Zwangerschapsverlof en nu tijdelijk geen werk

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door BeetjeMama, 22 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Hallo,

Ik heb mijn 16 weken zwangerschapsverlof gehad en ik kan nog even niet terug naar mijn werk. Rond mei kan ik waarschijnlijk weer beginnen met werken, maar dan heb ik dus zo'n 3 maandjes geen inkomen.

Is er een of andere regeling dat ik toch iets van bijstand/WW zou kunnen krijgen? Ik heb >1 jaar achter elkaar bij dat bedrijf gewerkt, waar ik rond mei weer terug kan komen.

Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op geven!

Groetjes, BeetjeMama

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste BeetjeMama,

Je schrijft dat je na het verlof nog niet terug kunt naar je werk, maar niet waarom. Ik kan daarom niet goed beoordelen of je in aanmerking komt voor een uitkering, en zo ja welke. Er zijn enkele situaties mogelijk:

- Is dat omdat je nog niet in staat bent om te werken? En heb je nog een contract bij je werkgever?
    Meld je dan op de eerste dag na het verlof ziek bij je werkgever én bij UWV (0900-9294). Of je een ziektewetuitkering krijgt, hangt af van je klachten. Zijn deze het gevolg van je zwangerschap of bevalling? Dan krijg je een ziektewetuitkering van UWV. Zijn ze niet het gevolg van je zwangerschap of bevalling? Dan betaalt je werkgever je loon door.

- Ben je nog niet in staat om te werken, en heb je geen werkgever meer?
    Meld je dan ziek bij UWV op de eerste dag na het verlof. Je komt dan mogelijk in aanmerking voor een ziektewetuitkering.

- Of kun je niet terugkomen omdat je geen werk meer hebt, al ben je er wel toe in staat?
    Vraag dan per de eerste dag na je verlof een WW-uitkering aan. Dat kun je een maand van tevoren al doen. Aanvragen gaat digitaal via www.werk.nl, waar je je ook moet inschrijven als werkzoekende.

Op onze website vind je actuele informatie over ZW en WW.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Ik heb nu tijdelijk geen werk meer en kan pas rond mei weer terug in dienst komen daar. Staat los van mijn in staat zijn om te werken. Dus dan kan ik WW aanvragen? Bedankt!

Deel Deze Pagina