Ik begrijp niet zo goed hoe het nu precies werkt met die ZEZ-uitkering. Op de ene site lees ik dat je minimaal 1225 uur moet hebben gewerkt aan je eigen bedrijf om ervoor in aanmerking te komen. Elders lees ik dan weer dat bij minder uren je er alsnog voor in aanmerking komt maar minder krijgt. Waarschijnlijk red ik de 1225 uur niet dit jaar, dat ligt eraan wat ik er allemaal wel en niet bij mag rekenen. Ik zou in januari met verlof gaan. Heb ik dan nu wel of niet recht op de ZEZ-regeling?
Beste Linnaea, Je vraagt of je in aanmerking komt voor een ZEZ-uitkering als je minder dan 1225 uur hebt gewerkt. Heb je in het jaar voor het jaar waarin je met verlof gaat minder dan 1225 uur als zelfstandige hebt gewerkt? Ook dan kun je een ZEZ krijgen. Bij 1225 gewerkte uren gaat UWV ervan uit dat je minstens het minimum loon hebt verdiend. De grondslag van de uitkering is dan het minimumloon. Heb je minder uren gewerkt? Dan gebruikt UWV de belastbare winst van het voorgaande jaar en deelt dit door 261. De uitkomst is dan de grondslag per dag voor de ZEZ-uitkering. Actuele informatie over de hoogte van een ZEZ-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare