toeslagen

Discussion in 'De lounge' started by mora27, Jun 26, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    Ik heb een vraag en misschien weten jullie er me van!
    Het zit namelijk zo, mijn beide dochters gaan naar een psz, mijn jongste begint na de zomervakantie. De psz is normaal 3 ochtenden in de week en dan betaal je de volle pond omdat wij niet in aanmerking komen voor een vergoeding van de gemeente. prima want het is ook niet nodig voor 180 pm. Maar nu gaat de psz veranderen. ze gaan er een kinderopvang van maken die dezelfde wet handhaafd als de wet kinderopvang. Nu is het zo dat je alleen voor een kinderopvangtoeslag in aanmerking komt als beide ouders werken. Mijn man heeft een eigen bedrijf al jaren, ik ben net begonnen met een eigen bedrijf maar die leverd nu nog niets op. wel steek ik er enorm veel uren in. Maar nu is mijn vraag, kunnen wij dan in aanmerking komen voor een kinderopvang toeslag? anders betalen we zeker rond de 800 euro per maand voor de nieuwe regeling op de psz.... dat vind ik enorm veel geld..... snap niet goed hoe dit nu precies zit met een eigen bedrijf in opstart en het aantal uren die je moet opgeven? heeft iemand een soortgelijke situatie?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Kunnen ze niet naar een andere psz?

3. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,036
    1,857
    113
    Provincie Groningen
    Ik vind dat wel een hele rare regeling die de psz wil invoeren eerlijk gezegt.

4. tulip

tulip Niet meer actief

he, dat is wel heel gek. Dan wordt het dus gewoon een kdv i.p.v. een psz. Met dus ook openingstijden van s ochtends tot s avonds?? Want anders kan dat volgens mij niet hoor. Das wel flink balen zeg. Als zelfstandige kun je wel recht hebben op kinderopvangtoeslag, maar dat zou je even bij de belasting moeten navragen.

5. kus26

kus26 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    1,541
    0
    36
    Almelo
    Huh? Hier in Almelo? Niks van gehoord.....

En 3 ochtenden per week? Hier is het 2 dagdelen, een middag en een ochtend. Je krijgt pas meer bij medische indicatie of als er veel plaats over is.

6. kus26

kus26 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    1,541
    0
    36
    Almelo
    Ik lees net op internet wat je bedoelt. Dat is "spelenderwijs" en is nog maar op 4 locaties. Dit ben je niet verplicht!! Wel wordt het tarief aangepast naar de wet kinderopvang van 6,95 per uur als je voor spelenderwijs kiest. Als je gewoon voor peuterspeelzaal kiest veranderd er niks.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    Dat kan wel hoor, mijn dochter gaat 4 ochtenden.

8. Indiaan

Indiaan Niet meer actief

Als het straks gaat om geregistreerde kinderopvang dan kunnen jullie als 2 zelfstandigen ook in aanmerking komen voor de kinderopvangtoeslag. Het is daarbij niet zo dat iemand alleen als zelfstandig wordt aangemerkt als er winst uit onderneming is:
    er moet resultaat uit onderneming zijn. Verlies is ook resultaat.

Het beste kun je maandag even met de BelastingTelefoon bellen:
    0800-0543. Daar kunnen ze je precies uitleggen hoe het zit als je als zelfstandige ook KOT wilt aanvragen.

9. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

nee liever niet want ze vind het daar heel leuk, en ze gaan daarna ook op dezelfde school naar groep 1....

de psz blijft wel alleen zal die verminderd worden naar 1 ochtend... en ik wil ze graag 3 ochtenden laten gaan zoals normaal...

10. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

ja het bijenkorfje.... de tijden zijn niet gelijk aan een kdv en het word ook geen kdv maar een uitgebreide peuteropvang van 8 tot 13.00.... de dagen mag je zelf kiezen.... hier doen ze dus normaal als psz 2 ochtenden en de vrijdag is een extra dag die je zelf dient te bekostigen... dus niet via medische indicatie o.i.d.......

vanavond is er een infoavond dus hoop dat ik er wijzer van word....:D

11. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    oke! bedankt voor de tip! zal er eens heenbellen morgen!

12. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,800
    113
    Ja volgens mij krijg je wel toeslag.

Je moet alleen wel voldoen aan een aantal eisen en voorwaarden. Wanneer ben je een ondernemer et cetera

Gewoon even bellen met de belasting. Lijkt mij het makkelijkste. Weet je het gelijk.

13. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    raar? is juist er mooi dat ze zoiets gaan opstarten, alleen jammer van de onduidelijkheid kwa betalingen e.d.
    er word als alles doorgaat dus meer gedaan met de voorbereiding op de kleuterschool.... en ze zitten in hetzelfde gebouw als de basisschool waar ze daarna heengaan... dus sluit mooi op elkaar aan als mijn dochter over 10 mnd gaat beginnen in groep 1....

de tijden waren eerder van 8.45 tot 11.15... erg kort dus om iets te gaan doen met de kinderen vonden ze.... er zijn al 3 andere psz die eraan meedoen en dan loopt goed... vooral voor werkende en/of studerende ouders is het erg aantrekkelijk aangezien je dan in aanmerking komt voor de wet kinderopvangtoeslag! nu betalen we 90 eu pm per kind... dan iets van 176 eu per maand per kind met kinderopvangtoeslag er al af... anders werd het rond de 800 euro.....

14. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    En als je nou thuismoeder bent?
    Ik zie het steeds meer gebeuren. Ondertussen word de psz steeds meer een kinderopvang wat ik erg jammer vind, het word onbetaalbaar voor gezinnen met 1 werkende ouder.

15. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    dan mag je kind nog 1 ochtend van 8 tot 13.00 gebruik maken van de (als het nodig is) de gesubsidieerde psz.....

dat vind ik zelf erg jammer dat het zo ver terug word gebracht en anders moet je gewoon vet betalen... snap heel goed dat veel ouders dat niet kunnen of willen betalen....... erg jammer ja... klopt helemaal... maar helaas hebben we er niets over te zeggen... en zullen we er nog 2 jr gebruik van moeten maken.......

16. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    Ja vind dat enorm jammer, de peuterspeelzaal is al decenia lang op deze manier. En nu moet het opeens gaan dienen als een opvang en worden de kinderen uit de gezinnen met 1 loon ´geweerd´. Zet dan meer kinderdagverblijven op ofzo? Want wie kan in hemelsnaam zo´n bedrag ophoesten? Lijkt me vooral heel slecht voor de kinderen met achterstanden op oa het gebied van taal.

Overigens hier het geluk dat het niet gaat gebeuren, er was geen animo voor.

17. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    nou misschien dat het hier ook niet doorgaat hoor! vanavond is de infoavond en dan willen ze graag weten welke ouders er gebruik van zullen maken en welke ouder niet... en daarna gaan ze het doorzetten of juist niet....

hoop zelf dat het blijft zoals het was..... vind van 8 tot 13.00 wel erg lang voor kindjes van 2 jaar...... mijn oudste zal het nog wel kunnen volhouden maar dan nog vind ik het een erg vroeg gebeuren..... dus fingers crossed!:p

18. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    haha, ja hier hebben ze ook een enquete gehouden. Ik vraag me idd dan ook af of het hele ´psz-programma' dan anders zal worden? Hier is mn dochter van half 9 tot 11 vaak ook wel een beetje uitgeblust.

Share This Page