Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door het HPV, dat virus krijg je alleen door (ook veilig) seksueel contact, of naakt op elkaar liggen. Als je dat niet doet, kun je geen baarmoederhalskanker krijgen.
Wauw dit is echt het meest domme opmerking die ik hier ooit heb gelezen! Dus deze virus is nog makkelijker te krijgen dan aids ? Via huidcontact? Jeetje geen handje schudden meer!!! Snuggere!
Nee hoor, precies wat Umm85 zegt, je hebt minder risico als je geen sex hebt gehad maar je kan net zo goed baarmoederhalskanker krijgen als ieder ander. HPV kan een factor zijn waarom je baarmoederhalskanker kan krijgen. Dat is net als je rookt, je weet dat je zo meer risico hebt om longziektes te krijgen. Van de longpatienten rookt 85%. Maar ook mensen die niet roken krijgen hdet ook.
Op mijn 25 liet ik een spiraaltje plaatsen en werd er uit routine een uitstrijkje gemaakt. resultaat PAP3A. Twee keer aan geholpen en streng onder controle gebleven. Leeftijd zegt dus helemaal niks.
Ik heb pas mijn eerste uitstrijkje gehad en er werkelijk niets van gevoeld. Alleen de eendenbek is een beetje vervelend, maar als je goed ontspant dan is het prima te doen. Ik snap niet waarom je twijfelt... en het bij 30 niet hebt laten doen. Als er iets is dan kunnen ze er meteen iets aan doen.
Ehm, als je hier leest, dan staat er idd dat het via huid op huid ook kan. Wist ik dus ook niet! Gynaecologie.nl - Baarmoederhalskanker O en TS, er staat ook in dat het het meest voorkomt tussen de 30-45...dusssss
Ik ben pas 21, dus ik heb nog 9 jaar te gaan. Maar ik zou er absoluut niet over twijfelen!!!! Gaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zou het maar doen ja, bij mij was het ook niet goed (beginnende kanker) en ben nog maar 32! Als ik niet mee had gedaan aan het bevolkingsonderzoek wil ik niet weten hoe het na een paar jaar was geweest!! Leeftijd zegt niets, en het is niet voor niets dat ze al met 30 jaar beginnen met het onderzoek toch?
Ik hoor juist de laatste tijd veel afwijkende uitslagen bij 30-35 in mijn omgeving. Ik heb het zeker gedaan op mijn 30e toen ik werd opgeroepen. Straks met 35 weer. Ik ga het liefst elk jaar.
Ehhhmmm....mag ik heel eerlijk zijn! Je moet absoluut gaan. Ik loop echt al vanaf mijn 26e in het ziekenhuis, omdat ik dus wel onrustige cellen bleek te hebben. Leeftijd zegt dus niet altijd heel veel. Een vriendin van mij had het op haar 18e al en zij heeft ook echt een operatie nodig gehad. Het stelt echt niets voor zo´n uitstrijkje en als er wel iets aan de hand is dan ben je er op tijd bij. Al vind ik dat je met je 40e echt absoluut moet gaan.Wie weet heb je er al jaren last van zonder dat je het weet en wordt het erger en erger.
waarom zou je hem niet nemen stel je voor je hebt het wel en je loopt er mee door wordt de uitslag uiteindelijk alleen maar erger heb je eerst geen uitzaaiing en dan wel voor mij zou de keuze makkelijk zijn zo ben ik 21 en heb flinke borsten en het liefst zou ik mijn borsten al laten onderzoeken voor borst kanker ook al komt het niet voor in de famillie
Ik snap werkelijk waar niet waarom je dit niet zou willen En wat nu als er wel baarmoederhalskanker geconstateerd wordt en je dit had kunnen voorkomen door dat uitstrijkje 5 jaar terug wel te laten doen???? Ongelooflijk dat mensen zo gemakkelijk over dit soort dingen denken. Maar mss wordt mijn gevoel teveel beïnvloed door mijn zwager. Die vecht op dit moment namelijk voor zijn laatste restje leven....Nee, geen baarmoederhalskanker, maar slokdarmkanker. Hij zou er de wereld voor geven als ze het eerder ontdekt hadden...... Meid, GAAN!!!!!!!!! Niet eens meer over nadenken!
Ik had meteen met de eerste keer op 30 jr al een verhoogde uitslag en 0,0 klachten.. Steek je kop niet in het zand en ga.... xLeo
Wat dat betreft ben ik blij dat ik nu in Duitland woon! Hier ieder jaar een uitstrijkje... en ze beginnen hier al vanaf je 20ste met die controles! Maakt niet uit of je zwanger bent of niet... ik heb bij de eerste afspraak bij de Frauenartzt (afgelopen september ivm zwangerschap) direct een uitstrijkje gehad. Ik was toen bijna 7 week zwanger. Twee jaar geleden heb ik het onderzoek moeten laten "schieten" omdat ik toen zwanger was van de eerste (in NL doen ze dus geen uitstrijkje tijdens zwangerschap) en we net voor de geboorte van de oudste naar Duitsland zijn verhuisd. Je hoort zo veel/vaak dat er toch "rare" dingen worden gevonden tijdens het bevolkingsonderzoek. Ik snap ook echt niet waarom TS er überhaupt over twijfelt om het te doen, of zelfs overweegt het nog maar weer een jaartje of 5 uit te stellen! Collega van mij heeft vorig jaar de diagnose Borstkanker gekregen, nav het bevolkingsonderzoek. Gelukkig zijn alle behandelingen aangeslagen en is ze na driekwart jaar "schoon".
ja op jouw leeftijd heb je al een verhoogd risico dus het zou het verstandigste zijn als je zou gaan, uitstellen is geen slim idee. Als je er tegen het onderzoekje opziet kun je dat ook van te voren bespreken met de assistente of de huisarts. Je wilt er niet aan denken, je wilt er niet mee bezig zijn maar de realiteit van de wereld is dat er heel veel vrouwen, jonger dan jou, al hebben ontdekt dat ze wel afwijkende cellen hebben, voorstadia of al echt kanker. Je wil het niet hebben maar als je het hebt, dan wil je het toch wel weten zodat er nog wat aan gedaan kan worden. Niet weten dat je het hebt gaat je leven niet verlengen meid. Je hebt het of je hebt het niet en met dit uitstrijkje ontdek je waar jij bij hoort. En als je bang bent voor de wachtperiode voor je de uitslag dan helpt het om te denken; komt tijd komt raad, waarom nu al bang zijn voor iets wat er misschien niet is. P.S. op de site van het RIVM staat dit: Baarmoederhalskanker bij vrouwen tussen de 30 en 60 jaar komt het meeste voor bij vrouwen die nooit hebben meegedaan met het bevolkingsonderzoek.
Wat een ongelooflijk domme gedachte zeg: ik ben nog jong.. Wat denk je nou zelf, dat kanker rekening houd met leeftijd. Dat kanker ook denkt, ooh die is nog jong, laten we die maar overslaan? Mijn hemel zeg, waar heb jij de laatste jaren gezeten?? Kanker kent geen leeftijd!! Ik wil er liever ook niet aan denken, maar als ik volgend jaar mijn uitnodiging krijg, laat ik me wel weer controleren! Liever 10 keer voor niks dan 1 keer te laat. Want als het straks telaat is denk je bij jezelf, had ik maar.....
En TS? Al een keuze gemaakt na 8 paginas??? Ben benieuwd wat je beweegredenen nu zijn om wel-niet te gaan......
Overigens, ik vind 40 juist helemaal niet jong.. ik ben zelf 25 en vind het al tijd worden dat ik zulke onderzoeken ga krijgen.