Vernoemen naar de vader

Discussie in 'Babynamen' gestart door Kancamagus, 3 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kancamagus

24 nov 2015
    89
    34
    18
    Hoi,

Even jullie mening nodig!

Wij weten sinds kort dat we een zoontje krijgen en zijn druk bezig met de namen
    We zijn best een beetje traditioneel en dus kwam vernoemen al snel bij ons op. Helaas is er geen contact tussen mijn man en zijn vader. Vernoemen volgend de etiquette gaat dus niet.
    Maar nu kwamen we eigenlijk met het volgende:

Stel mijn man heet Ruben-Jan. Zoontje zou dan gaan heten Jan-Ruben.
    Ik vind het mooi en bijzonder om onze zoon de naam van zijn vader te geven (zij het andersom) Maar voel toch ook ergens een beetje twijfel.

Wat vinden jullie?

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.816
    8.475
    113
    Vrouw
    Ik zou het zelf niet doen. Misschien wel als tweede en derde naam.

3. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Onze zoon zijn 2e naam is de naam van mijn man. Vind het zelf ook een hele mooie naam en past bij zijn 1e naam.

Ik vind het wel kunnen, is ook best gebruikelijk in onze familie.

Berenmama vindt dit leuk.
  4. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind dat juist heel leuk! Alleen wel als het een beetje vlotte namen zijn.

5. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ik zou er zelf niets voor voelen. Ligt ook wel een beetje aan de naam, ik houd sowieso niet van "ouderwetse namen".

6. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Nee, ik vind dat niets.

7. Kancamagus

24 nov 2015
    89
    34
    18
    De namen hier genoemd zijn voorbeeld hoor! Mijn man heeft hele leuke moderne namen als doopnamen. Zijn doopnaam is niet zijn roepnaam. Voor ons zoontje zou die doopnaam juist wel gebruikt gaan worden.
    Zijn doopnaam zou dan in een aangepaste variant gebruikt worden voor ons zoontje. (Volgen jullie het nog? Haha)

Bedankt in ieder geval voor de reacties :). Toch fijn om even wat meningen te horen.

8. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.877
    5.116
    113
    Ik zou het zelf niet doen.

9. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik ben daar zelf niet zo dol op.
    Bedenk wel wat je gaat doen mocht je nog een zoon krijgen. De 1 wel met alle namen vernoemen en de ander niet is dan misschien wat scheef.

Als de namen voor jullie een hele grote betekenis hebben dan zou ik het als 2e naam geven en ene eventuele 2e zoon dan de andere naam van je man. ( volg je het nog haha)

10. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Wij gaan het wel doen (mocht ik ooit zwanger raken van een zoon) maar op een manier dat het niet zodanig herkenbaar is. Alleen wanneer je de herkomst van de naam kent weet je dat het een vernoeming is zeg maar.

Heel direct vernoemen vind ik niet mooi, of het moet in de doopnamen zijn.

11. In your eyes

Maar het gaat dus om een naam die alleen een doopnaam is en niet wordt gebruikt of om een dubbele naam zoals in het eerste voorbeeld die wordt omgedraaid?

Als jouw man Jan Robert heet (bijvoorbeeld) waarbij Robert alleen wordt gebruikt op papier vind ik dat wel een ander verhaal om je kindje dan bijvoorbeeld Rob noemen en Jan alleen op papier dan wanneer het echt gaat om een dubbele voornaam als Jan-Robert. (Of Ruben haha, verkeerd gelezen ;))

12. Kancamagus

24 nov 2015
    89
    34
    18
    Precies hoe jij het omschrijft inderdaad!

13. In your eyes

Dan zou ik niet zien waarom niet hoor! Ik dacht in de eerste instantie dat het om een dubbele voornaam ging vanwege het streepje, maar als de naam verder niet gebruikt wordt gewoon doen!

14. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Als het dus de doopnaam van je man is (bijv heet hij Hendrik Cornelis) en je noemt je zoon cor dan zou ik dat gewoon doen.

Het voorbeeld dat je eerst gebruikt zou ik persoonlijk niet doen. Krijg altijd een beetje jeuk van vader en zoon die dezelfde naam hebben. Ken ze in mijn omgeving en vind het altijd lastig hoe ik ze dan moet noemen/ omdat ze hetzelfde heten. Vaak zie je dat in familie dan toch een andere vorm aan de naam wordt gegeven om het onderscheid te maken en ik vind het gek om die soort van koosnaam dan ook te gebruiken (volg je het nog :D).

Overigens in lijn met dit voorbeeld wordt de doopnaam van onze zoon ook Cornelis waar mijn man dan cor heet (maar dan met een andere naam). Vinden wij ook mooi om zo de naam van mijn man terug te laten komen in de doopnaam van onze zoon.

15. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Hier ook.

16. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Leuk hoor!

17. Emmaly

Emmaly Actief lid

20 aug 2016
    453
    144
    43
    Heel leuk idee!

18. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.565
    1.867
    113
    Vrouw
    Mee eens.
    Dus zoontje een eigen naam en dan als 2e en 3e naam de namen van uw man.
    Naam Jan Ruben

19. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Dan vind ik het ook wel leuk!

20. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ben ik de enige die er geen fluit meer van begrijpt?! :roflmao:

Sidei en Emmaly vinden dit leuk.