Uitzendkracht fase A, ziek door zwangerschap, SV Loon en dagloonberekening

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door SamLisa, 14 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SamLisa

SamLisa Nieuw lid

14 jan 2016
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb meerdere vragen met betrekking tot mijn ziektewetuitkering, SV-loon en dagloonberekening.

Dit is mijn situatie:
    31-8-2015 in dienst gekomen bij Uitzendbureau
    12 t/m 23-10-2015 afwezig ivm vakantie (geen loondoorbetaling)
    26-10-2015 t/m 23-11-2015 volledig aan het werk
    Vanaf 23-11-2015 gedeeltelijk ziek.
    4-1-2016 Zwangerschapsverlof

Nu is er pas, door fout bij mijn werkgever, op 23 december goed doorgegeven dat ik ziek was door zwangerschap. Om deze reden heb ik gister een dagloonbesluit ontvangen en de vraag gekregen om mijn inkomsten vanaf 23 november aan het UWV te sturen, zodat zij dit kunnen aanvullen.

Mijn vragen gaan over het volgende:
    1.Hoe wordt mijn dagloon voor de Ziektewet berekend? Ik heb begrepen dat dit normaalgesproken over een jaar gedaan wordt, waarbij het het laatste volledige loontijdvak waarin de ziekmelding is gedaan niet meetelt. Doordat ik geen jaar in dienst ben, begint de referteperiode wanneer ik in dienst ben getreden bij het uitzendbureau t/m het éénnalaatste volledige tijdvak. Als je van maandelijkse aangiftetijdvakken uitgaat zou dit dan de maand september zijn. (23 november ziekmelding, één maand ervoor 23 oktober, laatste maandelijke aangiftetijdvak is dan 1 t/m 30 september)

In septemberis mijn SV-loon volgens mijn UWV 1784 euro. Dit wordt dan gedeeld door 21.66 dagen (gemiddelde loondagen per maand) en dan krijg je het dagloonbesluit van 82,38. (dit besluit staat in een brief die ik heb gekregen)

So far, so good.
    Echter; wanneer ik op mijn loonstroken kijk, blijkt dat het SV loon van 1784 euro gebaseerd is op 4 weken. Ook de volgende SV lonen die ik in Mijn UWV zie staan zijn gebaseerd op vier weken, ondanks dat er staat dat het SV loon voor een maand is. Dit zou oneerlijk zijn, want er wordt een bedrag gehanteerd dat voor 4 weken is, maar dit bedrag wordt gedeeld door de maandelijkse dagloondagen.
    Als je de 1784 door 20 loondagen (4 weken) zou delen, is mijn dagloon 89,2.

2. Als er een herberekening komt en ze gaan dan per 4 weken kijken, beginnen deze vierwekelijkse periodes dan zodra ik in dienst ben gekomen, of zijn dit vaste loonaangiftevakken?

Indien de 4 weken beginnen te tellen op het moment dat ik in dienst ben gekomen, valt het éénnalaatste tijdvak namelijk in de periode dat ik op vakantie ben geweest en geen loon heb ontvangen. Tellen deze weken, dat ik niet heb gewerkt, mee voor mijn dagloonbesluit? Als dit zo is, dan gaat dit nadelig voor me uitpakken.

3. Als laatste nog een vraag; na de eerste maand werken heb ik een aanzienlijke loonsverhoging gekregen. Doordat er nu alleen naar de eerste maand werken wordt gekeken is mijn gemiddelde loon dus stuk lager (zeker 150 euro per maand). Mijn loon in november/december wordt dus aangevuld door middel van een berekening met een lagere loonschaal, waardoor ik veel minder aangevuld krijg dan ik normaalgesproken in november en december zou verdienen. Kan hier rekening mee gehouden worden?

4. Is mijn dagloon voor de WAZO hetzelfde als voor de ZW? Dit gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.

Met vriendelijke groet.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Dag SamLIsa,

Allereerst hartelijk gefeliciteerd met je zwangerschap.

De berekening van het dagloon is erg specifiek.

De vragen 1 en 2 beantwoord ik hier algemeen. Voor de specifieke (her)berekening kun je het best contact opnemen met UWV Werknemerstelefoon 0900 - 9294:
    De collega?s kunnen je dan laten terugbellen met de behandelaar van je dossier.

Een deel van de algemene berekening geeft je zelf al aan maar ik zet die hier nog even op een rijtje:
    - Ben je na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? Dan delen wij uw sv-loon niet door het gemiddelde aantal dagloondagen in een jaar (261). We delen dan door het aantal dagloondagen vanaf het begin van uw dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode.
    - Was je loon in een bepaalde loonperiode binnen de referteperiode lager door ziekte of verlof? Dan nemen wij dit loon niet mee in de berekening van je uitkering. Wij gebruiken dan het loon uit de voorafgaande of daaropvolgende loonperiode waarin je niet ziek was of verlof had.
    ? Was je loon in alle loonperiodes in de referteperiode lager door ziekte of verlof? Dan gebruiken wij voor de berekening van je uitkering het loon per maand of per vier weken dat je met je werkgever heeft afgesproken.

Voor actuele informatie over de dagloonberekening zie
    hier.

Op vraag 3 moet ik jammer genoeg antwoorden dat er geen rekening gehouden kan worden met het hogere loon in de periode na de referteperiode.

Voor wat betreft vraag 4: De WAZO is 100% van het berekende dagloon, de ZW 70%. Tenzij de ziekte ten gevolge van de zwangerschap was, dan is het dagloon daarvan ook 100%.

We wensen je een goede bevalling.

Met vriendelijke groet,

Peter
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina