Volgende week heb ik weer een echo bij de gyn om een en ander nogmaals te checken voor de naderende bevalling. Nu vertelde mijn vroedvrouw me dat de gyn dan waarschijnlijk ook een uitstrijkje zou maken voor groep B streptokokken of zoiets. Wat is dit eigenlijk? Ik heb sowieso nog nooit een uitstrijkje gehad, dus weet helemaal niet wat ik kan verwachten.. Ik weet ook niet waarom het moet, maar misschien ligt het eraan dat ik in Belgie woon en dat ze het hier standaard doen bij ziekenhuisbevallingen (?). Kunnen jullie me uitleggen waar zo'n uitstrijkje voor is en hoe dat gaat? Bedankt!
HOihoi, In Nederland is het niet standaard dat er een uitstrijkje word gedaan. Dit word alleen gedaan bij klachten of verdenkingen. De GBS kan namelijk urineweg infecties veroorzaken. GBS of wel groep B streptokok is een bacterie die in de darm voorkomt. Omdat het stukje (perineum) tussen anus en vagina bij ons vrouwen erg kort is kan het voorkomen dat deze GBS ook in de vagina zit. Daarom word het weleens gecontroleerd. Indien het gevonden word en er is een bepaalde hoeveelheid aanwezig kan dit een reden zijn om je antibiotica te geven tijdens je bevalling. Het uitstrijkje word gedaan, door een eendebek in te brengen en vervolgens met een soort wattestaafje wat slijm van je baarmoeder weg te halen. Groetjes imke