Is er bij iemand het contract verlengd toen ze zwanger was? is?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mammienes, 10 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mammienes

    mammienes Actief lid

    10 mrt 2010
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Ik werk momenteel en heb een contract tot half maart 2011, ik werk nu thuis vanwege bloedarmoede en mag/kan daardoor niet naar mijn werk komen vanwege ''poging'' tot flauwvallen en erge vermoeidheid.
    Maar goed ik werk.
    Ik vraag me af of ze mijn contract gaan verlengen.. ik ben eind mei uitgerekend en zou ongeveer 1 mei met verlof willen gaan.
    Hoe meer ik erover nadenk en verhalen lees..hoe sterker ik het gevoel krijg dat ik met een smoes straks word afgepoeierd en dat dus het contract niet verlengd gaat worden.

    Wie heeft daar ook ervaring mee??
    Ben er zwaar onzeker over:(
     
  2. Charlotte1986

    30 jan 2009
    44
    0
    0
    Hallo,

    Mijn jaarcontract is zojuist verlengd, terwijl ik 19 weken zwanger ben. Ook kan ik na me zwangerschapsverlof 3 dagen per week gaan werken. Ik heb me veel zorgen gemaakt of het mogelijk was om minder uren te gaan werken per week, omdat binnen het bedrijf waar ik werk dit bijna niet voor komt. Maar het is uiteindelijk goed gekomen. Ze kwamen zelf met het voorstel, omdat ze al wel aanvoelde dat ik minder uren wou gaan werken.
    Zulke bedrijven bestaan dus nog wel!

    Liefs Charlotte
     
  3. Mlien

    Mlien Fanatiek lid

    24 jun 2010
    3.756
    0
    0
    In een klein dorpje
    Ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn contract niet verlengt wordt. Dit heeft te maken met het feit dat hij me alleen als fulltimer wil en kan gebruiken. Hoewel ik zelf meer het idee heb dat hij doordat ik voor 75% arbeidsongeschikt ben door bekkenklachten dit als perfecte smoes aangrijpt.....
     
  4. RoSa2009

    RoSa2009 Bekend lid

    21 jul 2010
    841
    0
    0
    QA/QC Assistent in de Petro chemie
    Rotterdam-Zuid
    Ontslag en zwangerschap

    Ook als zwangere werkneemster heeft u extra ontslagbescherming. Om te voorkomen dat een werkgever een werkneemster die zwanger is zou ontslaan, mag de werkgever het dienstverband niet opzeggen:
    gedurende de zwangerschap
    gedurende het bevallingsverlof, en
    gedurende een periode van zes weken na dit bevallingsverlof
    Het gaat er daarbij niet om of de werkgever daadwerkelijk wist dat de werkneemster op het moment van opzeggen zwanger was. Als bijvoorbeeld uit een verklaring van een arts naderhand blijkt dat de werkneemster zwanger was op het moment van de opzegging, dan kan de werkneemster deze opzegging vernietigen. Daarvoor is een brief voldoende.
    De werkgever mag van de werkneemster die zich beroept op haar zwangerschap een verklaring van een arts of verloskundige verlangen om te kunnen controleren of er daadwerkelijk sprake is van een zwangerschap.
    Net als bij het opzegverbod tijdens ziekte, geldt ook bij het opzegverbod tijdens zwangerschap dat er geen sprake is van een algemeen ontslagverbod. De termen ‘opzegverbod' en ‘ontslagverbod' worden nogal eens verward.
    Een voorbeeld.
    Stel dat u zwanger bent terwijl er gelijktijdig binnen de onderneming waar u werkt gereorganiseerd wordt. U heeft binnen het bedrijf een unieke functie die in het kader van de reorganisatie komt te vervallen. Vanwege de beperkte omvang van de onderneming zijn er geen andere passende werkzaamheden of functies die u zou kunnen vervullen.
    Vanwege het opzegverbod tijdens zwangerschap zal uw werkgever waarschijnlijk geen ontslagaanvraag bij het UWV Werkbedrijf indienen. Als het UWV Werkbedrijf een ontslagvergunning zou afgeven, kan uw werkgever deze vergunning niet gebruiken. Hij mag immers uw dienstverband niet opzeggen.
    Wel zou uw werkgever kunnen besluiten om ontslag voor u aan te vragen bij de kantonrechter. Uw werkgever zal daar aanvoeren dat het ontslagmotief niets te maken heeft met uw zwangerschap maar gebaseerd is op de reorganisatie en het vervallen van uw functie. Omdat er bij de kantonrechter geen sprake is van opzegging van uw dienstverband maar van ontbinding kan de rechter besluiten om het ontbindingsverzoek van uw werkgever te honoreren.
    Of de rechter in dit geval daadwerkelijk zal besluiten om uw arbeidsovereenkomst te ontbinden hangt natuurlijk af van alle omstandigheden van het geval. In elk geval is de kans groot dat de rechter u in die situatie een ontslagvergoeding zal toekennen.
    Het komt tot slot regelmatig voor dat een werkneemster aan het eind van haar bevallingsverlof van haar werkgever te horen krijgt dat haar functie is komen te vervallen of haar taken zijn overgenomen door een of meer collega's. U hoeft hier niet zomaar genoegen mee te nemen. Uw werkgever is in principe verplicht om u na afloop van uw bevallingsverlof weer uw eigen werkzaamheden te laten verrichten. Is hij daartoe, ook na uw aandringen, niet bereid, neem dan contact op met een juridisch adviseur.
     
  5. RoSa2009

    RoSa2009 Bekend lid

    21 jul 2010
    841
    0
    0
    QA/QC Assistent in de Petro chemie
    Rotterdam-Zuid

    Ik zou toch naar een juridisch adviesbureau gaan, ze mogen je namelijk niet ontslaan als je zwanger bent en nu je voor 75% in de ziektewet zit al helemaal niet.

    Als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik die zeker benaderen.
     
  6. zustertje

    zustertje Niet meer actief

    @Rosa2009 een contract niet verlengen is iets anders als ontslaan hoor ;)
     
  7. Ros84

    Ros84 Fanatiek lid

    25 nov 2010
    3.479
    2
    36
    ze mogen idd wel je contract niet verlengen, alleen dan zullen ze denk ik niet de zwangerschap als reden noemen..
    ik had van de week het gevoel dat mijn baas zich nu al indekt, kreeg ineens een hele preek over iets vaags (communicatie die wat slordig was verlopen laatst) en dat ze daar heel zwaar aan tillen etc. ik kreeg daarbij wel even het gevoel alsof ze dat willen aandragen om mijn contract in de zomer (tijdens verlof) niet te verlengen zodat ze de zwangerschap niet hoeven te noemen..

    maar ik wil niet al te paranoide zijn, ik wacht nog even netjes af tot mijn gesprek daarover
     
  8. zustertje

    zustertje Niet meer actief

    Sterker nog ze hoeven niet eens een reden te geven waarom je contract niet verlengd wordt.
    Je contract houd dan gewoon op en dan is het klaar ze zijn je niks verplicht (jammer genoeg)
     
  9. Charlotte1986

    30 jan 2009
    44
    0
    0
    Klopt, je staat kansloos als je een jaarcontract hebt en je kunt je nergens aan vasthouden. Maar goed zoals ik eerder al zei heb ik het geluk gehad dat mijn jaarcontract gewoon verlengd is.
     
  10. eliesja

    eliesja VIP lid

    3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Bij mij is het al een tijdje geleden, maar toen mijn contract verlengd ging worden naar een vast contract was ik dus ook op dat moment zwanger, scheet echt..maar bij mij was hij gelukkig omgezet naar een vast contract. Denk ook wel dat het te maken heeft of je een goede kracht bent en je ook goed in de groep ligt. althans dat was wel bij mij het geval..

    ze mogen je om die reden niet ontslaan of contract beendigen maar dan verzinnen ze wel wat anders hoor.

    hoop voor je dat hij verlengd wordt!
     
  11. Mlien

    Mlien Fanatiek lid

    24 jun 2010
    3.756
    0
    0
    In een klein dorpje
    Klopt ja, bij een aflopend contract mogen ze je gewoon de deur wijzen helaas!.. Wel jammer dat ik daar 2 jaar met erg veel plezier gewerkt heb maarja... komt vast wel goed!
     
  12. mammienes

    mammienes Actief lid

    10 mrt 2010
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja het is inderdaad per werkgever verschillend.
    Het is namelijk zo dat ik daar in september begonnen ben met een 3 maanden contract..en in december hebben ze deze verlengd ( ze wisten toen dat ik zwanger was ) met nog 3 maanden ( had hier nog nooit van gehoord hoor een 3 maanden contract, maar dat terzijde ) ze zeiden als ik mijn scores ( verkoop ) omhoog hou en dat ik niet ziek mocht worden in die maanden ( alsof je wat kan doen aan die vreselijke griep die ik gehad heb ) dan hoefde ik niet bang te zijn..
    Nou ben dus in totaal 5 werkdagen ziek geweest, dus ja dat zouden ze eventueel als excuus kunnen gebruiken.
     
  13. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    @ TS: Ik zou gewoon eens een gesprek met P&O aangaan en zeggen dat je graag wilt weten waar je aan toe bent. Als je dan weet of je contract wel of niet verlengd wordt hoef je je daar iig niet meer druk om te maken.
     
  14. Tinus

    Tinus Actief lid

    18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn contract is verlengd voor onbepaalde tijd, terwijl ze wisten dat ik zwanger was. Zou het ook achtelijk hebben gevonden als ze het niet zouden verlengen, maar ja, ik weet ook dat ze nu niet zonder me kunnen, haha.
     
  15. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    mijn contract is verlengd een week voor ik met verlof ging. nu loopt mijn contract af op de dag dat ik met verlof ga, en ik weet al dat ik nu een contract voor onbepaalde tijd krijg.
     
  16. sunnybaby

    sunnybaby Bekend lid

    19 jan 2009
    599
    0
    0
    Bij mij is mijn jaarcontract gewoon verlengd. Ik had mijn baas al vroeg verteld dat ik zwanger was (ca. 8 weken) en met 15 weken kreeg ik te horen dat mijn contract dat eind deze maand afloopt wordt verlengd. Ze gingen ook meteen akkoord toen ik een paar weken later aangaf aansluitend ouderschapsverlof te willen opnemen :). Dikke pluim voor mijn fijne werkgever!
     
  17. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Mijn jaarcontract is ook omgezet naar onbepaalde tijd en wel op de dag dat ik bevallen ben.. ;) Misschien scheelt wel dat ik de hele zwangerschap gewoon gewerkt heb, met uitzondering van nachtdiensten. Maar aan de andere kant... Ik kon pas later beginnen toen ik daar kwam werken omdat ik besmet raakte met MRSA bij mijn oude werkgever. Ik moest eerst 3 weken MRSA vrij zijn, voordat ik kon beginnen bij mijn nieuwe werkgever. En dan ook nog zwanger raken, ik geloof dat ik mijn krediet wel opgemaakt heb... ;)
     
  18. Blondie3

    Blondie3 Fanatiek lid

    15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Ik ben destijds in februari begonnen met een half jaar contract.
    In maart heb ik verteld dat ik zwanger was.
    In augustus is mijn contract met een half jaar verlengd (en ik was uitgerekend in september)
    En daarna heb ik een vast contract gekregen.
    Het kan dus wel, maar verschilt heel erg per werkgever.

    (Moet er zelfs bij zeggen dat ik die zwangerschap al vanaf week 23 in de ziektewet heb gezeten ivm bekkenklachten, dus vond het heel netjes dat ze me de kans hebben gegeven om me te kunnen bewijzen na de zwangerschap)
     
  19. angel229

    angel229 Niet meer actief

    Bij een van mijn collega's is ondanks haar zwangerschap het contract ook gewoon verlengd.
    Ik heb gewacht met zwanger worden tot ik een vast contract had (had ik binnen het jaar al). Wij hebben wat dat betreft wel een fijne werkgever!
     
  20. Jaydee

    Jaydee Fanatiek lid

    2 feb 2011
    1.162
    0
    36
    Nou in ieder geval al veel positieve reacties!

    @Mammienes, ik zou me er niet te veel zorgen om maken. Er is toch niks wat je er verder aan kunt doen, maar de meeste bazen zijn echt wel redelijk. Vaak als ze een vrouw in dienst nemen, hebben ze al wel in hun achterhoofd dat ze weleens een kinderwens zou kunnen hebben ;)

    Als je een bepaald contract hebt, krijg je dan wel altijd gewoon zwangerschapsuitkering? Of moet je eerst een bepaalde tijd gewerkt hebben? (even als vraagje tussendoor:))
     

Deel Deze Pagina