Kinderopvang toeslag en de belastingdienst

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door jacqje, 4 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jacqje

jacqje Lid

8 jul 2006
    84
    0
    6
    3 weken geleden ontvingen we een brief van de belastingdienst. We moeten alle rekeningen, jaaroverzichten enz opsturen zodat ze een juiste berekening voor de opvangtoeslag kunnen maken. Nu gaat mijn zoontje 2 dagen naar een gastouder en 1 dag past mijn moeder op. Zij staat ook onder contract van het gastouderburo. Nu wil mijn moder niet betaald worden, het geld wat wij haar zouden moeten betalen gaat naar de spaarrekening van mijn zoontje. We hebben van haar geen rekeningen ed. Wie doet dit ongeveer op dezelfde manier en hoe hebben jullie dit opgelost. De belastingdienst wil het allemaal kunnen controleren. We hebben geen rekeningen of bankafschriften waarmee we kunnen aantonen hoeveel we mijn moeder hebben 'betaald'

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb een poosje op mijn handen gezeten, maar ik kan het niet laten om te reageren...

Dit is dus echt misbruik maken van de kinderopvangtoeslag!
    Kinderopvangtoeslag is bedoeld om er de gastouderopvang of kdv van te betalen, niet om op de spaarrekening van je kind te zetten.
    Dankzij dit soort praktijken gaan we in januari allemaal meer betalen.
    En bedankt! :(

4. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Anakin, ik sluit me volledig bij je aan.

Rekeningen die er niet zijn, kun je niet aanleveren lijkt me....

Pim

5. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Haha, ik was dus niet de enige. Toen ik dit topic vanmiddag zag dacht ik 'zal ik...?', maar kon me nog inhouden.

De toeslag is inderdaad bedoeld om de dure kinderdagverblijven en gastouders van te betalen. Niet om de spaarrekeningen van de kinderen te spekken. Wij hebben geïnformeerd naar gastouderopvang, maar toen bleek dat het gastouderbureau waar we informeerden juist bekend stond om dit soort praktijken zijn we maar eens verder gaan kijken.

Goed dus dat de belastingdienst blijkbaar controles uitvoert. Jammer voor TS dat ze eruit gehaald is voor controle, maar ja, dat is het risico. Hier is de opvangtoeslag nou eenmaal niet voor bedoeld.

6. jacqje

jacqje Lid

8 jul 2006
    84
    0
    6
    Ik heb er al spijt van dat ik dit bericht heb geplaatst. Het is echt niet zo dat we de belastingdienst met opzet hebben willen oplichten. Maar blijkbaar is dat in de ogen van anderen toch wel zo. Bedankt voor de fijne reacties. Daar kan ik echt wat mee.

7. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ja, dit soort reacties kun je verwachten, want door dit soort praktijken wordt de kinderopvang alleen maar duurder voor iedereen. De spaarrekening van je kindje wordt gespekt met belastinggeld wat wij allemaal betalen. Is het nooit in je opgekomen dat dit niet de bedoeling is?

8. jacqje

jacqje Lid

8 jul 2006
    84
    0
    6
    Ik snap de boodschap. Het is al goed. En ja, nu ik er over na denk, had ik dit soort reacties kunnen verwachten. Stom van mij...

9. Jacquelien

Jacquelien Actief lid

9 jul 2006
    173
    0
    16
    Werk op een woongroep voor mensen met een verstand
    Friesland
    even off topic, iedereen die gebuik maakt van kinderopvang moet rond deze tijd zijn gegevens toch doorgeven aan de belastingdienst? zodat ze kunnen controleren of je niet te weining toeslag hebt ontvangen of te veel hebt betaald?
    Ik had nl ook een brief 3 wk geleden.

Jacquelien

10. Monique27

Monique27 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    2.096
    28
    48
    Gemert
    Even niet ingaan op dat je toeslag idd daar niet voor bedoeld is en ook ik daardoor als gastouder de dupe ben.

Dus even over je vraag:

Je moeder staat gewoon ingeschreven zeg je bij een buro, dan krijg jij toch gewoon een rekening van dat buro voor gastouderopvang, of moet jij rechtstreeks overmaken naar haar?
    Staat toch los van het feit wat je moeder met dat geld doet?

Hier krijgen mijn ouders gewoon een rekening van het buro dus die kunnen ze laten zien aan de belasting?
    Ik krijg vervolgens gewoon uitbetaald ook van het buro

11. jacqje

jacqje Lid

8 jul 2006
    84
    0
    6
    Ik betaal mijn gastouder rechtstreeks, daar gaat hij twee dagen in de week naar toe. Ik betaal alleen de bemiddelingskosten aan het gastouderburo. Mijn moeder, die 1 dag in de week oppast, moet ik dus ook rechtstreeks betalen.
    Ik krijg verder geen rekeningen van het gastouderburo. Alleen de maandelijkse rekening van de bemiddelingskosten. Ze hebben wel een berekening gemaakt van de gemiddelde kosten per jaar. Daar staat alleen op wat de verwachtte kosten zijn voor het jaar.

Mijn moeder staat ingeschreven bij hetzelfde gastouderburo als mijn gastouder.
    Mijn moeder moet haar inkomsten ook gewoon opgeven aan de betastingdienst, wat ze ook netjes doet.

En inderdaad is het zo dat mijn moeder zelf moet weten wat ze met het geld doet.

groetjes Jacqje

12. Monique27

Monique27 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    2.096
    28
    48
    Gemert
    Krijg je op het einde van het jaar dan ook geen overzicht van de werkelijke aantal uren van dit jaar?

Anders zal jij denk ik op 1 of andere manier moeten laten zien aan de belastingdienst hoeveel geld jij heb over gemaakt

13. jacqje

jacqje Lid

8 jul 2006
    84
    0
    6
    Ik krijg inderdaad geen overzicht met het aantal werkelijk afgenomen uren. Ik moet inderdaad een overzicht of rekeningen overleggen van de uren die aan mijn moeder betaald zijn. En die heb ik dus niet. Dat is ook het probleem. In ieder geval bedankt voor het meedenken

14. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik sluit mij volledig aan bij pim, anakin en minke aan. Dit soort regelingen zijn er niet om voor je kind te sparen.
    Mijn moeder past ook 1 dag in de week op mijn dochter. Hier doen wij verder niets mee. Mw Dijksma mag juist dit soort praktijken gaan aanpassen anders gaat het alleen maar bergafwaarts met de emancipatie. Want waarvoor werkt de 'eerlijke' burger dan nog?

Ik begrijp ook niet goed wat je bedoelt met 'het is echt niet zo dat we de belastingdienst met opzet hebben willen oplichten'. Nogal naief.

15. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Van mij mogen ze iedereen strenger controleren. Word hier echt pissig van.

16. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
  17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Haha ik had mijn bericht nog veranderd in 'tsja' omdat ik dacht dat ik vast weer gezeik zou krijgen als ik hier wat van zou zeggen. Maar ik ben blij dat anderen dit nu voor mij gedaan hebben ;) Ben het er dus helemaal mee eens!

18. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Om je maar niet meteen helemaal af te branden...

De betaling van de gastouder, die kun je wel op papier krijgen, en zo kun je aan de belastingdienst aantonen voor hoeveel uren je kinderopvang had en wat de kosten daarvan waren. Als je bij je moeder op papier geen kosten hebt, dan kun je nog steeds een deel terugvragen van de belastingdienst. Even voorrekenen: ... deel van 0 euro (want je kan niks aantonen ;) ) = 0 euro!

Succes

19. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

ik heb het hier helemaal mee eens!

20. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Als ik eerlijk mag zijn vind ik het ECHT NIET kunnen. Maar goed ga er verder niet op in, want het is je inmiddels wel duidelijk denk ik.

Deel Deze Pagina