Hallo, Er is op mijn werk gesproken over ontslag met wederzijds goedkeuren door mijn leidinggevende. (Ik ben al een hele tijd opzoek naar een andere baan vanwege mijn lange reistijden, wat echt niet wil lukken.) Mijn werkgever is het hier niet mee eens omdat deze procedure de werkgever een hoop geld zou kosten. Klopt deze informatie?
Beste Suus09, Wat jammer dat het je niet lukt een nieuwe baan te vinden! Je wilt weten of het klopt dat het jouw werkgever geld gaat kosten wanneer je uit dienst gaat door ontslag met wederzijds goedvinden. Ik denk dat je werkgever hiermee de transitievergoeding bedoelt. Vanaf 1 juli 2015 is de werkgever verplicht je een transitievergoeding te betalen als hij het vaste contract beëindigt of het tijdelijke contract niet verlengt. Voorwaarde voor de transitievergoeding is dat je 2 jaar of langer in dienst bent geweest bij de werkgever. En dat het initiatief voor het ontslag bij de werkgever ligt. Actuele informatie over de transitievergoeding vind je hier. Of er nog andere zaken meespelen die je werkgever geld kunnen kosten, dat weet ik niet. Mijn advies is bij je werkgever na te vragen wat hij precies bedoelde. Kom je er met je werkgever niet uit? Dan adviseer ik je juridisch advies in te winnen bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020). Heel veel succes gewenst met het vinden van een baan dichter bij huis. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team