Uitwasbare luier met drukkers?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door logo, 7 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. logo

logo Niet meer actief

Hallo,

Mijn collega kwam met het volgende: er zijn luiers die je moet wassen en deze zijn verstelbaar met drukkers (om de maat te verstellen).
    Ik heb op internet gekeken en ik kwam o.a. pandababy tegen.
    Het lijkt me erg vies en onhandig, maar misschien is dat helemaal niet zo. ik ben benieuwd naar jullie ervaring.

Alvast bedankt

2. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij gebruiken luiers van TotsBots, de Easyfits voor overdag en Bamboozle Stretch voor 's nachts. Heel fijn! Helemaal niet vies hoor, ik vind wegwerp bijvoorbeeld veel erger stinken. Verder is het ook niet meer werk, ipv luiers in de container te gooien en aan straat te zetten, gooi je ze gewoon in de wasmachine. Ik zou voor een tweede kindje geen andere luiers willen. Zo is het dus ook veeeel goedkoper dan wegwerp, mijn luiers kunnen makkelijk 2 kindjes mee, van geboorte tot zindelijkheid.
    Oh voordeel is ook dat ik de pasvorm ontzettend veel beter vind dan wegwerp; met wegwerp hadden we telkens poeplekkages, verschillende merken geprobeerd... Met wasbaar nooit gehad. Elastiek bij de beentjes en de rug sluit gewoon veel beter aan dan een stukje rekbaar papier ;)

3. logo

logo Niet meer actief

Gebruik je dan van die inleggers (booster) en inlegvellen die je weg moet gooien erin?
    Hoe maak je de luiers schoon. De booster moet zeker eerst met een handwas schoonmaken?

4. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook wasbare luiers (al zijn 't dan geen verstelbare met drukknoopjes).
    Vies vind ik het niet, handig wel en goedkoop zeker;).

Ik gooi ze gewoon in de wasmachine met een extra spoelen programma. Maar goed, hier is 't nog BV poep en dat is behoorlijk dun en vloeibaar, dus makkelijk uit te spoelen. Luiers komen er altijd heel schoon uit.
    Vind idd ook wegwerpluiers meer stinken en bovendien leveren die vaak lekkage op (en dan vooral lekkage die naar boven kruipt brrrr).

5. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Boosters gebruik je om de absorptie te verhogen. Die gaan gewoon mee de wasmachine in.
    Ik gebruik wegwerp inlegvelletjes nu omdat mijn dochter weer vrij los poept (ivm doorkomende kiezen), die velletjes gooi je gewoon met de ontlasting in de wc. Als ze vaster poept, gebruik ik weer fleece-inleggers, die gooi ik dan gewoon boven de wc leeg en de inleggers gaan ook mee de was in. Ik hoef nooit luiers met de hand uit te spoelen hoor! Behalve dan die keren dat papa vergeet er een inlegger in te doen ;)

We gebruiken ook wasbare billendoekjes ipv wegwerp; gewoon hydrofiele washandjes vochtig maken met een mengseltje van water en wat babyzeep (ik gebruik er Weleda bad-creme voor). Stuk goedkoper ook dan wegwerpdoekjes en een stuk vriendelijker voor de huid. Hele vieze billen maak ik eerst even schoon met wat normaal wc-papier, daarna dus vochtig washandje erover. Die washandjes gaan samen met de luiers in de was.

6. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    Ik lees even mee, vanmiddag toevallig gekeken voor wasbare luiers.
    Ik zat te kijken voor die van bestbottem, op de site lieveluiers. Maar ik vi d het best lastig voor welk soort/merk je kiest en wat heb je nodig

7. juf85

juf85 Niet meer actief

Ik ben er net een paar weken geleden aan begonnen. Nu al spijt dat ik het bij de eerste niet heb gedaan.

Ik heb drie itti bittis.
    Verder tien zelfgemaakte. Alleen daar had ik niet het juiste materiaal voor gebruikt, dus die lekken nu en daar gebruik ik een overbroekje bij.
    Verder 5 chineesjes, net 1x gebruikt, dus nog niet veel ervaring mee. Als die goed blijven in de was bestel ik er meer.

8. juf85

juf85 Niet meer actief

Oh en ze zien er superleuk uit. En het wassen valt wel mee. Een enkele keer zie je nog een vlekje

9. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Ik vind het ook wel interessant en ik vind ze er leuk uit zien! Mijn vriend vind het weer helemaal niks.. ;)

Hoeveel luiers heb je dan ongeveer nodig vanaf de geboorte tot en met zindelijkheid? Stuk of 20? Zijn er net zoals bij wegwergluiers maten 1,2,3,4,..??

10. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Hoeveel van die broekjes heb je eigenlijk nodig?

11. juf85

juf85 Niet meer actief

Ze adviseren 24 luiers. Je gebruikt er ongeveer zes per dag (ik heb snachts nog pampers) en dan gebruik je de eerste drie dagen dus 18 luiers en de vierde dag was je en gebruik je de laatste zes.

Ik heb nog maar weinig ervaring hoor

Ik ben nog aan het uitzoeken wat ik snachts wil gaan gebruiken.

Je hebt luiers die je kunt verstellen en die je dus de hele luierperiode gebruikt. En je hebt luiers in verschillende maten.

Op luiersites staat wel veel info.
    Bijv. Kaatje katoen.nl
    En hier staan heel veel vragen plus antwoorden Veelgestelde vragen · Klein Spook

12. Lenne

Lenne Actief lid

16 mei 2011
    218
    0
    16
    Wij zijn overgestapt op wasbaar toen zoontje 18 maanden oud was en het bevalt hartstikke goed! Nooit lekkages, geen luieruitslag meer en ze zien er echt leuk uit :) Wij gebruiken Tots Bots easyfits met een extra bamboe inlegger en Rumparooz, beide met papieren inlegvellen. Ze zijn allebei met drukknopen te verstellen in drie of vier maten. Het wassen daar wen je heel snel aan vind ik. Ik gooi de luiers in de was nadat ik zoontje op bed heb gelegd, hang ze op aan het wasrek wanneer ik zelf naar bed ga en kan ze de volgende ochtend weer gebruiken. Als dat eenmaal in je routine zit dan voelt het niet als extra werk.

13. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Wij gebruiken wasbare luiers met drukkers en eerlijk gezegd vind ik het niets. Ik vind het smerig om een poepluier te moeten wassen. Het was mijn vriendin die graag wasbare luiers wilde gebruiken en toen heb ik gezegd dat ik het prima vind zolang zij de was doet ;). Ik vind het vooral onhandig wanneer ik niet thuis ben en vieze luiers moet vervoeren in een plastic tasje. We gebruiken overigens geen inleggers. Zonder inleggers absorberen ze hier ook prima. Zodra de zon schijnt hangen we de hele lading op het balkon zodat de vlekken eruit kunnen bleken al doet de zon het in de winter helaas niet zo goed.

14. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gebruik je ook geen inleggers om de ontlasting mee op te vangen? Dat vind ik namelijk een stuk minder vies, dan gooi je gewoon die inlegger + ontlasting weg.
    Ik gebruikte ook een tijdje wasbare inleggers terwijl mijn dochter erg los poepte, dan moest ik wel inleggers uit gaan spoelen, maar ook dat valt reuze mee; gewoon een emmer, inlegger/luier over de rand hangen, douchekop erop, dan spoel je alles zo in de emmer, gooi je die leeg in het toilet, en klaar! Ik heb geen poep hoeven aanraken op die manier. Mja, misschien is het ook gewenning, ik vind poep helemaal niet meer zo vies, maar mijn man gruwelt van poepluiers verschonen (en doet het dus ook amper, ik heb al zoveel luiers verschoond, en nog steeds poept ze zeker 2 a 3x per dag :p ).

15. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Het gekke is dat ik ook helemaal niets heb tegen poepluiers verschonen. Ik ben al bijna 10 jaar gastouder en heb zoveel poepluiers verschoont in mijn leven dat ik het op de automatische piloot doe inmiddels. Maar ik weet niet, wassen is wat anders. Ergens voelt het niet normaal en ik kan er na 7 maanden nog steeds niet aan wennen. Ik vouw vieze poepluiers liever dicht en gooi ze meteen in de vuilnisbak zodat ik ze niet meer hoef te zien. Misschien gaat het wennen als het vaste drollen worden die ik zo in de wc kan laten rollen.

16. logo

logo Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties!

Deel Deze Pagina