Hoi allemaal! Mijn dochtertje (bijna 8 mnd) gaat 3 dagen per week naar een gastouder. Dat gaat allemaal hartstikke goed, ze heeft het daar naar haar zin. Gelukkig! Nu valt het mij op dat ze daar wel een vrij regelmatig ritme heeft... maar op de dagen dat ze thuis is, lijkt dit ver te zoeken. Wij zijn zelf niet zo van de strakke ritmes. Ze krijgt eten als ze trek heeft en gaat naar bed als ze slaap heeft. Hier leek vanzelf, op begeven moment, een beetje ritme in te komen. Zo eet ze nu wel rond dezelfde tijden. Alleen de slaapjes zijn heel wisselend. Bij de gastouder slaapt ze echter twee keer op een dag, steeds rond dezelfde tijd ook! Het verschil zit hem volgens mij vooral in het begin van de dag.. ze is vaak vroeg wakker (05:30 / 06:00 u.) en krijgt dan rond 06:15 u. een papfles. Op de dagen dat ze niet naar de gastouder gaat, gaat ze vaak rond 06:45/07:00 u. weer naar bed, want dan is ze nog moe. Maar als ze wel gaat, dan houden we haar op. Kortom, als we bij de gastouder aankomen is ze al bijna 2 uur wakker.. maar ze leeft daar ook altijd even op bij het zien van de andere kindjes/de omgeving.. dus gaat ze vaak rond 08:15/08:30 u. naar bed. Vervolgens doet ze mooi een slaapje tot een uur of 10.. is ze wakker tot ongeveer 12:30 u. en slaapt ze daar 's middags soms wel 2,5 a 3 uur! Op de dagen dat ze dus thuis is zijn het vaak 3 a 4 slaapjes, versnipperd over de dag. Ik wil haar 's ochtends wel ophouden tot ongeveer 08:00/08:15 u. Maar dit lukt vaak gewoon niet! Dan gaat ze jengelen en in haar oogjes wrijven en dan vind ik het ook sneu om haar maar op te houden. Gevolg is wel dat de rest van de slaapjes overdag wat rommelig lopen. En ik merk dat ik er soms wat onzeker van word.. vooral als de gastouder zegt 'ze zit hier echt fijn in een ritme he' (wat ze aardig bedoelt hoor).. maar dan denk ik.. hier wel Daarnaast is ze thuis vaak ook wat jengelig/onrustig (wil van alles wat nog niet lukt). Dus ik kom steeds bij de gastouder aan met 'ze was vrij onrustig, ze sliep wat onregelmatig en steeds kort'.. en de gastouder zegt elke keer 'het ging helemaal prima vandaag, ze was vrolijk etc.etc.' Sorry beetje lang verhaal - denk dat ik gewoon even mijn hart wil luchten en herkenbaarheid zoek bij iemand.
Bij mijn zoontje betekende dit dat ik hem thuis meer moest laten meemaken, dus naar buiten, speeltuin, kinderboerderij, stad in, etc etc. Als hij voldoende 'doet' dan zit hij veel beter in zn ritme. Hij zit nu zelfs thuis in een beter ritme dan op de kdv, dat wil zeggen: hij slaapt thuis langer.
Is hier ook.. Dochter gaat 2x/week naar de crèche, ze is dan al daar om 7u. Gaat pas om 11.30 slapen tot 14u ongeveer. Daar werken ze met vaste dutjes, maar ze is ook totaal niet ambetant daar. Maar daar is ook zoveel te beleven, hier thuis is het dan maar 'saai'. Als we haar gaan halen is ze wel snel moe... Hier thuis slaapt ze nog 2x, we leggen haar in bed als ze moe is. Als we weggaan kan ze idd langer opblijven. Maar ze is tegenwoordig al om 6.30 wakker, en haar bezighouden tot de middag lukt dan echt niet
Herkenbaar, thuis gaat ze ook eerder weer naar bed dan op het kdv. Ze wordt rond 6.30 wakker, is daar rond 7.30 en gaat pas rond 10.00 vaak slapen. Komt denk ik omdat er veel te zien is en andere kindjes zijn. lees hierboven ook de tip over dingen doen maar de speeltuin is met een 8 maanden oude baby nog niet echt leuk. Ik maak me er niet druk over, komt vanzelf goed denk ik
Bedankt voor jullie reacties! Altijd fijn om te lezen dat anderen het herkennen Ik ga ook elke keer wel met haar naar buiten, even wandelen, het dorp in of naar de kinderboerderij. Zwemmen doen we op vrijdagochtend, vindt ze heel leuk! Maar we zijn natuurlijk ook een deel van de dag thuis.. en dan is hier natuurlijk niet zo veel te beleven als bij de gastouder met al die kindjes Nou ja, ik volg haar gewoon, voelt voor mij het beste!
Was hier ook zo. Bij de gastouder een perfect ritme, ook altijd slapen op die leeftijd zonder problemen en thuis was het vaak een stuk rommeliger. Hij heeft bij de gastouder ook nog lange tijd netjes 2x geslapen, terwijl dat thuis allang over was. Hier vond ik thuis een ritme ook niet echt noodzakelijk, omdat het voor mij ook niet zoveel uitmaakte. Maar toen ik consequent het ritme van de gastouder ging aanhouden (wel iets aangepast op vrije dagen) had hij er wel echt baat bij. We hebben toen wel meer rust gekregen en zoontje ook. Waar hij eerst vaak en kort sliep, ging hij toen gewoon 2x 2 uur slapen overdag. Oohh en hier trouwens al heel snel de afspraak gemaakt met de gastouder dat hij daar z'n fles/ontbijt kreeg, want als ik dagdienst heb moet zoontje er ook vroeg uit. Meestal kwam het er dan op neer dat ik hem er om 6.00 uithaalde, om 6.15 waren we dan bij de gastouder waar hij dan een fles kreeg als hij trek had. Soms was dat al gelijk en soms pas tegen 8.00. Zij had meerdere kindjes van zoontje z'n leeftijd en hij ging zoveel mogelijk mee in dat ritme. Ging soms alleen iets eerder naar bed omdat de dag inderdaad vroeg was begonnen.
als ik je verhaal lees klinkt het een beetje alsof je jezelf tegenspreekt. Je zegt het mooi en fijn te vinden dat ze bij de gastouder in een ritme zit en je vraagt je af waarom dat thuis niet is. En lijkt het fijn te vinden dat ze 2 keurige slaapjes doet daar maar thuis 3 of 4 versnipperd over de dag. Maar daarbij zeg je dat het voor jou beter voelt om haar te volgen? Dat kan ik niet helemaal rijmen. Ik zou toch proberen om thuis ook het schema te volgen dat de go heeft. Ook omdat je zegt dat ze thuis wat jengelig over de dag is en daar vrolijk. Ik denk dat ze juist heel veel baat heeft bij een vaster ritme en dat je haar geen plezier doet met het haar te laten bepalen. Dat ze bij de go makkelijker tot 8 uur opblijft is logisch, daar is meer afleiding. Ik zou dat thuis dan ook proberen aan te houden. O en thuis de dag echt later beginnen. Als ze wakker wordt een fles en meteen terugleggen of zonder fles leren terug in slaap te vallen. Dan houdt ze het ook langer vol natuurlijk. Dit lijkt mij nl een erg lange dag voor zo'n kleintje.
Onze beiden dochters zaten ook veel eerder in een ritme op het kdv dan thuis. Ze deden er vrijwel altijd 1 of 2 slaapjes minder dan thuis. Bij mij lag het probleem zeker niet aan actviteiten. Ik ben lichtelijk allergisch voor binnenzitten en was/ben altijd op stap. Het probleem was dus niet het wakkerhouden. Volgens mij kwam het grotendeels doordat ze bij het kdv zich gewoon moesten aanpassen aan de meute. Thuis paste ik me aan hen aan, maar het 8 andere baby/dreumesen ging dat op het kdv anders. Je kunt het vergelijken met de jongste kinderen in een gezin, die vaak makkelijker zijn en zich aanpassen aan de anderen versus de oudste kinderen die meer gewend zijn om alles perfect voor elkaar te hebben. Op het kdv is iedereen het jongste kindje in het gezin, maar thuis met meer aandacht en meer ruimte voor specifieke voorkeuren was dit anders. Ook zul je als moeder waarschijnlijk veel sneller vinden dat je kindje veel huilt en aandacht nodig heeft dan als een verzorger die meerdere kinderen voor zijn/haar rekening moet nemen. Dus de perceptie van wat een blije baby is (een baby die 0 keer huilt, versus een baby die bijvoorbeeld 3 keer kort huilt?) is anders. Overigens is het een volgens mij niet per se beter dan het andere, mits je kindjes er goed onder gedijen .