Hallo, Mijn vraag is niet direct zwangerschapsgerelateerd, maar ik weet niet waar ik anders terecht kan. Momenteel heb ik een parttime contract in het onderwijs wat loopt tot de zomer. Daarna word ik werkeloos en ga ik uitkering aanvragen. Aangezien in begin november uitgerekend ben zal ik na de zomervakantie niet terug kunnen komen en is de kans dat ik werk vind klein (ik ben wel al aan het solliciteren). Daarnaast heb ik op dit moment een 0-uren contract bij een organisatie waar het enorm rommelt. Er zijn financiële problemen waardoor de baas gekke sprongen maakt en ineens uren die ik zou maken afgezegd worden en de sfeer heel slecht is. Na 1,5 jaar er energie in steken en mezelf bewijzen maar in plaats van er wat voor terug te krijgen alleen maar meer moeten inleveren (en tegen een salaris ver onder mijn niveau) ben ik er wel klaar mee!! Het is zelfs zo "erg" dat mijn teamleider heeft gezegd eens goed na te denken of het dit allemaal wel waard is. (Teamleider is iemand. Anders dan de baas). Maar als ik mijn contract opzeg, heeft dat dan gevolgen voor mijn uitkering? Maakt het verschil of ik opzeg voor of nadat mijn uitkering in gaat? Ik hoor graag hoe dit werkt...
Beste Sara82x, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Je hebt een parttime baan in het onderwijs die eindigt na de zomer. Voor deze baan ga je een uitkering aanvragen. Daarnaast heb je een 0-uren contract waar het helaas op dit moment niet zo goed gaat. Je vraagt je af wat de gevolgen zijn als je dit 0-uren contract zelf opzegt. Voor de uitkering die je krijgt vanuit je baan in het onderwijs vraag je een WW-uitkering aan. Is deze toegekend dan zijn er regels waar je je aan moet houden. Het beëindigen van het 0-uren contract heeft geen gevolgen voor deze uitkering. Neem je zelf ontslag voor het 0-uren contract dan krijg je waarschijnlijk geen uitkering. Je bent namelijk werkloos geworden door je eigen schuld. Actuele informatie over plichten met een WW-uitkering vind je hier en over zelf ontslag nemen hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare.