Uitzendbureau heeft bemiddeld, maar........

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Assi, 16 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Hey vandaag een lichtpuntje.
    Mijn vriend is gebeld voor een baan via de uitzendbureau.. :D

Ennnn ik ben ook gebeld vandaag door het uitzendbureau :D
    Ze hebben mijn CV voorgelegd aan een organisatie.
    1 afdeling binnen die organisatie heeft mijn CV gezien en willen mij heel graag op gesprek hebben omdat mijn opleiding EN werkervaring aansluiten op wat zij zoeken! En het blijkt dat ze al een tijd op zoek zijn naar de geschikte persoon..

Het grappige en toevallige is dat ik de afgelopen twee dagen HEEL hard bezig ben geweest met het schrijven van een goede sollicitatiebrief naar deze organisatie. Toevallig een sollicitatie op een net andere functie binnen hun organisatie.

Dit vertelde ik mijn intercedent van het uitzendbureau. En natuurlijk is dat niet in hun voordeel (wanneer ik op eigen houtje ga solliciteren verdienen ze niks aan me!).
    Dus zei zegt: ik zou die brief voorlopig maar niet sturen...als het gesprek niks wordt kunnen WIJ bemiddelen voor je m.b.t. die andere functie!

Maar IK twijfel nu. Ik denk dat ik die brief wel gewoon stuur. Het is namelijk ook een hele goede en originele brief geworden waar ik echt hard aan heb gewerkt de afgelopen twee dagen.
    Tevens spreekt deze functie mij iets meer aan omdat het niet meer zo sterk in de avonduren plaatsvindt.

Ik sta zeker open voor dat gesprek, hoor. Zeker weten!
    Maar ik besef ook dat een uitzendbureau in haar eigen belang handelt en dus daarom tegen mij zegt de sollicitatiebrief nu niet te versturen en eerst het gesprek af te wachten.

Anderen zeggen: Gewoon sturen die brief! Waarom niet!

Wat vinden jullie :(:

2. wuppie

wuppie Bekend lid

16 jul 2006
    621
    0
    0
    gewoon sturen......... het uitzendbureau hoeft dat toch helemaal niet te weten, hij kon toch ook al op de bus zijn voordat ze belden?

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik zeg sturen die brief! :)

4. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik heb hem verstuurd! :)

Het uitzendbureau baalde gewoon een beetje toen ik echt vastberaden zei: ik ga uiteraard graag op gesprek, maar ik stuur die brief ook.

Zij lopen natuurlijk een bemiddeling mis indein ik op eigen houtje ga solliciteren.
    Daarom zei ze ook: niet sturen, indien het gesprek uitloopt op niks, dan bemiddelen wij wel voor die andere functie. We laten wel weten dat je ook interesse hebt in die andere functie.

Inderdaad sta ik gewoon in mijn recht zelf te solliciteren,de vacature staat niet voor niks op de site.
    Heb de brief dus verstuurd.
    Ik heb ook zo mijn best gedaan op de brief en ik vind hem echt sterk en origineel geschreven. Ik moest hem wel op de post doen.

5. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Nou, ben net gebeld door het uitzendbureau die dus niet blij waren met mijn verstuurde sollicitatiebrief naar de organisatie voor die andere vacature. Ze hadden de organisatie vanmorgen gebeld voor bemiddeling en hoorden toen dat ik al zelf een sollicitatiebrief had verstuurd voor die andere functie.

Naaaaaa, ik heb wel even duidelijk gemaakt dat ik altijd nog zelf bepaal of ik wel of niet solliciteer.

6. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

goed van je meid! wat een nare reactie zeg! dat ze dan gelijk aan de telefoon hangen :( ik had die brief ook gewoon verstuurd, en inderdaad! je maakt zelf wel uit of je ergens op solliciteerd of niet, kom nou toch, goed gedaan! :)

7. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ja inderdaad, echt belachelijk...ze hingen direct aan de telefoon.
    Moest me echt verdedigen voor mijn gevoel want ze waren best beledigd dat ik het op mijn eigen houtje doe i.p.v. hen de kans te geven te bemiddelen. Want dat hadden ze aangeboden.

Ik zei al tegen haar:
    Ik ga maandag op gesprek voor de functie waarvoor jullie mij bemiddeld hebben binnen diezelfde organisatie, maar de andere functie doe ik op eigen houtje, dat is mijn pakkie aan. die heb ik zelf gevonden en al zeg ik het zelf...heb een keigoede brief geschreven!

Ach joh, zij balen gewoon omdat ze natuurlijk geld kunnen verdienen aan mij. En als ik binnen diezelfde organisatie toevallig op eigen houtje solliciteer op een andere openstaande vacature dan verdienen zij geen geld aan me (indien ik aangenomen word).
    Dat begrijp ik ook, maar toch.

Mijn malloit zakte er even vanaf :)

8. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Het is toch ook veel fijner als je direct via dat bedrijf aan het werk zou kunnen ipv met tussenkomst van het uzb! Succes!

9. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Precies, dan heb je ook meer vastigheid, toch?
    Via het UZB kunnen ze je er volgens mij makkelijker uitgooien.

Maarja, als het toevallig die functie wordt die het UZB voor mij heeft bemiddeld, dan heb ik geen keus.
    Maar ik hoop eigenlijk diep van binnen dat het die andere functie gaat worden.

Gewoon even het gesprek afwachten, kijken wat zij mij te bieden hebben....en ik hen ;)

10. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Uhhh ik wil je niet teleurstellen, maar aangezien mijn vriend en ik al jaren via uitzendbureaus werken wil ik je toch even waarschuwen...
    Wij proberen ook wel eens te solliciteren naar directe vacatures zonder uitzendbureau, maar 9 van de 10 bedrijven werken sowieso via het uitzendbureau (vooral als ze een andere functie ook op die manier willen vullen). Ook al kun je direct solliciteren, je proeftijd of langer gaat dan evengoed via het uitzendbureau.

Dus misschien dat het UZB het wel echt voor je eigen bestwil zei? Als je namelijk op 2 verschillende functies solliciteert komt dat vaak wat ongeloofwaardiger over bij een bedrijf dan wanneer je je compleet richt op 1 functie.

Ik HOOP voor je dat ik het fout heb.. en je lekker rechtstreeks wordt aangenomen hoor! Maar dit is meestal hoe het bij ons uiteindelijk ging...

11. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Hoi Janneke,
    maar de vacatures staan ook gewoon op de website van de organisatie. Dus men kan een sollicitatiebrief ook rechtstreeks naar de organisatie zelf sturen.
    Het is dat ik toevallig mezelf had ingeschreven bij het UZB. Daar kwam ik voor een functie in de kinderopvang, maar toen ze mijn CV zagen, zeiden ze: Oh wacht eens, we hebben een functie die perfect bij je opleiding en ervaring past en zo iemand zoeken ze!

Ik zei: 'Nou, ik ben liever werkzaam in een andere richting, maar ik sta uiteraard altijd open voor een gesprek, je weet nooit wat er uit komt rollen'.
    Dus dit heeft ze ook zo doorgecommuniceerd naar die desbetreffende organisatie..dat het een vrijblijvend gesprek is, maar de organisatie wil heel graag een gesprek met mij omdat ze al een tijdje iemand zoeken met mijn opleiding + werkervaring.

Pas later zag ik thuis op de site van die organisatie een nieuwe vacature die me echt aanspreekt. Dus daarom besloot ik een brief te schrijven. Want deze vacature stond niet op de site van het UZB..
    En na telefonisch contact te hebben gehad met het UZB bleek dus ook dat ze in eerste instantie niet bemiddelden voor die functie.
    Vandaar mijn zelfstandige sollicitatie terwijl ik ernaast wel vrijblijvend op gesprek ga voor die andere functie.

En dat het ongeloofwaardig overkomt.. Hmm, denk het niet eigenlijk. Hoop het niet :) Als ze een beetje nadenken dan kunnen ze ervanuit gaan dat een werkzoekende meer sollicitaties heeft lopen.
    Ik zie het als een verbreding van kansen. Het zijn twee net iets verschillende functies die wel precies bij mijn opleiding en ervaring passen. Het gesprek zal uiteindelijk uitwijzen of wij elkaar iets te bieden hebben.

12. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Ik begrijp het en ik zal voor je duimen, maar dat ze zelf een vacature hebben staan wil dus niet altijd zeggen dat het niet evengoed via een uitzendbureau zal lopen. Daar wilde ik je alleen even voor waarschuwen, want dat maken wij dus regelmatig mee. Nou heb ik zelf ook in de kinderopvang gewerkt en dat was een van de weinige banen die inderdaad niét via een UZB liepen, dus wie weet ;)

Kinderopvang zoeken gelukkig nog wel personeel vaak inderdaad, daar zou ik eventueel ook na mn verlof zo weer aan het werk kunnen en willen, alleen dan dus wel iets onder mijn niveau gewoon als leidster. Maar jij echt iets pedagogisch/leidinggevends ofzo? Aangezien je HBO had toch. Kinderopvang hier hebben eigenlijk nooit iets op hbo, hooguit iets administratiefs, richting planning ofzo.

13. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Hoi Janneke,

ja joh, ik hoop op het beste, maar ik wil gewoon niet teveel meer stressen wat werk betreft.

Trouwens, ik solliciteer nu ook naar een functie in de Kinderopvang :)
    Als Pedagogisch Medewerkster.
    Een leidinggevende functie zit er niet direct in, hoeft ook niet. Vind een baan met kinderen (en jeugd) sowieso hartstikke leuk en daar ben ik ook in afgestudeerd.

Werk jij nog steeds in opdracht van het UZB?
    Hoe bevalt dat eigenlijk? Ik heb echt zo het idee dat je dan geen vastigheid en zekerheid hebt, puur omdat ze je misschien eruit kunnen gooien wanneer ze willen?
    Of is dat een achterhaalde gedachte?

14. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Oh dus wel op mbo-niveau, nee ok dan begrijp ik het. En als leidster werken is gewoon hartstikke leuk hoor, heb het ook met veel plezier gedaan.

Ik werk momenteel al een tijdje niet meer, zat in ziektewet en zwangerschapsverlof nu. Maar ik ben nooit ergens 'uitgegooid', ik heb nooit 'ontslag' gehad, ik ben zelf wel vaak gestopt met banen.
    Mijn vriend heeft de laatste 2 keer wel gehad dat ze geen werk meer voor hem hadden. Ik zal na mn verlof gaan kijken voor een baan richting mijn opleiding (ook welzijn en evt. onderwijs) en dat zal dan niet via UZB gaan, dat is toch wel lekkerder. Meer zekerheid inderdaad.
    Mijn vriend zou ook ontzettend graag iets 'vasts' willen, maar ja, voorlopig moeten we maar gewoon tevreden zijn met alles helaas.

15. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Das niet helemaal waar hoor. Als jij direct solliciteert, solliciteer je bij het bedrijf en ga je dus niet aan het werk via het uitzendbureau (spreek hier uit ervaring!)...

16. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Nou uit mijn ervaring (onze) is dat dus niet ALTIJD zo... Ik zeg niet nooit, maar het kán dus dat je toch evengoed eerst aangenomen wordt met het uitzendbureau er tussen.. Ook al solliciteer je direct op een vacature.

17. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Maar dat vind ik dus ook zo vreemd. Want je zou jezelf toch eerst moeten inschrijven als employee bij een uitzendbureau wil het UZB er als bemiddelaar tussen komen?

Ikzelf heb altijd gesolliciteerd via directe vacatures bij bedrijven/organisaties. En ik kreeg altijd een contract voor bepaalde tijd van het bedrijf zelf.
    Dus ik heb er zelf geen ervaring mee.

Maar schrik er wel van dat het kan. Ga je uit van een contract bij een bedrijf, krijg je ineens vanuit het niets te maken met een UZB :S

18. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Ja, zelf had ik dat toen ik ging solliciteren bij een telecomwinkel, pas na het eerste gesprek kwam het uitzendbureau ertussen. (Die zouden contact met me opnemen werd er toen ook gezegd en dat gebeurde ook) Dit was gewoon het beleid van het bedrijf zeg maar.

En mijn vriend had het de laatste keer. Vacature op internet gezien, contact met ze opgenomen. Ze wilden een en ander weten en brief enzo, allemaal gedaan. In het gesprek kwam het UZB nog niet eens aan de orde, dit bleek pas in de eerste werkweek.

Ik zelf vond het nooit een nadeel, want ik hou zelf ook wel van een beetje wisseling qua werk. En zoals ik al zei ben ik nooit ontslagen. Bij mijn vriend was het vooral de laatste keer vervelend, want ze hadden het al over contracten gehad en er werd in een mailing ook duidelijk gezegd dat hij 'speciaal was aangenomen voor de nachtdiensten', dus dat hij opeens niet meer hoefde te komen zagen we niet aankomen. Bezuiniging van de gemeente :(

19. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Oh Janneke, wat vervelend! Heeft je vriend al een andere baan gevonden?
    Het is ook allemaal wat moeilijker nu, he? Die stomme crisis, word er helemaal zenuwachtig van.
    Ik merk het ook aan de websites van UZB's. Helemaal niet veel vacatures meer. Soms moet je echt dagen wachten tot er weer wat nieuwe vacatures binnen zijn.

En dat van die Telecomwinkel...
    Jeetje, ik zou met mijn mond vol tanden staan als ik ineens te horen zou krijgen dat ik te maken krijg met een UZB.
    Waarom doen ze dat dan? Kunnen ze hun mensen dan weer sneller en makkelijker kwijt zonder eraan vast te zitten ofzo?

20. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Ik haak hier even in...

Het is heel normaal dat je bij een bedrijf zelf kan solliciteren maar dat je uiteindelijk via een uzb werkt. Een payroll constructie heet dat.. Heel veel bedrijven doen het en zien dan de periode die jij voor het uzb werkt als soort van proeftijd...

Als ik eerlijk ben vind ik het ook niet zo netjes dat je zelf bent gaan solliciteren... Ik zou er ook van balen als intercent als je mijn kandidaat zou zijn.
    Ik ga je uitleggen waarom;
    In principe kwam jij bij het uzb voor een specifieke functie.. Het uzb heeft toen opgemerkt dat jij een perfect CV had voor bedrijf van pietje puk.. Zelf had jij niet eens gedacht aan het bedrijf van pietje puk... Zij stellen jouw daar voor voor 1 functie.. (idd.. iemand voorstellen voor 2 functies is ook niet erg slim en veel bedrijven stellen het niet op prijs)
    Nu ben jij thuis, na je bezoek aan het uzb, op de site van pietje puk aan het kijken en zie je de andere functie... en dan besluit je daar zelf op te solliciteren... Vind ik niet eerlijk want zonder het uzb had jij uberhaupt niet nagedacht om te solliciteren bij pietje puk..

Dit is even hoe ik het vanauit mijn oogpunt bekijk.. Tuurlijk hoop ik ook voor je dat je die baan krijgt... Dat staat voorop..

Even uit nieuwsgierigheid.. welk uzb is het?

Deel Deze Pagina