Een aantal jaren geleden is hier op school plotseling een 8 jarige meisje overleden. De ouders wilden geen bloemen maar stelden het op prijs dat we een herinnering zouden schrijven aan hun overleden dochter of een leuke uitspraak of grap die ze weleens had uitgehaald. In de kerk konden we de enveloppe in een mooie doos stoppen en wanneer de ouders eraan toe waren konden ze dit lezen. Ik vond het een heel mooi initiatief.
Kijk eens op "LytseSkat.nl" zij maakt ontzettend mooie herinneringskisten voor overleden kinderen/personen, maar ook voor geboortes en trouwerijen etc. Zij noemt ze Koesterkisten.
Wij zijn niet gewend wat te geven. En eerlijk gezegd zou ik zelf ook niks willen hebben op de dag zelf. Als de kinderen van de klas (of peuterspeelzaal/club) wat zouden geven vind ik het wat anders. Ik hou ook niet van een graf vol beeldjes/knuffels etc. van anderen alleen van wat de ouders zelf neerzetten.
Ooit bij een uitvaart een cadeautafel gezien? Het is juist zeer ongebruikelijk. Sommige mensen zullen het zeker waarderen. Anderen zullen het gevoel hebben opgescheept te zijn met zooi op een graf waar ze niets mee hebben. Of spullen die hen niet aan hun kind herinneren maar alleen maar aan de begrafenis/crematie. Geen bloemen zou ik opvatten als een indicatie dat ze niet overstelpt willen worden met bloemen, versiersels, frutsels. Misschien vinden ze het niet mooi, misschien vinden ze het niet passen bij hun verdriet (te frivool, te levend, te vrolijk), misschien hebben ze andere redenen. Dat maakt niet uit. Maar ik zou zeggen: kom met lege handen, en wil je toch iets geven, schrijf dan een mooie kaart.
Gecondoleerd. Wat vreselijk zeg. Bij mijn neefje* had ik zijn naam in een pootje geborduurd van een beer. Ook hadden we een blauw lantaarntje. Beide op zijn grafje gezet. Overigens hebben we dit een week na de begrafenis op zijn grafje gezet, alleen met ons eigen gezin. Een fijne verrassing voor de ouders, want het is fijn dat ook anderen 'met je missen' en speciaal naar het grafje gaan om iets neer te zetten.
Ik zou eerlijk gezegd niks geven. Iets voor het grafje klinkt mooi, maar misschien willen de ouders zelf wel beslissen wat er op het grafje komt. Of directe naasten van hen. Ik zou een mooie kaart sturen mt een persoonlijke herinnering. Een doosje met mooie herinneringen kan ook wel, maar zou ik later geven en niet op de dag van de uitvaart.
We hebben er voor gekozen om een herinneringskist te geven. Dit geven we een keer na de uitvaart. Als we met alle meiden samen zijn. Super bedankt voor alle tips!