Mijn contract is afgelopen tijdens mijn zwangerschapsverlof en is niet verlengd. Dat betekent dat ik nu werkeloos ben. Binnenkort loopt mijn zwangerschaps-bevallingsverlof af maar ik voel mij nog steeds niet goed. Ik heb erg last van mijn bekken en wil mij ziek gaan melden bij UWV. Hoelang duurt het voor je ziektewet wordt uitbetaalt? Of is het verstandig om ww aan te vragen? Ik kan natuurlijk niet een paar weken zonder geld zitten.
Beste Hartj, Je vraagt hoelang het duurt voor je een eerste betaling van een Ziektewet-uitkering ontvangt. Je kunt je ziekmelden op de eerste dag na je verlof via UWV telefoon 0900-9294. Na ontvangst van je ziekmelding beoordeeld UWV je aanvraag. Binnen 4 weken ontvang je de beslissing. Is dit een toekenning dan betaald UWV je uitkering meestal na 3 a 4 dagen. Ik kan je niet adviseren of je er verstandiger aan zou doen WW aan te vragen. Dit is natuurlijk afhankelijk van het feit of je wel of niet kunt werken. De beoordeling van een WW-aanvraag duurt ook 4 weken. Daarna wordt er een eerste betaling overgemaakt. Actuele informatie over de betaling van de Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedig herstel. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare