hallo meiden, Binnen kort ga ik verhuizen van een flat naar een eensgezinwoning. Wij hebben drie katten waar ik hellemaal dol op ben. Nu komen de katten natuurlijk niet buiten. Maar straks gaan ze wel naar buiten omdat we dan beneden wonen. Ik ben alleen heel erg bang dat als ze straks die vrijheid hebben niet meer terug komen. Hebben jullie tips om er voor te zorgen dat de katten daar aan gaan wennen? Of is er iemand in een soort gelijke situatie? en hoe heb je dat dan opgelost? Bedankt alvast. Liefs Deborah.
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Drie poezen, eerst op een bovenwoning, nu heerlijk in een twee-onder-een-kap. Ik heb ze de eerste zes weken binnen gehouden zodat ze goed aan het huis konden wennen en wisten waar ze te eten kregen. Daarna mochten ze naar buiten. De eerste dagen kwamen ze niet verder dan de tuin, inmiddels zijn ze helemaal ingeburgerd. Ik woon inmiddels bijna vier jaar hier en ze zijn nog nooit weggelopen. Ik heb ze overigens wel laten chippen, zodat ze ons kunnen traceren als ze gevonden worden. Succes ermee!
We hebben onze katten eerst een week of drie geprobeerd binnen te houden om ze aan het nieuwe huis te laten wennen. Daarna geprobeert aan een touwtje in de tuin maar werden echt helemaal gek. UIteindelijk de keukendeur opengelaten en ze op onderzoek uit laten gaan (wel adreskokertje om enzo). De ene was na een paar dagen meteen 4 dagen spoorloos maar kwam toch weer opdraven. Bij ons zijn ze echt langzaam aan de buurt gaan verkennen en echt niet meteen de grote onbekende wijde wereld in getrokken. Heb ook wel eens van iemand de tip gekregen om de pootjes in te smeren met boter, dan vinden ze makkelijker de weg terug......maar of het helpt? Succes groet Miek
Ja, onze kat was ook alleen een portiekwoning gewend en nooit buiten geweest. Wij zijn verhuisd naar een eengezinswoning met tuintje. De eerste 6 weken hebben we hem binnen gehouden, waren eigenlijk 8 weken van plan, maar hij werd wel heel nieuwsgierig. Eerst eens met hem op onze arm naar buiten geweest. Toen 5 minuten buitengelaten en toen een half uur (tja, hij was opeens foetsie, ik was ook bang dat ik hem nooit meer terug zou zien). Daarna mocht hij elke dag even naar buiten en na een paar weken hebben we een kattenluikje gemaakt. Als je katten wel van eten houden, kun je van tevoren een maaltijd overslaan. Meestal komen ze dan weer terug als je met het blik rammelt. Maar hier is hij nog niet weggelopen in 3 jaar tijd.
Ligt er wel aan hoe oud je katten zijn. Onze ene kat hebben we uit het asiel gehaald toen ie al wat ouder was, jaartje of 7? Maar ook nooit buiten geweest, met als gevolg dat ie ook niet meer naar buiten kan. Hij snapt het begrip 'buiten' niet en denkt dat het 1 grote kamer is, waardoor ie de muren gaat opzoeken en steeds verder weggaat zonder terug te komen. Dus ja... pas wel op voor je ze naar buiten laat, is mijn persoonlijke ervaring.
Die van ons zijn eergisteren voor het eerst naar buiten gegaan. We wonen hier pas 2 en halve week, maar ik kon ze écht niet meer binnenhouden. De ene kat gaat de tuin niet uit, de andere gaat naar de buren en staat dan te jengelen dat ie niet meer over de schutting durft (held!). Vanmiddag was ik boodschappen doen (10 min) en kreeg ik hem niet naar binnen, dus maar even zo gelaten. Toen ik terug kwam hoorde ik hem aan het begin van de straat al "roepen"....hij was me kwijt! Hier gaat alles vooralsnog goed. De boter tip heb ik ook al vaker gehoord trouwens!
Hoi hoi, Ik heb geen verstand van katten hoor. Maar waarom moeten ze nu ineens naar buiten? Als ze binnen tevreden zijn is het toch goed en zo kunnen ze ook niet ten prooi vallen aan een of andere gek die ze vergiftigd of dat ze worden aangereden ofzo. Maar dat is mijn idee hoor. Groetjes Taby.
He onze katten mochten pas na 4 weken naar buiten, en terug komen doen ze altijd hoor! Zodra ze eenmaal vrijheid hebben geroken hou je ze echt niet meer binnen
eerst een paar weken binnen de dierenarts advisseerde ons 6 weken binnen houden en dan een lange lijn spannen (bijv waslijn) en daar een lijntje aanvast knopen zodat ze kunnen lopen let wel op dat ze zich niet kunnen verhangen ... na 1 of 2 weken los laten en na een uurtje weer roepen en dat uitbreiden ! Succes! L.sybje
Wij hebben 6 binnenkatten, en wonen zeer landelijk in een klein dorp. Onze katten komen nooit los buiten, maar hebben een kattenren tot hun beschikking. Ze missen dus niks maar zijn wel veilig en worden niet platgereden, vergiftigd of meegenomen.
Mijn katten zijn ook heel lang binnen geweest, totdat we een huis kochten met een tuin. Toen nog geruime tijd binnengebleven, omdat ik bang was ze kwijt te raken, maar uiteindelijk vond ik gewoon dat ze het recht hadden ook naar buiten te gaan. De eerste keer heb ik ze naar buiten gedaan, zonder dat ze hun 'ontbijt' al hadden gehad. Ze bleven gewoon in de tuin en vonden het allemaal nog erg eng. Nu, maanden later, gaan ze geregeld naar buiten en blijven eigenlijk altijd in de buurt. Ik hoef maar te roepen en ze komen! Fijne katten, heb ik! 's Nachts heb ik ze binnen en ook als ik aan het werk ben.
Dat van de boter op de pootjes is niet dat de kat weet waar hij thuis hoort maar om te verhuizen en te zorgen dat hij niet treug loopt. Dus bij het verhuizen van de katten de pootjes insmeren met boter, dan zijn ze druk de boter er af te wassen en hebben ze het niet in de gaten. Volgens mij is het onzin. Tips: In het nieuwe huis tijdelijk een kamer inrichten voor de katten met hun vertrouwde spulletjes en kattebak. En de katten daar een aantal dagen opsluiten. Als ze de stress van het verhuizen een beetje kwijt zijn , ze steeds meer van het huis geven zodat ze de boel kunnen verkennen. Hoelang je de katten binnen moet houden is verschillend per kat. De richtlijn is 6 weken. 1 van mijn katten liep de eerste dag al buiten ( ook binnenkatten) en in het begin had hij er wel moeite mee om te weten waar hij woont, maar hij wou zo graag naar buiten. Alle drie de katten zijn in het begin een nacht weg geweest en sindsdien zijn ze huis vastig. Iedere avond komen ze binnen en sluiten we ze op op zolder, daar hebben ze een eigen kamer.
Onze 4 katten hebben ook op een flat gezeten. We woonden hier ongeveer een maand of 4 en toen hebben we de deur opengedaan en ze naar buiten gelaten. Op 1 na, gaan ze nooit echt ver en komen allemaal iedere avond naar binnen. Ik was ook erg bang in het begin, maar ja, in de zomer wil ik ook gewoon mijn deur open kunnen doen. Het gaat hier dus hartstikke goed.
toen ik 2 katten uit het asiel had gehaald, zij die mevrouw dat ik de ene kat eerst 8 weken binnen moest houden. hij moest leren dat dat zijn 'thuis' was. de andere kat was erg bang aangelegd (was een zwerfkatje geweest), en moest ik een half jaar binnen houden. dat heb ik ook gedaan, maar het bleef een bang poesje. toen ik haar naar buiten liet, bleef ze liever buiten dan binnen! ze durfde niet meer naar binnen. ze bleef altijd in de buurt, en at bij de deur. toen ik ging verhuizen kon ik haar niet meenemen, want ik ging juist van tuin naar de binnenstad. nu zorgen mijn oude buren voor haar. de andere kat is helaas overreden..
De bedoeling van een kat gem. 8 weken binnen te houden is idd dat ze het huis leren kennen en vooral dat ze vanuit het huis door de ramen vast de weg leren kennen. Ze maken een soort van route beschrijving hoe ze het beste kunnen vluchten terug naar het huis waar ze nu in zitten. Ja, katten zijn slimme beestjes hoor. Ik heb altijd katten (en honden) gehad. Altijd afdankers met gedrachtsproblemen. Nu helaas geen kat in huis tot mijn grote verdriet.... Snel maar weer naar het asiel toe, hihihi. Groetjes, Mirelle.