Recht op ww?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door SushiLover123, 27 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hallo,

Hieronder een paar verschillende scenario's. Zouden jullie kunnen aangeven, of ik in deze gevallen recht op ww heb?

Ik ben voornemens bij mijn huidige werkgever uit dienst te gaan en bij een nieuwe werkgever te gaan werken. Ik heb begrepen, dat als je zelf ontslag neemt, je geen recht op ww hebt, omdat je door eigen schuld werkeloos bent geraakt.

1) Nu zit er een tijdje tussen de datum, waarop ik mijn ontslagbrief ingeleverd moet hebben en de datum waarop ik mijn nieuwe contract kan tekenen. Ik wil voorkomen, dat ná het aanbieden van mijn ontslag blijkt dat de nieuwe werkgever van gedachten verandert, mij tóch geen contract aanbied en ik dus zonder werk kom te zitten. Als dit gebeurt, heb ik dan recht op ww? De nieuwe werkgever heeft mij wel alle indruk gegeven, dat mijn indiensttreding doorgaat. HR is ook volop bezig met de administratieve verwerking en ik heb bewijzen hiervoor.

2) Bij de nieuwe werkgever heb ik een proefperiode van 2 maanden. Wanneer blijkt dat ik niet door de proefperiode kom, zit ik zonder werk. Heb ik dan recht op ww, als ik bij mijn huidige werkgever zélf ontslag heb ingediend?

3) Is er een manier, om bovenstaande situaties te voorkomen, door bijvoorbeeld niet een eenzijdig ontslag aan te gaan, maar door het opstellen van een wederzijdse overeenkomst met mijn huidige werkgever? Bij mijn weten is zoiets wel mogelijk bij bijvoorbeeld een reorganisatie. Ik heb gehoord, dat je in zo'n geval moet letten op de voorwaarden uitdiensttreding, om te voorkomen dat je bij het tekenen daarvan je recht op ww verliest. Kunnen jullie daar meer over vertellen en of iets dergelijks ook in mijn situatie mogelijk is?

Bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste LadyXochi,

Je wilt weten of je in bepaalde situaties recht hebt op WW.

Wanneer je zelf ontslag neemt, heb je meestal geen recht op een WW-uitkering. Dit omdat het zelf ontslag nemen als verwijtbaar wordt gezien. Deze verwijtbaarheid is na 26 weken werken (na het zelf ontslag nemen) weer ongedaan gemaakt.

Neem je zelf ontslag bij je oude werkgever en word je binnen die 26 weken weer werkloos vanuit je nieuwe baan? Dan is het niet automatisch zo dat je geen WW-uitkering krijgt. De verwijtbaarheid wordt altijd onderzocht. Als je zelf ontslag neemt om bij een nieuwe werkgever te gaan werken en vervolgens word je tijdens de proeftijd weer ontslagen dan kun je daar tenslotte niet altijd iets aan doen.

Ik adviseer je op te passen met ontslag nemen wanneer je nog geen contract hebt getekend bij je nieuwe werkgever. Stel die nieuwe werkgever bedenkt zich, dan heb je niks op papier staan om aan te tonen dat je ontslag nam omdat je al een nieuwe baan had.

Wanneer je met je huidige werkgever een vaststellingsovereenkomst opstelt dan is de kans dat je geen WW-uitkering krijgt er nog steeds. Dit omdat jij zelf degene bent die het initiatief heeft genomen voor het ontslag.

Om je WW-rechten veilig te stellen, is het het verstandigst om er voor te zorgen dat je eerst een contract hebt getekend bij je nieuwe werkgever voor je ontslag indient.

Actuele informatie over recht op WW als je zelf ontslag neemt vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dankjewel voor het antwoord!

Deel Deze Pagina