Beste UWV, Ik zit in de ww en heb mij ziek gemeld ivm mijn zwangerschap. Nu vroeg ik me af hoe dit eigenlijk gaat met de kerstdagen. Wij worden beide dagen 's middags bij ouders en schoonouders verwacht, maar volgens de plichten mag ik ivm controle UWV de eerste week de deur niet eerder uit dan 18uur omdat jullie contact kunnen opnemen....... Nu is mijn vraag of dit ook zo is met de kerstdagen? Zijn jullie dan überhaupt wel aan het werk? Kan ik gewoon mijn kerstdagen gezellig met familie doorbrengen? Gr Mel2104
Beste Mel2104, Je mag gerust met kerst de deur uit hoor. UWV is gesloten beide kerstdagen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je het telefoontje mist. Tussen kerst en oud en nieuw zijn we wel aan het werk, het kan zijn dat je dan wordt gebeld. Als mijn collega?s je na drie keer bellen nog niet bereikt hebben dan krijg je een brief. In deze brief wordt gevraagd of jezelf even contact op wilt nemen. Het moet dus raar lopen moet je het contact moment missen. Ik wil je hele fijne feestdagen wensen. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team
Beste UWV, allereerst nog super bedankt voor de snelle reactie op mijn vorige vraag. Door de feestdagen helemaal vergeten te bedanken, sorry. Nu heb ik ondertussen nog een vraag........Ik ben de volgende dag na ziekmelding al gebeld door jullie en heb hier een afspraakbevestigende brief van ontvangen en een dag daarna heb ik een melding gekregen op werk.nl dat ik geen sollicitatie plicht (meer) heb zolang ik ziek ben/blijf door mijn zwangerschap. Maar nu heb ik al 3 weken niets meer gehoord en ook nog geen geld ontvangen. Is dit normaal? Heb hier en daar wat gelezen en begreep dat zodra je ziektewet "goedgekeurd" is je ook meteen een betaling kan verwachten. Ik heb van jullie trouwens alleen een brief gekregen met afspraakbevestiging aanvraag ziektewet en daarin staat dat er contact opgenomen wordt door een re-integratiemedewerker, is dit hetzelfde als goedkeuringsbrief? Ik ben hiervan uitgegaan omdat mijn sollicitatieplicht en mijn ww beide al zijn stopgezet. Enig idee op welk termijn ik mijn eerste betaling kan verwachten? Of word daar sowieso mee gewacht tot ik contact heb gehad met deze medewerker?? En nog een vraagje over de betaling......betalen jullie de al voorbije weken nog met terugwerkende kracht uit? (Ik weet trouwens dat je in principe sowieso 1 week "achterloopt"). Alvast super bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Gr Mel2104
Beste Mel2104, Wat fijn om te lezen dat mijn collega?s snel contact met je hebben opgenomen. Je hebt nu al een poos niets vernomen en wil graag weten hoe het verder gaat lopen. Vanaf de dag dat je ziekmelding is ontvangen hebben mijn collega?s vier weken de tijd om je aanvraag te beoordelen. Zodra er een beslissing is genomen word je hiervan op de hoogte gesteld. Je krijgt een toewijzing als deze is goedgekeurd of een afwijzing als je aanvraag niet is goedgekeurd. Je hebt nu een afspraakbevestiging ontvangen maar dit is nog niet hetzelfde als de beslissing. Houd MijnUWV in de gaten. Je beslissing zal namelijk niet per post komen maar onder het kopje ?Mijn Documenten? op MijnUWV staan. Ook je betaalspecificaties kun je hier vinden. Als je je aanmeldt bij de berichtenbox krijg je hier een e-mail van. Als je recht hebt op de Ziektewet-uitkering dan ontvang je de eerste uitkering uiterlijk 6 weken na je ziekmelding. Je geeft aan ziek te zijn geworden vanuit de WW. Is je WW gestart na 1-7-2015? Dan ontvang je de Ziekmelding ook maandelijks. Kijk dan hier waar je rekening mee moet houden. Is je WW gestart voor 1-7-2015? Dan zal de ziektewet wekelijks betaald gaan worden. Het gesprek met de re-integratiebegeleider staat los van de betalingen. Als er een betaling wordt gedaan dan zal deze betaling met terugwerkende kracht worden gedaan. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team