Nee, ook een deel van de gevallen van keelkanker, anuskanker, vulvakanker en peniskanker wordt veroorzaakt door HPV. En ook wordt HPV in verband gebracht met een deel van de miskramen en vroeggeboorten.
Toen ik 30 werd meteen gepland tijdens een ander onderzoek met een eendebek , lag er toch al ‘klaar’ voor. En ja hoor pap 2 en HPV , niks spannends maar wel verder onderzoek gehad omdat ik al zo lang in het traject zit. Onderzoek wees niks uit gelukkig. 2e keer weer pap 2 en HPV en 3e keer pap 1 en HPV vrij. En ik ben 32 maar liever te vaak dan te weinig. Ik gok binnenkort weer een uitstrijkje.
Ik heb 2 jaar terug mijn eerste uitstrijkje gehad en het stelt echt niks voor. Als je zo'n oproep heb gehad zou ik dat persoonlijk toch doen.
Ik heb 2x meegedaan. Eerste keer op mijn 30e was door de huisarts zelf, dat was een pijnlijke bedoening, maar toen was ik ook nog nooit bevallen. 2e keer met 35 stelde het echt helemaal niks voor. Ik doe zelf al 5 jaar uitstrijkjes op mijn werk bij een huisarts. Opvallend veel vrouwen komen een beetje nors/gespannen binnen en als het dan eenmaal klaar is zijn ze zichtbaar opgelucht en vrolijker. En tja....we halen er toch nog altijd wel een paar uit die een voorstadium blijken te hebben terwijl ze geen klachten aangaven. Gelukkig heb ik nog nooit een vrouw op het spreekuur gehad die ook daadwerkelijk al de ziekte bleek te hebben! Helaas gebeurd het wel eens dat een vrouw die nooit heeft meegedaan aan het BVO wel de ziekte blijkt te hebben. Je kunt ook een zelftest aanvragen overigens, dan hoef je niet naar de praktijk te komen, alleen als blijkt dat je HPV-positief bent, zelftest is alleen HPV positief of negatief..Ik weet niet of iemand dat al gezegd heeft (zit op het werk even tussendoor op ZP ) dus niet alles gelezen
Gewoon doen. En anders niet gaan huilen als het over een tijd foute boel is en het niet meer te redden is.
Wat is dit voor een reactie?! Ze heeft het al laten doen en er kwam idd wat uit zoals je in een ander topic kan lezen...
Excuus. Sorry, had niet alle pagina`s terug gelezen. Zelf al sinds mijn 17e (is al 13 jaar) bezig met hpv en foute uitstrijkjes gelukkig bij mezelf het meest foute 3B met lisexcisie geweest. Maar weet uit naaste omgeving hoe fout het kan gaan en snap niet dat vrouwen deze gratis controle niet zouden laten uitvoeren. Sorry dat ik niet verder gelezen heb!
Ik heb hem bijna 2 weken geleden voor het eerst gedaan bij de huisarts en nog steeds geen uitslag. Eerst was ik echt nuchter erin maar word nu echt zenuwachtig erom