Uitzet bij borstvoeding

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Juff, 7 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik werk in de kraamzorg en wij adviseren om GEEN kolf van te voren aan te schaffen. Als het aanleggen de eerste dagen niet lukt, of de melkproductie komt niet op gang huren we altijd een kolf. Deze is veel krachtiger.
    Als je ziet dat de bv goed gaat kun je altijd nog een kolf aanschaffen voor als je gaat werken of even weg wilt.

Verder kan je in huis halen.
    2 of 3 voedingsbh`s
    zoogcompressen
    evt een proefpakje hypo allergene voeding

2. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Bij stuwing hoefde ik niet te kolven...dan spoot het er letterlijk uit :oops:
    Heb ook meerdere keren (bij de eerste dan) het probleem gehad dat mn zoontje weer los liet na een of twee keer zuigen waarna hij wat melk uit zn mondje liet lopen en gorgelde. Snapte dan niet wat er mis was tot hij eens los liet en de melk hem letterlijk om zn oren spoot :rolleyes:
    Na n maandje of 6 werd dit gelukkig minder. Is niet handig als je even in n rustig hoekje in n cafetaria je baby n voeding wil geven en je ipv n borst n fonteintje tevoorschijn haalt :)

3. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Naast de zoogkompressen en voedingsbh's is een tube Bepanthen zalf ook handig, die zalf smeerde ik na iedere voeding op mijn tepels. Want die zijn al dat zuigen niet gewend ;)
    Nog een tip: witte kool. Die bladeren kun je in je bh stoppen als je last krijgt van stuwing. Witte kool blijft best lang goed in de koelkast en is niet duur.

4. Maaike75

Maaike75 Nieuw lid

12 feb 2008
    1
    0
    0
    Hoofddorp
    Even een vraagje?
    Ik wil een mooi baby fotoalbum laten maken. Ik heb op verschillende forums reacties bekekenvan diverse aanbieders op het internet. en fotoalbum.nl kwam goed uit deze reacties.
    Hebben jullie hier misschien ervaring mee of met andere aanbieders? Ik vind het zonde om een album te bestellen en dat de kwaliteit niet goed is. Alvast bedankt.. Groetjes..

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Linda, ik weet dat de kraamzorg adviseert geen kolf te kopen, maar ik ben dus wel heel blij dat ik er wel 1 had bij de stuwing ;).

Wilma, dat 'probleem' heb ik ook, na de eerste zuigbewegingen spuit het er in 4 of 5 stralen uit. Inderdaad lekker handig als je ergens zit, maar heb altijd spuugdoek bij de hand. Gelukkig spuit het bij mij pas eruit als Eva drinkt, maar ze laat daardoor sowieso een paar keer los, om even bij te komen. Is nog een hele kliederboel, dat voeden ;).

Witte kool werkte bij mij niet, heb er wel een leuke foto aan over gehouden en we hebben flink gelachen. Aan het einde van de avond toch de kolf maar gepakt. Gelukkig lusten mijn cavia's ook witte kool ;).

6. wens3

wens3 Fanatiek lid

29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Ik had wel van te voren een handkolf in huis maar gebruikte deze pas na een paar weken. En ook een aantal flesjes. Dat is heel erg handig. Als je namelijk een keertje weg wilt zonder je kindje, kun je wat van te voren afkolven en door een ander laten geven. Dus m.i. heb je altijd flesjes nodig tenzij je je kindje overal en altijd bij je hebt.

Maar verder heb ik ook best veel in huis, niet perse nodig maar wel heel handig als je weer gaat werken en veel gaat kolven: verschillende flesjes, zodat je 3/4 voedingen mee kan geven voor een dag, flesjes waar je zelf de hele dag door in kan kolven (kan ook met andere bakjes, bijvoorbeeld de VIAbakjes van Avent), een magnetronsterilisator om alle flessen en de kolf snel weer hygienisch schoon te krijgen, en een flessenwarmer om thuis BV in op te warmen voor de oppas.

Verder zou je met een voedingsbh nog wel even kunnen wachten want in je kraamweek voed je vaak nog lekker in bed is mijn ervaring en dan droeg ik geen bh. Naast dat je van te voren niet goed weet welke maat je nodig hebt, zegt ook je maat in de eerste week niet zoveel als je nog heel veel stuwing hebt. Toen had ik cup DD en even later gewoon weer B/C.

En nog een tip: een goede klovenzalf, bijvoorbeeld Bepanthen. Het is heel moeilijk om de eerste tijd zonder kloofjes door te komen (kan wel als het aanleggen meteen perfect gaat), en deze zalf is echt een verademing dan.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoe deed je dat voeden dan zonder bh? Mijn andere borst doet net zo hard mee, dus moet altijd een bh aan met extra doekje aan de andere kant. Of heeft niet iedereen dat? De enige die ik ken die borstvoeding geeft is mijn nichtje en die heeft hetzelfde.
    Ik heb trouwens maar heel even boven doorgebracht in de kraamweek, vanaf de 2e dag liep ik gewoon in mijn kleren rond, dus dan is een goede bh zeker wel handig. Evt. kan een strak hemdje ook wel, maar met stuwing en dan cup G ben je toch wel erg blij met wat steun, werkelijk elke beweging deed pijn en ik kon mijn armen nauwelijks bewegen omdat ze dan tegen mijn borsten kwamen ;).

8. wens3

wens3 Fanatiek lid

29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Als ik liggend voedde (tja ik had bij de eerste nu eenmaal veel last van hechtingen) dan legde ik mijn kindje op een handdoek en hield een spuugdoekje tegen de andere borst.
    Ik heb daar ook altijd last van gehad hoor, dat de andere meelekte, maanden lang. Ik gebruikte ook vaak een spuugdoekje tijdens het voeden onder de borst die 'in gebruik' was, want mijn kindjes knoeiden ook altijd heel erg tijdens het drinken, met als gevolg een kleddernatte bh en t-shirt.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wel lastig dat je dan telkens je hand nodig hebt voor die andere borst... en nu je het erover hebt, ik heb nog nooit liggend gevoed, wil het telkens proberen maar ben 's nachts zo duf dat ik er niet aan denk ;). Maar juist daarom lijkt het me wel lekker, nog een beetje doezelen.

Hier krijgt Eva een slabber om die ik over haar arm leg (anders is haar hele mouw nat) en ik doe een dubbelgevouwen hydrofieldoek vast onder mijn bh (bij de borst die 'in gebruik' is). Meestal gaat het dan wel goed, soms leg ik er nog een extra spuugdoek onder, als het echt niet nat mag worden (als we onderweg zijn bv.).

10. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Heb altijd n bh aan gehad want anders dan zwom ik in n badje melk. Zodra ik mn kindje hoorde begon de overstroming bij mij :)
    En dan wil je echt wel n bh met zoogcompres zodat je niet loopt te druppen ;)

11. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik lek na ruim een jaar voeden ook nogsteeds dan aan de andere borst hoor. Hou er gewoon een spuugdoekje of hydrofiele luier tegen. Met een bh slapen deed ik alleen bij de eerste de eerste week maar bij de 2de heb ik dat nooit gedaan. Gewoon op een handdoekje slapen en evt. halverwege de nacht die een keer verschonen.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik hou voorlopig mijn bh nog aan, ben het helemaal ontwend slapen zonder bh, lijkt me niks!
    En weeeeer vergeten liggend te voeden ;). Misschien vanavond de laatste voeding, als ik er aan denk...

Deel Deze Pagina