Ligt eraan wat je wil. Crematie zit rond 8 a 10 duizend, maar begrafenis kom je makkelijk in de richting van 15 duizend. Even afhankelijk welke keuzes je maakt natuurlijk. Maar begraven is duurder dan cremeren.
Wij zitten bij Yarden hadden ook niks tot dat R overleed en alles zelf hebben betaald. Zelfs voor zo kleintje waren we 2100 kwijt voor de koeling (250 per dag!!) uitvaart opnemen, cremeren. We hadden de dienst in ruimte van ons geloof dus gratis want waren ook zo 160 man.. En een mandje waren we 225 voor kwijt. Gelukkig iemand gevonden die zelf maakte (en ook baby heeft verloren )
Wij zijn verzekerd bij Dela. Ik al sinds mijn 18e. De kinderen ook direct verzekerd na 6 maanden. (Tot die tijd meeverzekerd, ook al tijdens zwangerschap)
Ik ben verzekerd bij klaverblad. Iets van €11 en gaat elk jaar ongeveer 50 cent omhoog. Betaal 30 jaar en dan zit er iets meer dan 11.000 in de pot. onlangs is er iemand in mijn 1e graad overleden. Naast geen uitvaartverzekering zijn er ook schulden. Ik denk dat zij dit dit 20 jaar geleden ook niet zo ingeschat hadden. Dit betekent dus nu dikke stress om heel veel geld in totaal. Voor die €10 per maand wat het nu kost als je gezond bent snap ik niet dat je je nabestaanden hier mee op wilt zadelen. Er is geen tijd voor rouw, alle tijd gaat zitten in het regelen van alle financiële kwesties. Juist omdat dit de enige verzekering is waarvan je weet dat je hem ooit nodig gaat hebben snap ik niet dat je hem niet afsluit… Oh en nog een keer tof: mijn beide ouders zijn ook ziek en geen uitvaartverzekering en geen eigen vermogen… de rekening komt dus nog 2x
Ik vind het ook naïef om te denken dat het wel goedkomt omdat je er nu financieel goed voorstaat. Ken zoveel situaties waarbij het leven even wat anders verliep dan ‘gepland’. Gespaard geld wat op is geraakt, verkeerd belegd e.d. Ik zeg niet dat het in alle gevallen zo hoeft te lopen, maar toch. Ik ken helaas mensen in omgeving die denken: tja dan ben ik er toch niet meer dus het maakt mij niks uit. Kan daar best wel boos worden, je zadelt je nabestaanden met zoveel shit op. Wss komt dit voort uit het willen vermijden van moeilijke dingen. Kop in het zand steken. Zijn lastige gesprekken als het je ouders betreft.
Zeker niet naief maar gewoon realistisch. Ik kan echt wel inschatten of ik in de toekomst iets kan betalen. En zelfs in het meest zwarte scenario zou ik nog genoeg geld hebben dus dan ga ik niet zo een verzekering afsluiten. Maar nogmaals snap ik dat het meerendeel van de mensen niet in zo een luxe situatie zitten.
Ik heb helaas situaties meegemaakt waarbij er dus geen of onvoldoende geld was. Waardoor er zelfs ruzie ontstond tussen nabestaanden over de uitvaart en de kosten. Want de persoon die opdracht geeft is aansprakelijk. Die moet het geld maar zien te verhalen op de andere nabestaanden. En zoals gezegd worden rekeningen bevroren. Ik vind het trouwens belachelijk dat een uitvaart zoveel geld moet kosten! Zag ooit een docu waarbij iemand alles zelf had uitgezocht en het kon zoveel goedkoper (bijvoorbeeld thuis opbaren, geen dure kist en de famie regelde zelf de aangifte bij de gemeente). Ook hadden ze eigen vervoer geregeld naar de crematie toe. Daarna in huis koffietafel (ze hadden broodjes laten komen vanuit een horeca bedrijf). Maar de meeste mensen weten dat niet of willen dat niet. En wat doe je als er geen erfenis is om de kosten te verhalen? Of geld vastzit in een bedrijf of woning? Dat kost veel tijd.
Ik kan iemand die ook genoeg geld had. Tot die ongeneeslijk ziek werd en zijn spaarpot op at. En uit eindelijk dus onverzekerd en met te weinig geld dood ging. De dood komt nooit gepland. En daarom hebben wij dus een uitvaartverzekering voor mijn man & mij en de kinderen zijn we 38 euro kwijt bij Dela.
Hier ook beide verzekerd, van huis uit al, kinderen staan ook op de polis bijgeschreven. Het kost geen vermogen, en mocht 1 van ons komen te overlijden, dan is dat al 1 zorg minder. En ja, er zullen vast mensen zijn die genoeg geld achter de hand hebben, op dit moment zou het financieel ook wel te doen zijn. Maar je weet nooit hoe het leven loopt, ik wil daar mijn nabestaanden niet mee opzadelen. Begrafenissen zijn zeker niet goedkoop, maar het feit dat je voor een heel groot deel ontzorgd wordt is voor veel mensen wel heel prettig. Zo heb ik het wel ervaren bij het regelen van de uitvaart van een naaste. Na eerste emoties en het verdriet moet je toch zelf wel een aantal dingen regelen (bijv foto's, voorbereiding van de dienst, condoleances, etc). Was heel blij dat de praktische zaken door de uitvaartverzorger werden geregeld. Grote kostenpost was trouwens ook de grafrechten die je aan de gemeente betaald, kan geloof ik voor 10, 20, 30 of 40 jaar.
Wij hadden yarden maar dat is overgenomen door Dela, dus nu hebben we dela. Ik betaal 18 euro pm. Ik ben verzekerd tot 17000 euro. Waarvan 12.000 euro in natura en 5000 euro in geld wat wordt uitgekeerd aan de nabestaanden en daar mogen ze mee doen wat ze willen. Kinderen zijn beide gratis meeverzekerd voor hetzelfde bedrag. We hebben ook een overlijdensrisico verzekering. Beiden zijn we verzekerd voor 100.000 euro en dat is gekoppeld aan de hypotheek. Dat kost 18.85 pm totaal. Als 1 van ons overlijdt wordt er dus 100.000 euro afgelost op de hypotheek, boetevrij. Dat was voor ons voldoende omdat wij een lage hypotheek hebben.
Helemaal eens. Maar ik snap ook dat mensen dit niet herkennen want het is een luxe positie waar ik in zit. En het scheelt ook dat ik helemaal niets heb met begrafenissen. Voor mij zit dat niet de lading aan van 'het laatste dat je nog kunt doen voor de ander'. Mijn hele familie heeft dat. Als er bij ons iemand dood gaat wordt hij of zij gewoon gecremeerd en ik heb pas geleden nog ruzie gemaakt met de begrafenisondernemer omdat hij het lef had 1,50 euro te rekenen per plak kleffe cake die 98 cent kost bij de Aldi voor een hele cake. En toen een dikke korting nog op de hele rekening gekregen. Dus het is ook een beetje hoe je er in staat denk ik. Nu helpt het dat ik bij een grote uitvaart onderneming heb gewerkt en precies weet wat de inkoop kosten zijn versus de berekende kosten van een natura polis. En alleen daarom doe ik het al nooit. Wat een uitzuigers.
Dat ligt er natuurlijk aan. Kijk ik betaal 18 euro pm voor 17000 euro. Als ik elke maand diezelfde 18 euro wegzet heb ik over 78 jaar pas 17000 euro.
Als je er zelf geld voor wegzet moet dat prima kunnen. Helaas hebben mijn ouders aan de andere kant van de medaille gestaan en konden dus de crematie van oma gaan ophoesten (mijn tante was wederom met de noorderzon vertrokken en dus kwam alles alleen op mijn moeders schouders) omdat oma niet verzekerd was. Daarom hebben wij (dochters) al meteen vanaf de geboorte zo'n verzekering, mijn kinderen ook. En ook die van mijn man en mij (want die verzekering die in de jaren 70 is afgesloten kun je nu geen begrafenis/crematie mee bekostigen) zijn up to date. Allemaal omdat wij niet willen dat de kinderen straks voor de kosten moeten opdraaien van onze begrafenis.
Nee klopt idd. Maar vaak is een uitvaart ook duurder wanneer je hem via de verzekering betaald. Je 17.000 euro is dus minder waard. Maar zo lang je het geld niet hebt zou je verzekerd moeten zijn. Zeker met die idiote prijzen die er gevraagd worden.
Wij zitten al jaren bij monuta. We hebben een deel als pakket (5000) en deel vrij te besteden (5000) In het diensten pakket zitten standaard dingen zoals standaard kist, rouwkaarten, auto etc. Wil je meer dan het standaard dan betaal je dat van het vrij besteden bedrag, ook een steen betaal je dan dat bedrag. De prijzen worden jaarlijks geïndexeerd.
Er wordt hier een paar keer gesproken over niet bij het geld kunnen na overlijden. Bij een goede bank is dit gewoon allemaal geregeld en hebben ze hier een aparte afdeling voor. Dan kun je rekeningen gewoon indienen en die worden betaald (mits voldoende saldo) na overleggen van aantal documenten. maar zoals eerder gezegd is een en/of rekening nog handiger. Maar dat zul je alleen geregeld hebben als je weet dat een overlijden eraan komt. wij hebben trouwens ook niet zo’n verzekering. Gewoon omdat er voldoende geld is, op rekening, in huis (overwaarde) en dikke overlijdens risico verzekering (niet vast gekoppeld aan huis). En vind het ook wel prettig dat ik tzt niet aan zo’n organisatie vast zit. Maar helemaal eens. Als iemand die middelen niet heeft dan ben je eigenlijk wel naar je nabestaanden verplicht je hier voor te verzekeren.