Ja vind je ook wat overtrokken zwanger89. Ik ben trouwens zelf bijv doktersassistente en jouw assistente kan gewoon je gegevens inzien hoor (Nu al ja! Schandelijk he! Want ze is geen medisch arts oooh!). Ze maken trouwens ook uitstrijkjes en dergelijke dus zullen vast niet opkijken van die knoeperd van een aambei die jij hebt. En duidelijk heb je geen idee hoe het er in de medische wereld aan toegaat. Wanneer zelfs een doktersassistente of apotheker niet meer in jouw medische dossier mag kijken is het wel heel erg gesteld. Dan moet je niet zeuren wanneer je een maand moet wachten voordat je en afspraak krijgt bij een huisarts aangezien hij/zij dus eeuwig bezig is met recepten invoeren, brieven invoeren, telefoontjes afhandelen (anders gaat het zo moeilijk, zonder gegevens over de patiënt, je kan niks vastleggen) etc. Waar maak je je zo druk om? Misschien moet je gewoon eerlijk een dag vrij nemen en je niet ziek melden terwijl je dat niet bent en gewoon eerlijk zijn bij het uwv over je klachten.
Toen ik 3 weken geleden bij de gyn zat vroeg ze of ze info mocht opvragen bij de internist. Geen probleem, netjes formulier ondertekent. Ook vroeg ze of ze info mocht opvragen bij de afdeling kindergeneeskunde waar ik had gelegen. Ook geen probleem, weer formuliertje ondertekent. Ze vroeg me of ze info mocht opvragen bij de psyg. Nee dat wil ik niet, dat heeft toch niets te maken met mn eierstokken of wel? Ik wil zelf kunnen beslissen wie welke info in kan zien voor zover je daar zeggenschap over hebt. En beroepsgeheim? Ik woon in een ons kent ons dorp en daar nemen ze het niet zo nauw met dat beroepsgeheim. Voor mij geen epd dus
Als dat zo is, dan moet je daar werk van maken, want dat is gewoon verboden. Met het EPD kun je zelf ook bepaalde dingen afschermen (je mag aan die psych vertellen dat je niet wil dat 't aan andere zorgverleners doorgegeven wordt), dus je hebt 't nog behoorlijk zelf in de hand.
Spreek voor jezelf, en niet voor iedereen! & bedankt. Als ik naar de dokter ga, plan ik dat 's ochtends vroeg en is het geen probleem. Als ik een vrije dag wil, NEEM ik een vrije dag. Daar zijn ze voor. Zijn ze op dan is het pech, je krijgt niet betaald om lekker een dag op kosten van je baas (en je collega's) een dag te niksen omdat JIJ toevallig even geen zin hebt om te werken. Kom op. Geef jezelf een schop onder je reet en ga gewoon, als je er eenmaal bent valt het echt wel mee. Sorry, erg off topic maar van dit soort opmerkingen word ik een beetje kriegel.
Nou gelukkig dan maar dat haar apotheker in haar dossier kan zien, via haar huisarts, dat het iets anders is! Bijv een steenpuist of iets dergelijks ipv een aambei! Anders kan ze lang blijven smeren met dr tube Sperti!
Ik vind het een beetje een paniek reaktie van zwanger89. Als je nu in het ziekenhuis komt staat ook je hele ziektegeschiedenis in de computer. Alles wat ze gedaan en gezegd hebben is daar terug te vinden. Waarom zouden artsen/verpleegkundigen dat gaan rondbazuinen? Slaat nergens op. Er is niet voor niets beroepsgeheim. Over EPd, ik denk dat het een goede zaak is. Je hebt een mooi overzicht van de klachten die iemand heeft gehad. Maakt het soms makkelijker om diagnoses te stellen voor een arts. Ook hoef je niet meer iedere keer te vertellen wat je allemaal hebt gehad, je medicatie op te noemen , en ga zo maar door. Alles gaat sneller. Verder is het handig mbt de DBC registratie. Ik hoop dat het er voor zorgt dat ik weer meer aan het bed kan werken en minder administratief. Ik ben als verpleegkundige soms een secretaresse. Doordat gegevens reeds zijn opgeslagen hoef ik dat niet weer opnieuw te vragen en op te schrijven. Verder kun je ervoor kiezen dat bepaalde gegevens niet zichtbaar zijn voor anderen. Ik zag dat iemand het niet wilde vanwege psychische voorgeschiedenis. Maar zelfs al weet ik dat iemand het ooit psychisch moeilijk heeft gehad, ik druk daar geen stempel op. Ik ben een professional die weet dat mensen soms door een moeilijke tijd heengaan. Ik weet dat mensen daar overheen kunnen groeien. Veel mensen zijn bang voor een stempel door iets uit hun verleden , maar daar is eigenlijk geen reden toe.
teneerste is mijn man ook verpleegkundige,.. ten tweede was ik ook verpleegkundige tot ik ziek werd.... en ten derde ik nam de aambei alleen als voorbeeld omdat dat gewoon best een genant iets is ...en ten vierde heeft iemand inderdaad een beroepsgeheim....maar ik weet zeker dat niet iedereen zich daar aan houdt.... al helemaal niet iemand die ergens stage loopt.... als iemand stage loopt in het ziekenhuis als receptioniste dan mag diegene het dossier misschien niet in... maar kan het dossier wel in ! en ik mag dan nog maar 19 zijn en heb het over leerlingen van 16 17.... misschien weet ik juist daarom wel hoe het gaat... had ik bij mij in de klas ook toen ik nog naar school ging... oooh die mevrouw heeft dit en die meneer heeft dat... en daarbij.... de tante van mijn man blijkt ook bij ggnet te lopen... gaat dan vrouwtje extra ergens waar niemand haar kent.... kan haar neefje haar dossier in lezen.... er is zelfs daar tegen hem gezegd dat hij het in mag lezen.. ! ze hebben daar zelfs tegen hem gezegt : goh als je je plaats naam in tikt kun je precies zien wie er allemaal waarvoor opgenomen worden bij ggnet of onder behandeling staan ! nou dat vind ik niet kunnen ! mijn man kwam helemaal woest thuis dat er zulke mensen zijn die extra dingen in lezen ! het gaat hem niks aan waarom zijn tante bij ggnet loopt ! het is dus zo dat de mensen die helemaal niet onder behandeling staan van die plaats.... wel worden opgezocht omdat ze uit eigen omgeving komen... goh wie woont er allemaal in de buurt en waarom staan ze onder behandeling..... dat is niet leuk om te weten ..... en ik weet zeker dat er veel meer van dat soort mensen zijn,
Ik vertel ook ooit over een mevrouw met een aandoening. Maar geen hond weet wie die mevrouw is. Dat is gewoon een mevrouw. En sorry hoor. Maar toen ik stage liep hield ik me net zoals het hoort aan het beroepsgeheim. Je doet, als je begint te werken met vertrouwensgegevens , een geheimhoudingsplicht. Daar staat in dat je vertrouwelijke karakter van gegevens over anderen moet begrijpen.
er waren zelfs namen en foto's bij.... sorry voor de onduidelijkheid.... er werden namen bij gegeven en foto's van de mensen gemaakt, omdat het zo leuk stond in hun verslag die ze moesten inleveren.... en volgens mij is het best duidelijk want er staat DIE mevrouw heeft dit en DIE meneer heeft dat....? nouja... hopelijk nu iets duidelijker en kun je wel sjaggie gaan doen tegen mij.en mij erop wijzen dat jij zoiets niet doet....kan ik niks aan doen ?... ik heb dat niet gedaan... ik hield me ook netjes aan mijn beroepsgeheim toen ik nog werkte,. ik zeg alleen dat er wel degelijk zulke mensen rondlopen die zich niet aan het beroepsgeheim houden ! een aantal mensen die ik ken gaan met mensen om die ook in de zorg zitten... en steeds als ik die mensen zie is het : goh heb je het al gehoord van mevrouw x die heeft dit en dit... dat vertelde h mij gister, oh en meneer b is ook ongeneeselijk ziek..... die heeft nog maar een paar maand,dat heeft ie vandaag te horen gekregen.. oh van wie heb je dat dan...? weer van h ? nee dit keer was het z .... terwijl de familie nog niet eens op de hoogte is gesteld gaat het al wel deze plaats rond ! en jij mag je dan aan je beroepsgeheim houden.... en iedereen hier mag zich dan aan zijn/haar beroepsgeheim houden..... maar er hoeven er maar een paar tussen te zitten die het niet doen.... en dan is het niet leuk als je medische dossier rond gebazuint word
Sorry hoor maar, Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten...... Mij interesseert het niet hoe de ziektegeschiedenis van mijn buur eruitziet. Of wat de dokter tegen mijn zieke collega zegt. Ik heb andere dingen te doen, en al verveelde ik me. Dan nog ging ik dat soort dingen niet opzoeken. Degene die dat wel doet heeft te weinig gewerkt die dag. Verder geloof ik niets van wat jij schrijft over de manier waarop je gegevens kunt opzoeken in het systeem. Of over wie dat dat kan opzoeken. Lees de folder nog eens door zou ik zeggen.....
je hoeft het ook niet geloven.... de folder is doorgelezen en er word bezwaar tegen gemaakt.... ik hoef hem niet nog een keer door te lezen maar bedankt dat je me erop wijst..... ookal zou het trouwens wel zo zijn als jullie denken dat het is en heb ik het helemaal mis...... dan nog zou ik liever bezwaar maken.... want als blijkt dat alles werkt... en dat het inderdaad beter is... kan ik altijd nog een dossier aan laten maken.... maar zodra die eenmaal is aangemaakt en het blijkt niet te werken... of er worden inderdaad dingen uitgelekt... weet ik niet of het wel zo makkelijk is om nog terug te draaien, magoed alweer discussie's en daar heb ik niet zoveel zin in, geloof het of geloof niet.... ik vind het prima, iedereen heeft zo zijn mening, en ieder mag doen wat ie wil.. bezwaar maken of niet.... een "zogenaamde"paniek reactie geven of niet.... het is allemaal prima, ik bemoei me er niet meer mee... ik laat het nu lekker wezen, ik ga niet meer reageren op berichtjes komt toch alleen maar discussie van...of nare /rare opmerkingen
Grrrr... Een heel epistel getypt, alles weg... Maar goed, ik ga het niet helemaal opnieuw doen... Anyway.... Ik dnek idd dat je het niet tenegatief moet zien. Juist omdat dingen geregistreerd worden kan bijv een zorgverzekeraar ook onderzoeken aanbieden om bepaalde ziektes te voorkomen. Bijv: De uitstrijkjes na je 30ste of het borstkanker onderzoek. Ook zul je als je moeder borstkanker heeft gehad (een voorbeeld van iemand uit dit topic) eerder onderzoeken krijgen dan iemand die die voorgeschiedenis niet heeft. Als je dat soort dingen niet in je EPD hebt staan, hoe moeten ze dan weten dat je in een risicogroep zit? Alleen omdat ik dan zeg dat het zo is, zal (denk ik) niet genoeg zijn. Er staan sowieso zoveel dinegn van je geregistreerd en je wil niet weten wat ze tegenwoordig allemaal van je kunnen vinden. (ik zag net al een voorbeeldje van je telefoonrekening) En net zat ik tijdens het zappen een programma van Max Westerman te kijken en daar was een meneer (ik weet niet wie) die vertelde dat er een heleboel gegevens van je naar Amerika gaan als je daar naar toe reist. Bijv hoeveel hypotheek je hebt. Eerlijk gezegd valt daar mijn mond harder van open dan van dat hele EPD... Ik werk zelf in de zorg en onderling word er best wel wat afgekletst. (dat kan iedereen in de zorg beamen denk ik... ) En thuis weet mijn man van sommige van mijn bewoners ook de naam en wat ze mankeren. Maar verder dan dat gaat het niet. Ik heb het er niet met mijn moeder over ofzo. Wij gaan binnenkort ook over op een EPD, maar dat is dan alleen voor binnen ons verzorgingshuis. En dan is het nog zo dat bepaalde delen voor bepaalde mensen zijn afgeschermd. Zo zal de receptioniste hooguit op kunnen zoeken op welke kamer iemand woont en ander info die voor haar relevant is, maar niet de hele rapportage van de zorg. @Zwanger89: Ik ken de situatie die je beschrijft, ik heb zelf ook op de opleiding gezeten, maar bij ons werden wij echt op onze vingers getikt door de leraren als we naar hun idee teveel informatie gaven... Eigenlijk vind ik ook dat dat zo hoort. Je hebt een beroepsgeheim en daar heb je je aan te houden, vooral als je eenmaal gaat stagelopen. Bewoners en/of clienten zijn al kwetsbaar genoeg zonder dat een stel stagiares hun hele hebben en houden op straat gooit (Het is niet persoonlijk bedoelt hoor, ik lees het net na en ik realiseer me dat het zo klinkt, maar dat is niet de bedoeling) Is het toch nog een epistel geworden...
dit bericht had ik nog niet gelezen en wil hier toch even op reageren.... waar slaat dat op ? eerlijk zijn over mijn klachten bij uwv ? een dag vrij nemen ? ik werk niet eens ! ik mag niet werken ! ik ben chronische ziek... en het is een hele ernstige vorm...dit vind ik dus echt een lage reactie.....ik zit nu al 2 jaar in de ziektewet... en sinds 1 jaar weten ze pas dat ik ziek ben .... en waarom.... omdat ik bijna dood was... en weet je ... ze konden mij niet eens helpen.... mijn ouders hebben mij moeten laten overplaatsen naar de andere kant van duitsland omdat ze hier in nederland de hoop er niet meer in hadden de ziekte was zo ernstig ze hadden er eerder achter moeten komen dat hadden ze wat kunnen doen met simpel prednison.... in duitsland zagen ze dat echter anders ! en hebben mijn leven gered.... ik zal nooit mogen werken ik heb een zeer ernstige vorm van systemische lupus erythematodes.... zoek maar op, ik wou dat ik een keer een dagje vrij kon nemen ! ik wou dat ik helemaal gestresst van het werk weer kwam.... ik wou dat ik nog beroepsgeheim had..! je wil niet weten hoe het is om hele dagen thuis te zitten..! ik heb amper 2 jaar van mijn leven gewerkt.... je hebt geen idee hoe kapot ik daar van ben geweest toen ik kreeg te horen,, als je ziekte een lichtere vorm had dan had je eventueel dit of dit werk nog wel mogen doen... maar jij bent echt 100% afgekeurd voor jou kunnen we geen werk bedenken ! dan zak je door de grond.... dat doet zoveel pijn ! en dan begin je nog maar net aan je leven ! vind dit echt kwetsende opmerking