Hier wil ik ook even op inhaken. Ik kende, laten we ff zeggen, het bedrijf Pietje Puk al heel goed. Toen het UZB die vacature voorstelde was ik ook meteen de gene die zei: Ja, ik weet het, die functie is zeker de vacature bij Pietje Puk? Ik hou hun site namelijk altijd al zelf in de gaten, maar wilde tijdelijk uit het Jongerenwerk stappen i.v.m. zwangerschap. Maar door het UZB besloot ik: Joh, een vrijblijvend gesprek kan altijd en het Jongerenwerk is iets wat ik natuurlijk hartstikke leuk vind. Zo geregeld... een vrijblijvend gesprek is geregeld en staat voor a.s. maandag. Met nadruk op vrijblijvend, maar het bedrijf wil me echt heel graag op gesprek hebben. Pas later kwam die nieuwe vacature op hun site, op een andere afdeling (ook welzijnsfunctie). En die sprak me zooo aan dat ik gewoon zelf aan het solliciteren ben geslagen uit enthousiasme. Want ja, ik ben werkzoekende en niemand hoeft voor mij te bepalen hoe en wanneer ik mag solliciteren. Zo zag ik het. Heb er toen niet bij stilgestaan dat het UZB meteen erbovenop zou zitten.... Het UZB heeft echter wel gezegd dat het natuurlijk mijn recht is, maar dat het inderdaad voor het Pietje Puk verwarrend kon zijn, maar ook dat is al uitgelegd aan hen. Sja, ik kijk het allemaal aan. Maandag heb ik het gesprek en ik zal het in dit gesprek nog een keer toelichten hoe het precies zit.
Jep voor een bedrijf is het makkelijker om mensen 'kwijt' te kunnen, maarrr.. toch wel vooral wanneer iemand niet geschikt blijkt te zijn. Zoals ik al zei, ik heb nooit ontslag gehad bij een baan via uitzendbureau. Ik heb het nooit echt zo ervaren. En heel veel verschil met een normale proeftijd is er ook niet. Ik merk zelfs dat áls je goed bevalt een bedrijf je al snel iets van een contract aanbiedt, dat zal voornamelijk zijn omdat een bedrijf vaak 2x zoveel voor een uitzendkracht betaalt. Ik verdiende iets van 12 euro p/u netto, maar er werd bijvoorbeeld 25 euro bruto voor mij aan het UZB betaald. Dan is het voor het bedrijf toch echt niet gek om je in vaste dienst te nemen en loonsverhoging te geven want dan zijn ze nog goedkoper uit. Het gaat dus vaak puur om die eerste 2-3 maanden. Dus als ik kan kiezen heb ik LIEVER geen UZB, omdat je toch net wat meer zekerheid hebt (al is het voor je gevoel) maar ik vind het nog steeds geen ramp als het wel via het UZB gaat. Oh en mn vriend heeft nog geen baan, hij heeft alleen morgen een dagje werk.. schoonmaken... Waarschijnlijk maar 1 malig, maar wie weet...
Dus een proeftijd via het UZB duurt vaak wat langer dan wanneer je rechtstreeks via het bedrijf zou werken? Ik zit sowieso met die proeftijd. Over niet al te lange tijd ben ik alweer 20 weken zwanger. Dan zit ik waarschijnlijk nog in mijn proeftijd. Poehhhh, vind dat wel heftig, al die zenuwen die daardoor ontstaan. En daarnaast wil ik nog helemaal niet vertellen dat ik zwanger ben. Maar dan zit je misschien weer met een boze teleurgestelde werkgever! Ik heb hierdoor sowieso gemengde gevoelens gekregen over mijn sollicitatiegesprek a.s. maandag. En ook over het werken via het UZB. Ik loop nu volop te solliciteren bij Kinderopvangcentra die met regelmaat pedagogische medewerkers zoeken, vaak ook op oproepbasis (afhankelijk van je beschikbaarheid). Dat voelt wat 'veiliger' aan.. Pffffff, word er zo moe van soms. Ik moet werken om centjes te verdienen, maar aan de andere kant krijg ik soms het gevoel alsof ik afgedaan ben wegens mijn zwangerschap! En dat ik een baan wel kan vergeten. Ja, ik ken het hoor, meid. Je vriend zal nu wel regelmatig gebeld voor eenmalige klusjes. 1 of 2 dagen.. geen zekerheid. Mijn vriend heeft precies hetzelfde. Bij hem is het helemaal verwarrend. Dan belt het UZB op dat hij bijv. morgen kan werken voor een dagje. Bellen ze later op de dag weer op: ja sorry, gaat niet meer door! Is nu al vaker gebeurd :S
Je hebt via het uitzendbureau geen langere proeftijd hoor... als jij begint bij het UZB dan begin je in fase a.. heel kort door de bocht gezegd... in fase A heb je bijna geen rechten.. Ze mogen van de een op de andere dag zeggen dat ze je niet meer nodig hebben.... Anderzijds is dat het "voordeel" voor het bedrijf.. Vaak huurt een bedrijf een UZB in vanwege de flexibiliteit..... Let er wel op dat je na een aantal gewerkte weken een aanzegtermijn hebt.. (veel mensen weten dat niet en lopen hierdoor geld mis.. ) Meer info vind je in de ABU CAO En tsja... over meer betalen.. Ja, jij kost via het uzb wel iets meer maar ook niet een veel meer.. Als jij bv 10 euro verdiend dan kost jij sowieso een wergever al 19.40 per uur.. Dat is de kostprijs.. Dus ook al werk jij bij een bedrijf direct in dienst... Deze prijs kost jij altijd vanwege belastingen ed. Dus als een werkgever dan 25 euro per uur voor jou betaald via het uzb dan heeft het uzb al 19,40 kosten aan jou.. Ze houden dus over 25-19.40 = 5.60 euro.. En stel dat jij ziek wordt.. dan betaald de werkgever ook niets voor jou.. dat betaald het uzb bv ook van die 5.60 die ze per uur (netto) betaald krijgen.. En uiteraard is een uzb ook gewoon een bedrijf dat ook personeel heeft en winst moet maken... dus ja... ik moet ook betaald worden
Hoi Assi, Hoe ging je gesprek vandaag bij UZB? Ik hoop dat je aangenomen wordt voor een baan waar je je prettig bij voelt! Groetjes merakli
Hey meiden. ik had afgelopen maandag mijn sollicitatiegesprek via het uitzendbureau bij die welzijnsorganisatie. De manager was al maanden op zoek naar iemand die geschikt was voor de functie en hij gaf aan dat het echt een ramp was om mensen te vinden voor dit werk..hij noemde het zorgwekkend! Ik had zelf een heel goed gevoel bij hem, een hele lieve man op leeftijd, hij nam echt de tijd voor me. Na 4 dagen bedenktijd belde ik hem op met de boodschap dat ik de functie graag aanneem en ik echt toekomst zie bij hen. Nu moet ik zeggen dat hij nog blijer was dan ik! Hij zei dat hij bang was geweest dat ik de functie niet wilde hebben en dat hij gedacht had dat hij de verkeerde dingen had gezegd, dat ik een enorm getalenteerde meid ben met een opvallende CV en ik uitstekend in hun team pas. Ook mag ik van hem zelf mijn functie samenstellen. Nu heb ik wel voor a.s. maandag een afspraak met hem gepland omdat ik eerlijk ga vertellen over mijn zwangerschap. Uit ons gesprek heb ik gemerkt dat hij eerlijkheid enorm waardeert dus vandaar dat ik hem zei dat ik een aantal zaken wil bespreken. dus ja, ik heb de baan! Maar nu even afwachten wat zijn reactie gaat worden op mijn zwangerschap. Ik heb heel wat te inbrengen bij hen qua opleiding, ervaring en kennis. En na mijn zwangerschap ga ik sowieso weer lekker aan het werk! Ik hoop dat ze die weken zwangerschapsverlof daarom niet als een belemmering zien.
Gefeliciteerd meisje, goed gedaan! En als ie zo enthousiast over je is komt het met het vertellen over je zwangerschap ook wel goed.
Hey meiden, ik had zonet om 11.00 uur een gesprek met mijn nieuwe manager. ik vertelde dat ik zwanger ben (maar dat ik nog niet weet hoe lang...) Hij reageerde in eerste instantie natuurlijk even geschrokken van zulk groot nieuws, maar toen was het meteen 'Van harte!' Hij vind het geen probleem en vond het juist super dat ik het nu al vertel, voor ik met mijn nieuwe baan begin volgende week. Hij zei wel eerlijk: 'als je het pas veel later had verteld zou ik minder enthousiast zijn en personeelszaken ook, denk ik' Hij vond het een natuurlijk iets in het leven van een vrouw en hij zei ook: 'je bent natuurlijk al 27 dus je leeftijd is er ook naar'. Wel maakte hij zich zorgen of ik na mijn bevalling nog wilde werken. Nou, echt wel dus! ik zei dat hij zich daar echt niet druk om hoefde te maken, al is het alleen maar omdat ik geen thuisblijfmoeder wil worden en het is een baan van 20 uur per week. Al met al.... hij zei nogmaals dat hij echt blij was met mijn komst! ik ben superblij! Nu kan ik echt genieten van mijn zwangerschap, jaaa nu pas! mijn vriend heeft nog geen werk, das wel balen! Hopelijk komt ook dat snel goed! Iedereen die nog op zoek is of ook haar werkgever nog moet inlichten: Succes...en echt waar, het zijn niet allemaal ongevoelige zakken