Mijn dochter is ruim 20 maanden en heeft een oudere broer, die zindelijk is. Doordat ze hem regelmatig op de wc of het potje ziet gaan, is hiervoor de interesse gewekt. Bij ons in de hal is het heel koud, dus we hebben het potje de laatste tijd in een hoek van de woonkamer gezet. Nu wil ze dus steeds haar broek uitdoen en op het potje zitten. Ze zegt dan ook echt: sasje of pipi. Als ze 'plasje' zegt, heeft ze het altijd nét gedaan. Haar Pamper is dan nog echt warm en nat. Ze lijkt het dus wel te herkennen. Mijn vraag is: moeten we deze situatie aangrijpen om al te beginnen met de zindelijkheid of is ze echt nog te jong? Haar broer is eigenlijk pas net een maand of twee volledig zindelijk en die begon pas rond zijn derde verjaardag. We staan dus een beetje versteld en willen haar ook niet tegen een teleurstelling aan laten lopen. Iemand? Dank!
ik zal der zo nu en dan op het potje zetten en gewoon kijken wat ze doet. heb dat hier ook zo gedaan en was hoe dan ook trots . smorgens in bed was ze elke dag droog en ook overdag kon ze erg goed ophouden en gaf aan wanneer ze een vieze luier had en was er ook echt vies van. met 23 maanden gaf ze aan dat ze der luier uit wilde, en dat deed ik dus. de 1e dag plaste ze alles onder maar die ene keer dat ze netjes op het potje ging was ik overdreven blij. als ze het in der broek deed was het gewoon, kan gebeuren en een schoen broek. dag 2 0 ongelukjes maar vergat regelmatig de ronderbroekje naar beneden te doen. schone onderbroek en een applaus. 3e dag geen ongelukjes meer en sindsdien dag en nacht zindelijk. ik zou het dus niet gaan puchen maar wel stimuleren. wil ze op de wc of pot laat der lekker eventjes zitten. kennismaken is nooit verkeerd. mijn zoontje vind het maar niks die wc en verwacht ook niet dat hij voor zijn 2 zindelijk is. we zien wel hoe het loopt. meisjes zijn over het algemeen vroeger dan jongens
Tis misschien meer dat mijn zoontje echt enorm teleurgesteld en bijna hysterisch reageer(t)de op ongelukjes of wanneer het niet lukte op het potje. Tis een vrij gevoelig mannetje, maar daardoor de twijfel voor dochter. Ik zou graag meer reacties/ideetjes ontvangen.
Waar, maar eigenlijk wil ze alleen maar met romper en pamper echt op het potje zitten. Zodra ik alles uitdoe, reageert ze een beetje krampachtig en wil ze er weer van af. Maar met Pamper en romper gaat ze gerust even zitten en kijkt ze trots rond. Dan zegt ze ook: tssssssssss.... Wil ze nu echt al, of laat ik het hierbij?
Kindje is (naar mijn mening) nooit te jong om op het potje te gaan.... Maar ik zou wel haar eigen wil als uitgangspunt nemen. En als je haar gewoon in blote billen in de kamer laat lopen? hoe reageert ze dan?
Geen idee, maar is zo koud... Heb plavuizen en geen vloerverwarming.... Daarom dacht ik zelf eigenlijk aan mei dit jaar.... Ben ook vrij eerlijk: zindelijkheidstraining zoonlief was echt een heel lang en hels karwei met eerder genoemde drama's en heel veel ongelukjes. Zie er beetje tegenop....
Juud: Beetje spelenderwijs zo laten gaan tot mei lijkt mij het verstandigst. Dit vindt ze leuk, ook lekker blijven stimuleren. Hier hebben we afgelopen mei/juni onze jongen ook hele dagen lekker in zijn blote kont laten rennen, dat werkte het beste. Vooral omdat je aangeeft dat ze wat krampachtig reageert als je haar luier uitdoet. Juist omdat ze het op deze manier zo spelenderwijs heel leuk vindt zou ik haar even laten genieten van dit nieuwe inzicht.
Ik denk lekker als het weer het toelaat in blote billetjes laten lopen. En goed haar laten zien wat er normaal op potje moet gebeuren. met marije hadden we alles goed laten zien, potje in huis rond 2e verjaardag en zwierf door het huis. ze ging er wel een sop zitten, amar niets doen. In de zomer echt gaan oefenen, sychroon plassen enzo Ging redelijk goed, tot 3 ongelukjes op een dag, en ze niet meer wou. Het maar zo gelaten, de zomer erop (dus 3- 3.5 jr) Wou ze ook niet echt, ja tot vriendinnetje op kdv wel wou, toen moest zij ook, binnen 4 dgn luiervrij, erna maar 5 ongelukjes in 6mnd gehad en snachts was ze eigenlijk al meer dan half droog voordat ze geen luier meer had, die was gewoon 's ochtends nog droog. maar dus veel baad bij gehad dat ze op kdv oefenen en dat ze elkaar dan bezig zien, elkaar willen aftroeven. (neefje werd ook snel zindelijk na Marije, want die wou niet achter blijven) Dus straks met Lonneke de potjes weer te voor schijn halen, om mee te spelen en goed laten zien wat je er mee doet. en dan in de zomer lekker met der blote billen laten lopen, ik zie wel hoe het gaat. Oja, bij Marije ook stickerschemqa gebruikt, met verrassingsei als regel vol was of cadeautje als kaart vol was.
oja, ik reageerde altijd "opgewekt" als ze een ongelukje had: Geeft heeeeleeeemaaal niets, gaat gewoon in de was. Hupsakee En dat het normaal was als je aan het oefenen bent.
Wij zetten ons kindje (bijna 17 maanden) sinds een week een paar keer per dag op het potje. En dan ga ik lekker een boekje lezen voor haar. Ze vindt het prima en doet heel vaak een plasje en soms ook een poepje. Dan kijkt ze meteen in het potje wat ze nu weer heeft geproduceerd. En ze is dan helemaal trots. Ze wijst ook vaak naar het potje en zegt dan 'pssss'. Het kan dus prima op vroege leeftijd. We houden het gewoon heel vrolijk! En ik sta ervan versteld hoe snel ze het eigenlijk door heeft. Je kan voor een koude vloer ook een lekker warm matje neerleggen en daar het potje opzetten? Is maar een idee. Wij hebben een vloerkleed en daar zet ik het potje op.
Dank voor de tips! Ik denk dat ik het gewoon even zo laat als het nu gaat. Ze heeft er na mijn post nog twee keer vrolijk op gezeten en dan zei ze weer tssssssssss. Dat was toen haar broer op de wc ging plassen. Ze begrijpt dus echt goed wat er gaande is. Maar ik mocht weer haar pamper niet uit doen. In blote kont rondlopen echt alleen optie voor warmere tijd. Ze gaat namelijk met name op de grond zitten en dat kan nu echt niet zonder pamper en broek. Dan heeft ze binnen de kortste keren een blaasontsteking.... We gaan haar dus in mei echt laten plassen op het potje. Over goed laten zien wat er in moet: dat weet ze donders goed, want dat ziet ze van broerlief. En ze gaat ook altijd mee met het weggooien in de wc en komt zelf al met billendoekjes voor haar broer aanzetten als hij zit... Moppie... Even ander, maar wellicht aanverwant vraagje: Sinds een paar dagen klaagt ze over "au" of "pij..." in de pamper-streek. Ze grijpt haar pampertje dan ook vast en kijkt er ook echt heel zielig bij... Heeft ze echt pijn denken jullie, of zou het verband houden met een natte pamper o.i.d.? Dank!
Niet toevallig al een blaasonsteking te pakken?? (das t eerste wat mij te binnen schoot). Wij zetten nikki bij elke luierwissel op het potje/wc en ze doet ondertussen ook echt grote plassen. Maar als ze idd echt krampachtig reageerd als je luier uitdoet, zal ik het nog niet doen, denk ik. Idd, straks weer warmer en dan is t niet erg om in blote billen te laten lopen. (zo niet met beenwarmers, lekker warm )
hier ook, niks om je voor te schamen. net als vallen als je voor het eerst schaats, gewoon blijven oefenen. hier was het ook, geeft niks meid, helpen uitkleden en aankleden, samen in de was stoppen en klaar. als ze wat op de pot of wc deed was het een overdreven blije reactie wat haar zo stimuleerde omdat ze het gewoon leuk vond. volgens mijn vond ze het ook wel fijn dat niks moest en alles mocht. als er een ongelukje gebeurde, al was het 6x achter elkaar dan nog was er niks aan de hand. ze merkte dat het veel leuker was als ze het plasje op de pot deed want dan was mama super blij en deed ze een dansje van geluk. na 3dg dus helemaal zindelijk en denk ook odmat dat kwam omdat ze niet bang hoefde te zijn dat als er wat gebeurde dat mama boos zou worden of teleurgesteld
Dank voor de reacties weer. Ik dacht ook al even aan een blaasontsteking. Ook omdat ze al dagen niet fit en af en toe wat koortsig is. Ik ga het laten nakijken. Over ongelukjes: daar doen wij ook helemaal niet moeilijk over en alles gaat zonder problemen en zonder al te veel ophef in de was. Mijn zoon is er zelf echter helemaal van overstuur, want hij wil alles meteen goed kunnen en is dan echt zooooooo teleursgesteld. Je mag hem nergens bij helpen anders kan hij echt hysterisch worden. Hij vraagt pas om hulp als het echt niet meer gaat. En wij hebben hem nooit gestraft omdat hij iets niet kon of bij een ongelukje. Dit heeft altijd in hemzelf gezeten. Hij is ook eens helemaal door het lint gegaan toen een leidster op het kdv hem een pamper wilde aandoen voor het middagslaapje (die wist nog niet dat dat niet meer hoefde...). Soms is dat best lastig, want hij kan natuurlijk niet overal de dienst over uitmaken. Tegelijk wil je hem in zijn waarde laten. Vandaar dat ik wederom opzie tegen dit soort training, want als dochterlief net zo'n karaktertje blijkt te hebben....
Julia doet precies hetzelfde als jouw dochtertje! Psss roepen en op het potje zitten. En ze geeft het ook aan als ze heeft gepoept. Maar persoonlijk vind ik Julia er nog te klein voor. Ik zet haar wel eens er op, of ze gaat er zelf op zitten. Ze vindt het wel grappig, maar daar blijft het ook bij. Prima, denk ik dan, laat haar er maar mee in aanraking komen op een positieve manier. Best een goed idee om het potje in de kamer te zetten, dan gaat ze misschien wat vaker zitten. Ze heeft trouwens ook een heeeel klein kontje, en zakt volgens mij net in het potje Zit niet lekker dan, zonder luier!
Jayro wil nu sinds een maandje ook regelmatig even op de wc.. Dus vanaf een maand of 21/22. Hij weet ook heel goed wat een poep en een plas is. Benoemd ook wat ie op dat moment doet. Alleen bij een potje zegt hij "baby" en daar wil hij niet op? Misschien omdat ie zo groot is en dat hele potje bijna verdwijnt als hij er op zit ofzo haha. Maar op de wc vindt hij reuze-interessant. Verder ben ik er nog niet zo mee bezig, wilde ik ook in het voorjaar als de andere baby er is pas mee beginnen, er zijn nu al zoveel veranderingen voor hem.