inderdaad: Tampasta en zaddoekje... En ik maar denken dat ik ABN spreek! Hahaha!
Mijn man zegt altijd 'de prijzen zijn afgevallen' ipv 'ze zijn afgeprijst'. Ik erger me er kapot aan !!
Ik stond in het ziekenhuis eens in de lift met een bejaard echtpaar man tegen vrouw....heb je de tilefoon op sielens ( silence) gezet?
Voetpedicure syndroom van asperge parkieson.......parkinson lammenaat......laminaat pliesie......politie asprientje....asperine appeteek......apotheek over......oven antidepersiva......antidepressiva ojeclonje.....eu de cologne Ambelans.....ambulance koppijnt.....hoofdpijn
Volgens mij zegt bijna iedereen asprientje ipv aspirine. Vind ik best, zolang het maar niet over paracetamol of ibuprofen gaat.