Nee,jij leest wat je wil lezen. Omdat jij iets ziet wat je niet aanstaat ga je daar meteen bovenop zitten terwijl ik me voor de rest helemaal niet negatief uitlaat over moslima's of hoofddoekjes. Beetje flauw hoor..
Ik vind dit belachelijk en discriminatie!! Ik hou van het idee 'leven en laten leven' en zou me nooit storen aan iemands hoofddoek of wat dan ook op het hoofd zolang het niet aanstootgevend is. Ik snap dat je er op je werk verzorgd uit moet zien en niet alles maar moet kunnen, maar een hoofddoek lijkt me geen enkel probleem. Wel erger ik me er soms aan de tendentie die er lijkt te zijn dat we meer respect moeten hebben voor gebruiken/ ideeën/ voorkeuren en gewoontes die voortkomen uit geloof dan voor andere dingen. Wat mij betreft moeten we gewoon allemaal respect voor elkaar hebben en dwingt geloof niet meer of minder respect af. Als atheïst wil ik dat mijn ideeën en gebruiken net zozeer gerespecteerd worden als die van een gelovige en ik heb soms in NL (maar nog véél meer in de VS, waar ik ook heb gewoond) het idee dat de verdeling van respect wat scheef is.
Ik vind het geen discriminatie. Omdat een bedrijf niet wil dat een hoofddoek gedragen wordt wil nog niet zeggen dat ze iemand discrimineren of discrimineren ze dan ook zodra ze mensen met een petje niet willen? Het dragen van een hoofddoek is een eigen invulling van het geloof naar mijn mening, er staat namelijk nergens dat dit moet. Wel vind ik dat ze de kans gehad moet hebben maar zodra je iemand hebt aangenomen is het lastiger om te verplichten geen hoofddoek te dragen denk ik?
Oow wat erg , heb pas gelezen dat ze in veel sectors geen Nederlanders meer aan nemen ! Zo stond dat ook op de site vermeld . En ook echt geen enkele Nederlander . Vind 1 moslim weigeren ten opzichte van honderden Nederlanders dus totaal niet schrokkend . Maar zoals gewoonlijk zal de ophef hier over weer veel heftiger zijn .
Ik vind dat een werkgever dit helemaal Zelf mag beslissen. Zelfs ben ik niet tegen een hoofddoek als deze alleen de haren eventueel oren bedekt ( bijv nuran uit gtst) en dus niet nek en groot deel voorhoofd. Gezicht moet gewoon vrij zijn en duidelijk zichtbaar voor eventueel klanten en collega's. Echter is dat mijn mening en kan me goed bedenken dat er werkgevers zijn die de hoofddoek helemaal weigeren. Ook niet raar trouwens want ook in bijv turkijen mogen op sommige werkplekken geen hoofddoeken gedragen worden dus het is niet iets nieuws. Eind vorig jaar is in turkijen bijv pas het verbod op dragen van een hoofddoek in parlement gebouwen opgeheven . Daarvoor mochten er geen vrouwen met hoofddoek binnen ( zonder hoofddoek wel) Ik vind een petje, dreadlocks etc het zelfde principe als een hoofddoek. Bij mijn op het werk moesten bijv alle dierenagenten af. Ook eventueel asketting of kruisje . Dit is gewoon een eis en ben je er niet mee eens kun je vertrekken
@lovewinnie. Alleen in de rechtspraak of krijgsmacht is dat nog zo. Rest is afgeschaft paar maanden terug.
Klopt aangepast . Heb Turkse schoonfamilie ( waarvan trouwens groot deel met hoofddoek) en hoorde dit laatst van hun
Volkomen mee eens. Laatst was er nog een topic over dat Nederlanders in verzorgingstehuizen niet hoefden te solliciteren want dat had toch geen zin Over discriminatie gesproken. Maar moslims voelen zich vaak wat zieliger dan mensen van een ander geloof,vandaar deze ophef. Mijn geloof is in Nederland niet eens toegestaan maar ik maak er toch ook geen ophef over?
Uhm ok. Maar ik lees hier dat je bij Macdonalds geen rok mag dragen. Iets dat ik niet wist. En dat betekent dat heel veel refomeisjes ook uitgesloten worden van een baan. Ik draag trouwens ook geen broeken. Mocht werkgever me daartoe verplichten dan gooi ik het ook op religie denk ik.
Het dragen van een hoofddoek is zeker geen 'eigen invulling' hoor, maar goed dat is een andere discussie.. Ontopic: ik vind het discriminatie, helaas komt discriminatie nog veel te veel voor in ons land.
Pure discriminatie. Zelf snap ik het probleem ook niet, iemand met een hoofddoek kan prima in een winkel staan, verpleeghuis, school... Een hoofddoek bedekt haar, geen capaciteiten. Ik vind het vaak zelfs mooi.
Er was laatst ophef over één uitzendbureau dat alleen Oost-Europeanen in dienst wilde nemen en geen Nederlanders. Eén! Dat is ontzettend fout en moet aangepakt worden. Maar laten we ons alsjeblieft niet zielig gaan vinden zeg, er zijn meer mensen met een niet-Nederlandse naam die geweigerd worden voor een baan dan mensen met een oer-Hollandse achternaam hoor. Verder vind ik dat mensen niet geweigerd mogen worden om hun kleding, tenzij deze kleding duidelijk ongepast is (zeg... schooljuf in sm-outfit ofzo) of om hygiënische of veiligheidsreden niet mag. (sieraden in keuken e.d.)
Je hebt hoofddoeken a la Nuhran (gtst) dat vind ik mooi netjes en fris. Maar zo heb je ook hoofddoeken die bijna het hele voorhoofd bedekken en vaak nog een deel rondom het gezicht. Ik vind dat geen porem, niet fris en niet open. Ik vind dat ik je gezicht moet kunnen zien. Een tijd geleden stond bij de blokker een vrouwtje achter de kassa, haar haren bedekt haar voorhoofd zijkant van haar gezicht en kin, en daarbij oranje handen. Nou sorry om welk geloof het dan ook gaat zal mij werkelijk aan m'n reet roesten. Maar dat vind ik niet kunnen.
Tja ik ben al eens geweigerd omdat ik een Belg ben, ze zochten mensen met een buitenlands id omdat hun zogenaamd minder snel werk vinden,..??? Ook dikke vette discriminatie dus! En dat terwijl ik ook nog eens een buitenlander ben in Nederland. Ben een Belg! Maar had dus de verkeerde huidskleur waarschijnlijk!
Die henna-versiering die vaak bij feesten wordt aangebracht zou ik als werkgever ook niet altijd blij mee zijn. Ligt er wel een beetje aan hoe en wat voor functie het is. Maar zeker bij een caissière of iemand in de bediening (dan wordt toch vaak op je handen gelet door klanten) vind ik dat niet echt passen. En aangezien dat geen religieuze verplichting is (en een hoofddoek in bepaalde interpretaties wel) kun je daar als werkgever volgens mij prima afspraken over maken.
Tja, het idee van een hoofddoek is nou eenmaal niet dat het fris en open moet zijn he Ik heb trouwens nog nooit een vrouw met hoofddoek gezien waar je het gezicht niet van kunt zien
Wat ik discriminatie vind is niet dat een hoofddoek wel of niet moet kunnen want daar mag niks over gezegd worden omdat het per definitie al discriminatie is. Tegenwoordig wordt er in vacatures gevraagd naar jongeren tot 27 jaar (dankzij die nieuwe wet jeugdwerkeloosheid), of vrouwen voor een bepaalde functie of mannen, er wordt continu gediscrimineerd van hoofddoek tot aan leeftijd en geslacht. Mensen moeten weer een keer aangenomen om hun kwaliteiten niet om statistische cijfers dat er vrouwen, mannen, allochtonen of autochtonen of jongeren nodig zijn. In Italië vragen ze ook of ik mijn schouders wil bedekken als ik de kerk in wil gaan en in Turkije vroegen ze ook of wij onze schoenen uit wilde doen hier heb ik geen probleem omdat dit bij de cultuur hoort die ik bezoek en daar heb ik respect voor. Als dan een bedrijf vraagt ome en representatief uiterlijk waarbij hoofddoekjes niet horen vind ik dat we een keer moeten stoppen met roepen discriminatie maar kijken naar de oplossingen en mogelijkheden. Geen Nederlands bedrijf wat mij aan neemt als ik met een lederhose aan kom lopen.
Mijn vriend kreeg juist vast contract omdat hij op papier Turk en Nederlander is . Ze moeten zoveel procent buitenlanders hebben.