zwangerschapsuitkering ja of nee?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ambertjeooster, 23 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ambertjeooster

ambertjeooster Nieuw lid

21 mrt 2015
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik zit er al een tijdje mee en kan nergens duidelijkheid krijgen dus ik probeer het hier. Ik ben sinds augustus 2014 werkloos geweest en gelukkig sinds 10 maart 2015 heb ik weer werk waar ik de laatste maanden voor mijn verlof nog even hard kan werken. Ze weten hier dat ik zwanger ben en toen ik op 10 maart begon kreeg ik een 0 uren contract voor 3 maanden dus tot 10 juni. Nu weet ik bijna zeker dat mijn contract niet verlengt word omdat ik in juni met verlof moet. Nu is dus mijn vraag heb ik recht op een zwangerschapsuitkering omdat ik maar 3 maanden heb gewerkt en mijn contract net een maand voor ik moet bevallen verloopt. En als ik hier recht op heb hoe vraag ik dit dan aan? Ik hoor het graag!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste ambertjeooster,

Wat fijn dat je voor je verlof nog een baan hebt kunnen vinden.

Je wilt weten of je recht hebt op een zwangerschapsuitkering.
    Je hebt op basis van deze werkzaamheden recht op een zwangerschapsuitkering. Het maakt hierbij niet uit hoelang je hebt gewerkt voor je werkgever

Je wilt graag weten hoe je de uitkering kunt aanvragen. Er zijn hierbij meerdere mogelijkheden.
    Je verwacht dat je contract een maand voor de verwachte bevallingsdatum zal aflopen. Je verlof kan ingaan binnen 6 tot 4 weken voor je verwachte bevallingsdatum. Het is afhankelijk van de ingangsdatum van je verlof wie de aanvraag moet doen.

Ingangsdatum 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum
    Als je er voor kiest om 6 weken van te voren met verlof te gaan dan ben je in het begin van je verlof nog in dienst bij de werkgever. In dit geval is je werkgever verplicht de aanvraag te doen. Hij kan bij het aanvragen aangeven dat de uitkering naar jou moet worden overgemaakt.

Ingangsdatum verlof aansluitend op de datum dat je uit dienst gaat?
    De werkgever vraagt je verlof aan in deze situatie.

Ingangsdatum verlof na einde dienstverband maar nog recht op WW-uitkering?
    Als er nog recht op WW is tussen de dagen dat je uit dienst bent en met verlof gaat dan is het belangrijk dat je deze aanvraagt. Vanuit de WW vraag je dan zelf je zwangerschapsuitkering aan.

Ingangsdatum verlof na einde dienstverband maar geen recht op WW-uitkering?
    In dit geval mag je zelf de aanvraag van de zwangerschapsuitkering doen. Bel met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294 om de uitkering aan te vragen.

Actuele informatie over het aanvragen van de zwangerschapsuitkering vind je hier: Ik ben zwanger en heb een werkgever

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina