Hallo webcareteam, Sinds april 2011 heb ik gewerkt als uitzendkracht bij een bedrijf voor 4 dagen pw. Nu ben ik ivm zwangerschapsklachten ziek gemeld door het uitzendbureau. Ik zit in fase A, dus ik ben ziek uit dienst gemeld. Ik weet niet hoe lang deze klachten aanhouden, maar als ik weer beter ben, kan ik dan aanspraak maken op WW? Wat heb ik daar dan voor nodig? Ik heb ooit jaren geleden kort WW gehad en weet dat ik toen een verklaring moest inleveren waarop stond dat mijn contract niet werd verlengd. In dit geval ben ik uitzendkracht met uitzendbeding, dus is er geen sprake van een contract? Mijn dienstverband eindigt automatisch bij ziekmelding. Wat staat mij te doen?
Beste Baby23, Je wilt weten of je aanspraak kunt maken op een WW-uitkering. Kun je na je herstel niet meer terugkeren bij je werkgever? Je kunt dan de aanvraag voor een WW-uitkering maximaal één maand van tevoren regelen (de eerste dag dat je beschikbaar bent om te werken, maar geen werk hebt). Je regelt de aanvraag via www.werk.nl. Je hebt hiervoor een geldige DigiD code nodig. Je kunt je hier ook inschrijven als werkzoekende. Na je aanvraag zal een medewerker van UWV je binnen 1 week bellen of een brief sturen. De medewerker zal dan afspreken of en welke stukken je nog opstuurt. Ik wens je heel veel sterkte met je herstel. Actuele informatie over de WW-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie. Helaas ben ik door de verzekeringsarts op basis van alle gegevens van de arts en mijn klachten de ZW ingestuurd. Het is voor mij op dit moment niet te doen om te werken helaas. Ik heb bij zowel het uitzendbureau als de opdrachtgever doorgegeven dat ik voorlopig uitgeschakeld ben en nog niet weet wanneer ik weer aan de slag kan. De opdrachtgever kan helaas niet op mij wachten en huurt een andere uitzendkracht in (voordeel van uitzendkrachten). Mijn plek is dus weg en ik kan dus helaas niet terugkeren als ik weer beter ben. Ik weet dat je met WW aan de wekeneis moet voldoen, maar ik zit dus voorlopig in de ziektewet. Tellen die weken ook als gewerkte weken? Dus heb ik na bijvoorbeeld een paar maanden ziektewet nog steeds recht op WW of vervalt die?
Beste Baby23, Je wilt weten of de weken waarin je een Ziektewet-uitkering ontvangt meetellen als gewerkte weken. Wanneer je door ziekte niet kan voldoen aan de weken-eis, kijkt UWV langer terug dan de 36 weken waarin je minimaal 26 weken gewerkt moet hebben. Ben je bijvoorbeeld 12 weken ziek geweest, dan kijkt UWV naar de laatste 36 + 12 = 48 weken voordat je werkloos werd. Actuele informatie over de weken-eis vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijk groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik heb nog één aanvullende vraag. Wanneer moet ik de WW uitkering aanvragen? Is dat zodra ik beter ben of moet ik dat nu alvast doen ook al zit ik nog in de ziektewet? Alvast bedankt.
Beste Baby23, Je vraagt de WW aan vanaf 4 weken voor je eerste werkloosheidsdag. Weet je pas later dat je hersteld bent dan doe je dit vanaf het moment dat je weet wanneer je WW-uitkering moet starten. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare