Bij mij ging het ook via de ha inderdaad. Strijkkraal; dat is gek, want het is toch altijd om de 5 jaar?
Mee eens. Ik ben ook meteen gegaan en vond het erg meevallen! Gelukkig viel de uitslag ook mee. Toch fijn om dat te weten.
Doen! Ze starten niet voor niks een bevolkingsonderzoek op. Om problemen te voorkomen. Problemen die ernstig zijn, vaak voorkomen en ongemerkt voortsluimeren. Problemen die binnen de perken gehouden kunnen worden als ze vroegtijdig opgespoord worden. Zou geen reden kunnen bedenken om niet te gaan.
Nee, het is echt 10 jaar geleden bij mij. Ik loop nu al zeker zo'n jaar of 4 in de MMM en ik kan mij niet herinneren dat ik vlak daarvoor een uitstrijkje heb gehad, daarbij woonde ik net in de plaats waar ik nu woon, en dat is zo'n 10 jaar geleden (weet nog dat ik het een waardeloze introductie vond van mijn nieuwe HA .... - was namelijk de eerste keer dat ik daar kwam). Als het om de 5 jaar is, heb ik de uitnodiging niet ontvangen 5 jaar geleden.
Natuurlijk moet je dat doen! Ik ga trouwens ieder jaar, is gebruikelijk hier (B) Ik ben er echt 100 % voor!
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom je zo twijfelt want ik begrijp echt niet hoe je in godsnaam over zoiets kan twijfelen? Wat heb je dan liever? dat ze op je 45ste (als je dan misschien wel besluit het te laten doen) zeggen: sorry mevrouw, niets meer aan te doen, waarom bent u niet 10 jaar geleden al geweest, dan hadden we u nog kunnen redden. Wat zeg je dan? Ik vond mezelf nog zo jong en dus niet nodig? Het is niet als aanval bedoeld hoor, dus excuses voor als het wel zo overkomt, maar jeetje, ze doen zulke onderzoeken niet voor niets! Waarom zo laks met je gezondheid om gaan en wachten totdat het misschien te laat is?
Waarom niet? Weet je wel wat ze onderzoeken, en hoe belangrijk zoiets is? Of schuif je t maar weg met de gedachte "dat je nog zo jong" ben, en het voor jou dus minder nodig zou zijn? Jezelf voorhouden dat je nog zo jong ben is niet de manier om erachter te komen of je t onderzoek moet laten doen of niet... Maar als je eerlijk ben dan weet je t antwoord zelf al wel, of niet?
Ook hier een oma met baarmoederhalskanker op best jonge leeftijd... geen seconde getwijfeld!!! Nee, het is niet leuk het onderzoek... maar liever voor nop zo'n staafje erdoorheen laten halen dan er te laat achterkomen dat het niet goed zit..
Ik zou het zeker doen. Mijn schoonmoeder was 35 en bij haar waren er kankercellen aanwezig en toen hebben ze haar goed kunnen behandelen. Moet je je voorstellen als ze niet was gegaan, het was redelijk vergevorderd. Nee, ik zou het echt doen. En ik ben een ramp met wachten op een uitslag, maar hier twijfel ik geen seconde over. In ieder geval, succes.
Ik heb ook gelijk toen ik 30 ben geworden, bijna een half jaar geleden, een uitstrijkje laten doen, nu moet ik naar het ziekenhuis voor onderzoek omdat ze toch wat afwijkends gevonden hebben. Is niet ernstig(als het goed is), maar stel je voor als ik niet gegaan was?? Nu is er niks aan de hand, maar als het wel zo was dan zijn ze er in ieder geval op tijd bij... Ik zeg ook doen!!
Denk je nou werkelijk dat die kanker zich er wat van aan trekt dat jij jezelf nog jong vind??? Denk na! Ik snap best dat je het een niet heel prettig onderzoek vind, maar kom op zeg, met 5 minuten is het gepiept!
De oproep komt van de screeningsorganisatie of van je huisarts. Meestal laat je bij je huisarts (of de assistente) een uitstrijkje maken. Vind je het vervelend om dat bij je eigen huisarts te doen dan mag je ook naar een andere huisarts gaan voor zover ik weet.
Vervroegen naar 45 jaar ben ik wel voor. Maar daaronder vind ik het niet zinnig. De kans dat je op nog jongere leeftijd borstkanker krijgt is zo klein (ja hij is er wel weet ik uit eigen ervaring) dat het niet opweegt tegen alle extra straling en stress van alle onderzoeken. Onder de 45 jaar moet je jezelf gewoon goed in de gaten houden.
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot ik mijn oproep krijg. Ja ik weet het, het klinkt een beetje gek. Maar ik heb ondertussen 4 kinderen gekregen dus mijn baarmoeder heeft onderhand al heel wat moeten doorstaan. En er komen nogal wat verschillende soorten kanker in de familie voor. En misschien heeft dat er wel helemaal niks mee te maken hoor. Maar ik vind het eigenlijk wel tijd voor een uitstrijkje. Ik word in maart 30 dus ik zal iig dit jaar wel worden opgeroepen. Ik heb laatst ook een tijdschrift hierover ontvangen. Ik snap eigenlijk niet waarom iemand kan twijfelen om dit wel of niet te doen.
De enige reden waarom je geen uitstrijkje zou laten maken is als je nooit seks hebt gehad, dan kun je het niet hebben....