HBO naast werk en gezin. Doen of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door Linn84, 9 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ohhh...ik twijfel zo. Hoop dat jullie wat ervaringen voor me hebben :)

Sinds november heb ik een nieuwe baan binnen het bedrijf waar ik al jaren werk. Het is een HBO functie en totaal iets anders dan ik daarvoor deed, maar ondanks dat ik geen HBO diploma heb en geen ervaring was mijn nieuwe manager gelukkig toch overtuigd dat ik de beste kandidaat was/ben. Gelukkig maar, die overtuiging heb ik namelijk zelf ook :p

Na mijn middelbare school was naar het HBO gaan geen optie. Mijn ex had de controle en werken was de opdracht. Dus dat deed ik... Nu, jaren later, heb ik daar natuurlijk onwijs spijt van. Gelukkig heb ik het goed getroffen en doe ik nu iets wat ik echt leuk vind. Maar toch zou ik zo graag alsnog HBO willen doen. Ik denk er sterk over om mijn manager te vragen of ik naar school mag, het papiertje halen dat me een nog betere kandidaat had gemaakt zeg maar ;)

Maar is het te doen? Twee kleine kinderen, een baan van 32 uur en een HBO studie? Mijn man zegt doen, die staat er volledig achter. Maarja, ik wil wel supermama blijven natuurlijk :cool:

Wat zijn de ervaringen van de andere mama's hier?

2. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ik zou het doen.. Ik had 3 kids en deed hbo het is ff aanpoten en soms best zwaar en ook wel is spijt gehad dat ik er aan begonnen was.. Maar heb nu wel mijn papiertje (al ben ik thuis blijf mama ) maar wel ren thuis blijf mama met een hbo papiertje op zak .. Ik was toch best trots .. Mijn partner doet ook hbo+ op zijn werk.. Zelf heeft hij mbo4 .. Maar volgend jaar gaat hij ook hbo doen.. Om nog verder te komen .. Via zijn baas gaat hij dat doen.. Al krijgt hij nu hbo uitbetaald maar met papiertje komt er nog 100de eurootjes bij.. Gek als hij dat niet gaat doen toch.. Ik heb m'n kans gehad en nu is hij aan de beurt.. Ik heb mijn mbo en hbo gehaald met kindjes en zwangerschap tussen door .. Oudste zoon was 2 jaar.. Is nu 8 jaar en 3 broertjes rijker :)

3. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    ik doe het ook naast 32 uur werken (in 5 dagen) en de kinderen en ik vind het wel erg zwaar hoor. Het kost mij toch echt wel veel tijd en geregel. Maar ik vind dat je het zeker moet proberen als je de kans krijgt.

4. Lissl

Lissl Actief lid

10 jun 2013
    272
    6
    18
    NULL
    NULL
    Zou je zoveel tijd aan je werk/studie willen besteden?
    Een hbo-opleiding is echt pittig en dat gaat je iedere week heel wat uren kosten.
    Ik studeerde zelf toen ik 1 kind had en het feit dat ik steeds in mijn hoofd had dat ik nog van alles voor mijn studie moest doen vond ik heel vervelend. Ik kon daardoor weinig rust vinden. Met een studie ben je gewoon nooit klaar.
    Persoonlijk zou ik liever die tijd aan mijn kinderen willen besteden ipv aan een studie, als je toch al een leuke baan hebt. Het kan altijd nog als je kinderen naar school zijn.

5. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Ik heb gehoord dat het echt ontzettend zwaar is. Maar als je werk je wil steunen (zowel financieel als qua tijd), dan zou ik het zeker proberen!

En als je werk een gedeelte betaalt, dan kan dit voor jou een extra motivatie zijn om het ook daadwerkelijk af te ronden.

Ik heb trouwens precies andersom gedaan, heb altijd heel veel gewerkt naast mijn studie. Niet omdat het moest, maar ook omdat ik het leuk vond. Daardoor heb ik wel wat langer over mijn studie gedaan, maar het is nou eenmaal niet anders.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    veel bedrijven hebben een studieregeling. Zeker wanneer het gaat om een studie in het kader van je functie, zullen er best mogelijkheden zijn. In sommige gevallen krijg je studie-uren, dus minder werkuren en in andere gevallen zal het bedrijf een financiële bijdrage geven voor je studie.

Wel moet je partner er ook achter staan, hij zal een stapje harder moeten lopen om jou te ondersteunen qua huishoudelijke taken en op de kinderen letten.

7. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Hoe zijn je kinderen? Denk je dat je genoeg tijd hebt om te studeren. Probeer het desnoods een week uit. Leen een studieboek en ga eens een week lang studeren. Lukt dat makkelijk? Dan lijkt me doen! Zo niet.. Misschien dan nog even wachten..

8. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Hoe bedoel je dat Eenkadootje?
    Leren terwijl ik de kinderen alleen heb dat gaat hem niet worden hoor. Denk dat dat niemand lukt met kinderen van 1 en 3 ;)
    Maar ze slapen wel goed beiden, na half 8 is het hier in huis pure rust. En ze zijn gewend dat papa en mama beiden voor ze zorgen in alles, dus een dag boven studeren terwijl papa alle zorg op zich neemt is geen probleem bijvoorbeeld.

Lissl, als de kinderen naar school gaan werk ik nog steeds 4 dagen. Kwa tijd maakt dat niet uit dus ;) Mijn vrije dag is voor de kinderen. Gaan we samen spelen en gezellige dingen doen. Weekenden zijn voor het gezin, dan gaan we er met z'n viertjes op uit. Als ik ga studeren zal dat een dag minder weekend betekenen waarschijnlijk, in ieder geval een halve dag. Ik had bedacht dat 1 dagdeel in het weekend en 3 a 4 avonden voldoende moet zijn, dan zit je op zo'n 8 a 10 uur per week.

9. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Als je partner je steunt en je genoeg hulp krijgt van anderen zou ik het doen.

Wanneer je alles zelf moet doen, zou ik het absoluut niet doen. Een studie eist al van een student al zonder kinderen/baan al super veel tijd. Laat staan van een werkende moeder met twee kinderen.

10. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

8 a 10 uur is wel krap hoor voor een HBO studie... je zou eens moeten kijken wat ze zelf aangeven aan studiebelasting.

Ik wil graag een master doen maar wacht nog even tot de kindjes wat ouder zijn.

11. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Zou je ook tijd van je baas krijgen?
    Anders komt het er op neer dat je naast je 32 uur werken nog een dag naar school moet. Of te wel: 5 dagen van huis. Een gemiddeld HBO studie heeft zo'n 20-25 uur studiebelasting. Hier kun je acht uur school van aftrekken, blijft er nog 12 tot 15 uur thuisstudie over. Dit kun je verdelen over 5 avonden 3 uur lang of bijv elk weekend.
    Mijn man volgt een HBO studie. Het is naast gezin en werk zwaar. Hij heeft het geluk dat hij tijd van zijn baas krijgt. Mede studenten die het in eigen tijd moeten doen zijn het eerste jaar allemaal afgehaakt...

Als het je trekt, zou ik het wel nu doen. Je kinderen zijn nog jong, gaan nog vroeg op bed, zodat je s avonds tijd over houdt. Dat wordt anders naarmate ze ouder worden...

12. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik besteed wel zo'n 30 uur per week aan mijn studie hoor en in tentamenweken nog meer eerlijk gezegd.... Ik zei eerst ook 8 a 10 uur maar dus echt niet helaas...

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Een vriendin van mij heeft het gedaan, naast 3 dagen werken. Of in elk geval: Ze kreeg een halve dag studieverlof (of hoe dat dan ook heet) en werkte dus 2,5 dag. Vergis je niet in de schooltijden, overigens: Zij had maar 1 dag school in de week, maar die begon zo rond 12.00 en was rond 21.30 afgelopen. Met reistijd van een uur enkele reis erbij, maakte ze dan toch een lange dag, vooral omdat ze 's ochtends al vroeg op was voor de kinderen. Die van haar gingen allebei al naar school, dus zij kon in de ochtend nog wat dingen doen voor school. Maar met kinderen van 1 en 3 gaat dat niet. En naast haar werk, 2,5 dag 1 dag school en alle clubjes ed van de kinderen, de boodschappen, het huishouden enz, bleef er erg weinig tijd over voor het sociale gedeelte. Ok, natuurlijk hielp haar man ook mee, maar hij werkte ook 5 dagen en dan komt er veel in het weekend terecht.

En een collega van mij deed een Hbo opleiding met 2 kinderen, ook van 1 en 3 en zij is ermee gestopt omdat ze het niet kon bolwerken. De studiebelasting is gewoon erg hoog.

14. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Ik denk ook dat 8 a 10 uur krap is. Ik denk dat je eerder aan een studiebelasting van 20 uur moet denken( bij een deeltijdstudie)

15. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Ik denk dat het er maar net aan ligt hoe snel je zelf dingen oppikt en leert. En ook wat je achtergrond is en wat voor een studie je wilt gaan volgen. Sommige dingen gaan bijvoorbeeld al veel meer leven als je eenmaal een baan hebt, dan als je dat als droge stof in de schoolbanken krijgt. En het hebben van een baan kan soms ook helpen bij het voltooien van bepaalde studie opdrachten.

Ik heb ook echt niet de voorgeschreven uren aan mijn studie besteed. Op een gegeven moment kregen we een aanwezigheidsplicht, dus moest ik wel de colleges volgen, maar daarvoor was het behalen van mijn tentamens ook nooit een probleem. (En ik ben echt iemand die alles maar oneindig voor haar uitschuift en er op het laatste moment nog even knalhard tegenaan moet.)
    Het enige wat ik uiteindelijk lastig vond is het schrijven van een afstudeerscriptie, maar dat was meer een kwestie van motivatie en doorzettingsvermogen. Uiteindelijk gewoon een keer mijn tanden op elkaar gezet en toen was hij vrij vlot af en ook in een stuk minder tijd die er oorspronkelijk voor staat.

Maar ik ken ook genoeg mensen die er keihard voor moeten knokken en echt elke week minimaal een aantal uur moeten besteden aan hun studie, willen ze hun tentamens halen. Je kent jezelf het beste. Hoe was het op de middelbare school? Pikte je snel dingen op of moest je echt weken vooruit al beginnen met leren? Vond je het leuk om te leren of vond je het afschuwelijk?
    Vergeet niet dat er met een druk (en compleet) leven, ook heel veel motivatie en discipline bij komt kijken. Je moet jezelf echt aan het studeren kunnen zetten.

16. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou er alleen aan beginnen als je 20 à 24 uur kan gaan werken.
    Met 2 kinderen en een huishouden (en een werkende man) is meer bijna niet mogelijk.

Tenzij je man eigenlijk "alleenstaande man" wordt en de kinderen quasi alleen opvoedt.

Hou er ook rekening mee dat de komende jaren elke dag verlof dan gaat naar examens en studeren voor examens.
    En dat als er een stage aan verbonden is je onbetaald verlof zal moeten nemen.

Ik heb heel veel kennissen en collega's zien beginnen aan een studie, maar heel weinig zien eindigen helaas.

17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.824
    113
    Ga eens met je manager in gesprek over de mogelijkheden.
    Misschien kan je wel onder werktijd de lesdag volgen. En krijg je bijv. lesgeld, reiskosten e.d. vergoed.
    Als je 32 uur werkt en daarnaast nog een dag naar school moet, dan ben je dus de hele week overdag bezig. En dan moet je daarnaast nog studeren en opdrachten maken. Je schrijft dat je dit in 3/4 avonden en een dagdeel in het weekend wilt doen. Dit is echt te weinig tijd. Je moet toch wel tellen dat je zeker 16 uur per week bezig bent met "huiswerk". Als je dan dus 40 uur werk en studie hebt, dan redt je dat niet.
    Dus, ga eerst in gesprek en kijk welke opleiding je zou willen doen. Kijk naar de studiebelasting en naar de opleidingsdag.

18. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Een opleiding van 1a 2jaar zou ik overwegen maar nog een volledige opleiding van 4 jaar met twee kinderen en een drukke baan absoluut niet!

19. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Nou ik was geen 20uur bezig hoor.

Ik denk dat het echt aan jezelf ligt.. Ik heb een hbo deeltijd studie gevolgd (en geloof me, ik ben echt geen hoogvlieger, ik kom van het vmbo af) maar ik ben ook geen perfectionist. Een 6 is een voldoende dus prima voor mij. Ik heb het hbo in 4 jaar afgerond en de eerste drie jaar heb ik nog vrij weinig thuis gedaan. Net voor de deadlines heb ik miss een aantal dagen flink geleerd en in het laatste halfjaar bij het schrijven van mijn scriptie. Dat was echt de enige zware periode, daar heb ik heel wat uurtjes in zitten. Maar gemiddeld genomen kwam ik bij lange na niet op die 20uur uit.

20. koala28

koala28 Niet meer actief

Een aantal collega's van mij hebben HBO gedaan naast hun werk (de meeste werken 28 á 32 uur) via de werkgever. Sommige zijn nu net begonnen of zijn nog bezig.
    Je hebt natuurlijk best wel wat varianten qua HBO studies en opleiders. Bij ons gaat het vooral via NCOI en daar gaan ze 1x in de 2 weken naar school. Die hebben een opleiding in 2,5/3 jaar gedaan omdat ze voor sommige modules al vrijstelling hadden door werkervaring en andere cursussen/opleidingen.
    Andere collega volgt HBO via Open Universiteit. Dit gaat vooral virtueel (tenminste degene die hij heeft gekozen) dus niet naar een locatie toe voor lessen maar les via soort Facetime.
    Zelf wil ik ook HBO gaan doen maar ik wacht nog even tot ik bepaalde vereiste opleidingen en cursussen voor mijn werk heb gedaan. En daarmee kan ik dan weer vrijstelling krijgen.
    Bij ons krijg je idd ook studieverlof als je het via de werkgever doet.

Deel Deze Pagina