Nachtangst (pavor nocturnus)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door HappyMarie, 26 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyMarie

HappyMarie Bekend lid

6 feb 2010
    509
    0
    0
    Noord-Brabant
    Overal lees ik dat dit doorgaans pas voorkomt vanaf 18 maanden.
    Ik heb nu het gevoel dat mijn dochtertje van 11 maanden het nu al heeft. Iemand ervaring? Uiteraard ga ik dit ook op het CB navragen, maar vooraf wat informatie inwinnen kan lijkt mij geen kwaad.

2. shadowcat76

shadowcat76 Niet meer actief

#2 shadowcat76, 26 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2013
    Hoi,

Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies wanneer het bij Valerie begonnen is. Ze heeft het nu alweer een tijd dat wel, denk dat ze rond een jaar was? Gelukkig niet zo heel vaak. Het verschil tussen huilen omdat ze bijv. een nachtmerrie oid had of de nachtangst is hier duidelijk te zien. Bij beide is ze compleet overstuur, alleen bij de nachtmerrie reageert ze ook echt wakker, weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Bij allebei mag je haar het liefst niet aanraken, maar bij de nachtmerrie kalmeert ze weer wanneer je haar tutje teruggeeft en bij de nachtangst slaat ze je gewoon weg.
    Wat hier helpt (en dat heb ik ook maar uitgevonden omdat ik verschillende dingen geprobeerd heb, incl. laten gaan en wachten tot het ophoudt wat geadviseerd wordt, wat hier dus alleen maar resulteert in compleet hysterisch worden) is haar met haar gezicht naar me toe oppakken (ondanks heftig tegengestribbel), duidelijk zeggen kom, we gaan een rondje lopen, wakker worden! (want bij nachtangst zijn ze niet wakker ook al lijkt dat zo) en dan rond gaan lopen, meestal zie je haar dan gelijk wakker worden, het huilen stopt dan meteen en dan zie je haar denken van huh, waar ben ik nou?

Ik weet niet hoe jouw kindje reageert als je denkt dat er een nachtangst optreedt?

Dit is misschien niet helemaal wat je vroeg, maar misschien heb je wel wat aan mijn ervaringen met de nachtangst hier :). Dus ik denk dat het wel kan, omdat Valerie niet veel ouder was dan jouw kindje nu toen het begon.

Succes er in ieder geval mee, het is absoluut geen prettig gezicht!

3. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Dé gouden tip tegen nachtangst (alleen nodig als het hele ernstige vormen aanneemt, waardoor nachtrust serieus verstoord wordt): je kindje voordat je gaat slapen - of iig voor het tijdstip dat nachtangst normaal komt - even kort wakker maken. Klinkt raar, maar werkt enorm goed. Ze komen dan niet in die fase...

4. HappyMarie

HappyMarie Bekend lid

6 feb 2010
    509
    0
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt voor jullie informatie en tips. Nee, het is geen prettig gezicht en haar huiltje en geschreeuw is dan ook echt akelig. Een nachtmerrie is anders, dat weet ik helaas ook al. Maar het kan dus wel al op deze leeftijd.

5. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    hier ook al een keer gehad, kleine man met nat washandje wakker gemaakt zodat we hem konden troosten. duurde even voordat hij weer rustig ging slapen, hopelijk blijft het bij die ene keer, heel naar zoiets.

Deel Deze Pagina