Ziek door bevalling maar wel gewerkt

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Elena22, 3 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Goedemiddag,

28 september 2015 ben ik bevallen van ons tweede kindje. De bevalling zelf ging voorspoedig maar direct daarna ben ik 3,5 liter bloed verloren, daarnaast heb ik een baarmoederontsteking en hoge koorts gehad. Een week na de bevalling heb ik ook nog een trombose been gehad. Tijdens mijn verlof heb ik mijn dagelijkse bezigheden weer opgepakt en ik dacht dat wel ging als ik genoeg rust hield. Begin december begon ik echter nachtmerries te krijgen over mijn bevalling en de fouten die ik daardoor kon maken in mijn werk (ik ben kraamverzorgende). Inmiddels ben ik in een constante vorm van stress/hyper alertheid. Heb ik fysieke klachten zoals hoofdpijn, spanningshoofdpijn, nek en schouderpijn door de stress. Nog regelmatig last van mijn trombose been. Regelmatig nachtmerries waardoor ik zeer slecht slaap en oververmoeid ben. Ik heb ongeveer een maand gewerkt omdat ik mijn werkgever niet wou lastig vallen hiermee maar inmiddels op een punt gekomen dat het niet meer gaat. Nu sta ik sinds 2 februari officieel ziek gemeld en hoop ik er met rust en trauma therapie weer bovenop te komen. Nu was het advies van de arbodienst om ook het UWV in te schakelen omdat het bevallingen gerelateerd is. Nu hebben zij mij daarstraks gebeld maar dit heeft een nogal zure smaak achter gelaten. Ik mocht niet vertellen waar ik precies last van had (want medische termen en zij was geen dokter?), er werd echt door gehamerd of ik thuis wel hulp had en waarom ik op dat moment bij de school van mijn oudste stond. Ook moest ik aangeven wanneer ik weer dacht aan het werk te kunnen (ik had het gevoel hierop vast gepind te worden).En waarom ik dan wel heb gewerkt tussendoor. Ook moest ik precies uitleggen wat ik dan allemaal niet meer kon maar dan zonder de reden waarom niet. Nu moet ik dus naar een verzekeringsarts van het UWV maar het hele gebeuren heeft me gewoon nog meer stress bezorgd. Is deze procedure normaal? Heel eerlijk gezegd bezorgd het me alleen maar meer stress en klachten.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste elena22,

Wat een heftig verhaal, ik ben er stil van.
    Ik begrijp dat je bent ziek gemeld maar dat het telefoontje die je hebt ontvangen van UWV voor nog meer stress heeft gezorgd. Dit is natuurlijk absoluut niet de bedoeling.

Als je wordt ziek gemeld bij UWV dan zal eerst een medewerker verzuimbeheer contact met je opnemen. In dit gesprek wil de medewerker peilen wat de duur is van je ziekte. Als de verwachting is dat dit langer zal zijn dan vier weken dan wordt je dossier doorgestuurd naar de afdeling van de verzekeringsarts.
    De verzekeringsarts is de enige binnen de organisatie die medische informatie van jou mag vragen.
    De medewerker verzuimbeheer zal, zonder medische informatie, er achter moeten komen wat jouw mogelijkheden op dit moment nog wel zijn. Maar dit gesprek mag jou in geen geval een naar gevoel geven.
    Ik kan natuurlijk niet aanvoelen waar je behoefte aan hebt op dit moment. Als je dit nog wilt bespreken met de collega die je heeft gebeld dan is dit mogelijk. Ik kan je laten terugbellen. Heb je hier behoefte aan? Laat dan via een privébericht je telefoonnummer achter, mijn collega of ik zal je dan even bellen om gegevens uit te vragen.

Je hebt ook de keuze om een klacht in te dienen over dit gesprek. Er zijn verschillende manieren om een klacht in de te dien. Zie hier de keuzes die je hebt en kies welke jij het prettigst vindt.

Ik vind het heel erg vervelend dat je ervaring met UWV deze is geweest. Ik ga er vanuit dat het volgende contactmoment beter zal zijn. Bij vragen mag je ons altijd een bericht sturen.

Ik wens je heel veel sterkte met je herstel.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina