Ik ben vandaag 30 weken zwanger van ons 2e kindje en heb thuis een peuter van bijna 2 rondlopen. ik werk 2 dagen in de week en tot nu toe ging dit wel redelijk. sinds een week of 2 heb ik nu heel erg last van zwangerschapsischias, dit bovenop mijn al bestaande bekken- en rugklachten op het werk zelf gaat het op zich ook nog wel maar de dag erna kan ik thuis echt niets meer doen of ik heb onwijze last en doet mijn hele lichaam zeer het plan is om 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan, en vóór mijn verlof nog 2 weken vakantie op te nemen zodat ik wel 6 weken van te voren kan stoppen met werken, maar toch 12 weken verlof heb NA de bevalling. dit is allemaal besproken en goedgekeurd met/door mijn werkgever. ik moet nu nog 4 weken werken en ga zoiezo morgen gewoon werken, daarna alleen nog donderdag werken en dan nog 3 weken op dinsdag en donderdag. maar als je diep in mijn hart kijkt zou ik graag stoppen met werken, ik trek het gewoonweg niet meer en zeker de dagen na mijn werkdagen niet. wat zouden jullie doen? bijkomende zaak is dat mijn contract afloopt op 1-3-2012, nu hebben ze nog geen idee of mijn contract verlengd zal worden en heb ik zelf sterk het gevoel dat mijn contract ook niet verlengd zal worden omdat ze mij anders een vast contract moeten geven en ze mij o.a. al een keer hebben laten weten dat ik naar hun idee niet flexibel genoeg ben omdat ik een kindje (en straks dus 2) heb en dat ik wel vaak ziek ben in hun ogen (wat naar mijn idee wel meevalt, ik geloof 3x in bijna 3kwart jaar, en dan 1 dagje ivm diarree/overgeven/griep en heb een beroep waarbij ik niet zomaar weg kan lopen en de risico's best hoog zijn wbt infectiegevaar) mezelf nu ziekmelden zal dus geen positief effect hebben op de vraag of ze mijn contract wel of niet gaan verlengen, maar moet ik dan maar even doorbijten?? met de kans dat ze mijn contract alsnog niet gaan verlengen maar ik wel rondloop met pijn die waarschijnlijk ook NA de bevalling nog (een tijd) zal aanhouden?
Lastig, lastig! Ik zou maar goed naar je lichaam luisteren hoor meid. Gaat het niet, gaat het niet ... Hoe de situatie dan ook is! Of ze jou contract gaan verlegen is waarschijnlijk nu bij hun al wel bekend, dat staat buiten of je eventueel in de ziektewet gaat. Succes!
@ Manonn: ik heb er laatst nog naar gevraagd en toen vertelden ze mij dat ze het nog niet weten, ze gingen verder kijken na mijn verlof.. dan zou ik nog 1,5e maand moeten werken tot het einde van mijn contract.
Jee, dat is dan ook best 'lullig'. Je komt dan terug en hoort dan even later .. Je mag blijven of niet! Dat ze dat niet kunnen beslissen voor je met verlof gaat zegt. Succes ermee hoor!
Lastige situatie, maar jouw gezondheid staat natuurlijk voorop. Wel moet je weten dat als je nu in de ziektewet gaat je verlof automatisch 6 weken voor de uitgerekende datum ingaat en je dus 10 weken hebt na de uitgerekende datum. Wie weet kan je die 2 weken vakantie dan er achteraan plakken in plaats van ervoor.
@ Marijn: Ja daar ben ik van op de hoogte, maar probeer dan idd die 2 weken vakantie achter mijn verlof te plakken
Ik zou ook voor je lichaam en je kindje kiezen en je dus ziek melden...zodat je je goed kunt voorbereiden en uitgerust bent voor de bevalling
Ik zou ook naar je lichaam luisteren. Ik heb zelf ook zwangerschapsischias gehad bij de eerste en dat doet enorm veel pijn. Daar komt nog bij dat die pijn nog wel een tijd kan aanhouden. Ik heb dit zeker tot zes maanden na de bevalling nog gehad. Je lichaam is nu dan ook belangrijker. Nog even iets extra's: Dit moet natuurlijk geen reden zijn, maar als je contract dan niet verlengd wordt, val je na je bevallingsverlof weer in de ziektewet ivm bevalling en blijf je 100% van je inkomsten genieten zolang je nog ziek bent (en gerelateerd aan zwangerschap/bevallingsoorzaken).
@ MamaT dat is toch alleen als je ook daadwerkelijk last houdt van klachten, dat je dan een 100% uitkering krijgt ivm ziekte door zwangerschap/bevalling?
Ik zou het even met je verloskundige of je gyn overleggen. Kijken wat zij ervan vinden. Dat zijn toch de "experts". bij mij op het werk is het overigens als je voor de 4de keer binnen een jaar ziekmeld dan krijg je nog maar 70% van je loon uitbetaald. Dus ook even goed kijken of er op dat vlak nog gevolgen voor je zijn. Maar altijd: de gezondheid van jou en van je kleine gaat altijd voor! Succes met beslissen
Bedankt voor alle antwoorden.. heb idd voor mezelf en ons kindje gekozen en zit inmiddels in de ziektewet.. over iets minder als 3 weken gaat mijn verlof in.
Nou dan zou ik dat toch ook eens goed nakijken, want zwangerschapsgerelateerd ziek zijn mag nooit de reden zijn dat je loon wordt gekort! Daarnaast dit wordt door het UWV volledig vergoed naar je werkgever.
@cincincin: ja beduidend minder.. ik voel me een stuk energieker en kan gewoon gaan zitten of liggen als ik teveel last krijg van de ischias en dee harde buiken zijn er nog wel, maar alleen bij zware inspanning..