Uitzetlijst naar eigen idee

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door RobinBird, 30 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    @Nina Sanders vond jou kraamzorg dat goed ja, geen bad? Wij moesten iig voor de kraamweek een badje regelen zodat we iig geleerd hadden hoe het moest. Badje hebben we geleend en staat nu in de garage en gebruik ik echt heel zelden nog. Idd normaal altijd douchen.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  2. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Haha goed om te weten. Wij hebben gewoonweg geen plek voor een box, dus hopelijk gaan we het niet missen.

    Ik ben benieuwd naar welke luieremmer, recyclezakken èn luiers/billendoekjes jullie gebruiken? Ik wil ook graag gaan recyclen. Die kunnen gewoon bij gft, toch?
     
  3. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Wat betreft badje/douchen. Ik zou bang zijn dat ik de baby uit m'n handen laat glibberen (ondanks het lange washandje). Daarbij komt dat ik dat meer gepriegel vind dan een badje. Hoe kun je onder de douche makkelijk een baby echt wassen dan?
     
    Kittycat2018 vindt dit leuk.
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Newborn namen wij mee IN bad (1 van ons erbij) en iets groter (al vrij snel) douche. Gaat echt prima hoor. Word je snel handig in.
    Jep vond ze prima
     
  5. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Hier ook geen badje deze keer. Nr 1 was 2 dagen oud en ging mee onder de douche. Zo ook nr 2 en zo zal het weer gaan.
     
  6. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    En hoe was je de baby dan? Neem aan dat je de baby met beide handen vast hebt toch?
     
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Je hoeft ze niet te boenen over het algemeen @RobinBird ;) dat gaat vrij makkelijk. In bad hou je ze net zo goed met 2 handen vast.

    @Nina Sanders wat ideaal. Wij hebben met kz ook gedouchet idd omdat we dat zelf aangaven, maar we moesten ook leren hoe ze in bad moesten.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  8. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.865
    7.809
    113
    Amsterdam
    Yep moet je even checken of het was minimaal op 55 of 56 graden was staat op RIVM. Super fijn een stuk makkelijker dan constant dat uitkoken. Ik had tepelhoedjes met bv in begin en moest ook kolven werd er niet goed van. Vanaf dat ik wist dat het niet meer hoefde nooit meer gedaan.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  9. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.865
    7.809
    113
    Amsterdam
    Eens trouwens met bovenstaande niet teveel in huis halen je komt er vanzelf achter wat je echt nodig hebt.
    En eerlijk voor borstvoeding zou ik dus helemaal niks aanschaffen hoogstens 2 bh’s en evt pads. Zeker geen kolf, je weet niet of het lukt en in het begin moet je toch met een gehuurde. Hier wel 13 maanden bv gegeven maar had alleen bh’s en pads in huis rest koop je zo.
    En idd boxkleden hebben we er ook maar 2, hier weer wel fan van de box heeft tot 1,5 jaar gestaan.
    Ik zou er juist een cosleeper opzetten zo fijn om die de eerste weken te gebruiken.
    En vooral nog geen grotere kleertjes kopen, je gaat vaak ook nog heel veel krijgen en je weet niet hoe hard ze groeien dus of het aansluit bij het seizoen.
     
  10. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Wat bedoel je met "in het begin moet je toch met een gehuurde"? Hoezo moet dat? En moet je die dan zelf huren? Waar?
     
  11. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik heb er nooit 1 gehuurd maar het kan inderdaad wel.
    Volgens mij bij de kraamzorg maar zeker weten doe ik het niet.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  12. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    wij hebben de ubbi luieremmer

    https://www.babypark.nl/ubbi-luieremmer.html?color=32

    gebruik verder pampers en neutral billendoekjes.

    De recycle zakken haal ik bij onze AH, daar moeten we ook de zakken voor plastic halen en de luierbox staat daar ook op parkeerterrein. Je moet even googlen op je gemeente + luierrecycle of jullie gemeente dat ook doet. Vaak staat er bv een box bij de kinderopvang (maar die zit hier zo goed als naast de AH). Maar nog niet alle gemeentes/opvanglocaties doen het.

    En een box hebben wij echt niet gemist. We hebben een kleed op de grond waar hij veel op lag/speelde en de eerste weken lag hij voornamelijk op mij of mijn man ;). We hadden we een newborn set voor de tripptrapp, zodat hij mee aan tafel kon en we wel samen konden eten (soort van, want mijn zoontje kreeg altijd honger als wij gingen eten haha). We hadden ook een wipper maar die hebben we nieuw in doos doorgegeven, evenals de box.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  13. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Het hoeft niet hoor, maar om de bv mee op gang te helpen zijn gehuurde vaak wat sterker. Maar hier pas na 6 weken een kolf gekocht om mee te oefenen. Maar daar zal de kraamzorg/lactatiekundige je dan echt bij helpen. Ik zou een kolf echt niet vooraf kopen, welke kolf fijn is is zo afhankelijk van hoe je bv loopt.

    Lactatiekundige zou ik wel een nummer van bewaren, als je borstvoeding wilt geven dan. Die weten echt heel veel meer dan de meeste kraamzorg en heeft bij mij verschil gemaakt.
     
    Siepie85 en RobinBird vinden dit leuk.
  14. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.865
    7.809
    113
    Amsterdam
    Als je bijv moet kolven om het op gang te krijgen is de huis tuin en keukenkolf niet sterk genoeg. De kraamzorg regelt dat meestal en die huur je dan.
    En als het lukt koop je gem na 6 weken of later eens een kolf. Echt kolven zijn niet goedkoop dus heel zonde van je geld om die aan te schaffen en dan erachter te komen dat je hem toch niet nodig gaat hebben n
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  15. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Hoi! Heb niet alle berichten heel goed gelezen, dus wellicht is er al iets over geschreven, maar hierbij mijn reactie op een paar dingen die wellicht nog niet zijn aangegeven :)

    Babykleren 50

    Jas 1: nooit gebruikt in deze maat, in plaats daarvan een (dik) vest en indien nodig in een voetenzak in de maxi cosi... in de kinderwagen kun je je baby ook onder een dekentje leggen.

    Sloffen 1: nooit gebruikt zo jong

    Babykleren 56

    Jas 1: ik gebruikte een (dik) vest

    Sloffen 1: nooit gebruikt zo jong / klein

    Babykleren 62

    Toen mijn kids maat 62 droegen, hadden ze geen mutsje meer.

    Slapen

    Slaapzak 3: zou er niet meteen zoveel aanschaffen, misschien wil je toch gaan inbakeren als je baby een onrustige slaper blijkt te zijn of een puckababy oid gebruiken en dan zit je met al die kleine slaapzakken!

    Kast 1: hadden we niet en ook niet gemist, alles paste in de commode.

    Lamp 1: wat voor lamp bedoel je? Gewone hanglamp oid: ja zeker! Nachtlampje oid gebruikten was pas later...

    Babynest/mand 1: niet gehad en niet gemist...

    Hoes nest/mand 2: niet gehad / gemist...

    Verzorging

    Aankleedkussen 1: ik had er 2, 1 op kamertje en 1 beneden in een la, die legde ik op tafel en dan kon ik gemakkelijk beneden verschonen... heel handig vond ik.

    Handdoek 3: ik wikkelde mn baby’s na t badje / tummy tub in een badcape en daarna afdrogen met een hydrofiele luier, geen handdoeken gebruikt..

    Borstel 1: niet nodig gehad, gewoon beetje olie oid en t zat weer in ‘model’ ;)

    Alcohol (ontsmetten) 1: zat in mn kraampakket van de zorgverzekeraar

    Zeep 1: niet gebruikt vanwege droge huidjes, badolie was prima voor in t begin...

    Shampoo 1: niet gebruikt / gemist in t begin

    Billendoekjes pak 2: ik liet altijd dozen billendoekjes bezorgen ;)

    Wasmand 2: nooit een aparte voor de baby gebruikt

    Zonnebrandcrème 1: nooit bij pasgeboren baby’s gebruikt (niet mee in de zon geweest)

    Beveiliging

    Zou ik pas aan beginnen wanneer t relevant wordt.

    Thuis

    Boxkleed 3: lijkt mij veel, hier was 1 voldoende... als t in de was was, dan maar even niet in de box..

    Onderweg

    Reiswieg 1: zit bij de kinderwagen toch?

    Draagzak 1: is volgens mij meer voor als ze wat groter zijn, bij pasgeborenen zie je volgens mij vaker dat ze in een draagdoek worden gedragen (maar ik ben geen expert)..

    Onderlegmatje 1: zit vaak bij een luiertas volgens mij

    Ziekenhuis Partner

    Wat schone kleren voor partner kan ook handig zijn (beetje afhankelijk van de duur van je bevalling / verblijf)

    Ziekenhuis Zwangere

    Bevalshirt 1: ik ben gewoon in een oud shirt / hemd bevallen...

    Badjas 1: niet gehad / gemist, maar gebruik ik thuis ook nooit...

    Muntje voor rolstoel!! Hebben wij eigenlijk standaard in de auto liggen voor een boodschappenkar, maar die had mn man net voor de bevalling van mn dochter ergens anders voor gebruikt... dus toen wij over de gang liepen naar de verloskamers, hing ik elke 3 minuten over de vluchtkoffer :confused:

    Na bevalling Thuis

    Kraamverband pak 3: zat bij mij voldoende in t kraampakket..

    Zigzagwatten 1: zat in t kraampakket

    Buik olie 1: gebruikte ik alleen voor de bevalling, daarna eigenlijk bijna niet meer..

    Inlegluiers: bedoel je kraamverband? Bij mij zat voldoende verschillende verbanden in t kraampakket van de zorgverzekeraar... als t op dreigt te raken en je hebt nog nodig, is t zo bijgehaald lijkt me!
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  16. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Gewoon met water? En hier ging mijn man ermee onder de douche. Als er sop nodig was (meer niet als wel) deed ik dat terwijl hij ze vasthield.
    Oogjes schoonmaken deed ik op de commode met een kom water en hydrofiel washandje .
     
    Rozemarijn33 en RobinBird vinden dit leuk.
  17. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Kraamzorg organisatie of de thuishulp winkel waar je ook je klossen kan huren.
    1 omdat ze kracht hebben en goed zijn om een productie te stimuleren.
    2 omdat een goede veel geld kost incl alle toebehoren en je door middel van huren weet of en hoe je bv wil blijven geven.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  18. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Je moet niks, maar in het begin kolf je normaal alleen om de borstvoeding op gang te krijgen en daar heb je een sterke kolf voor nodig, die je niet zelf wil kopen (omdat ze heel duur zijn). Normaal adviseren ze om, buiten het op gang krijgen, niet te kolven voor de kleine 6wkn is om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen.

    En qua schoonmaken: wat wij in het begin meestal deden was "inzepen" op de commode en daarna afspoelen in badje of onder de douche. Maar 9vd 10x is inzepen niet nodig en is het alleen even onder de kraan houden.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  19. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Ah bedankt! Fijn je uitleg over hoe jullie de baby wassen. In eerdere reactie gaf iemand aan dat een baby schrobben/boenen niet nodig is. Was ik ook niet van plan. Maar afentoe goed schoonmaken lijkt mij wel van belang, vooral tussen de kiertjes en kwabjes :p
     
  20. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.690
    3.472
    113
    Ik zet alleen even opmerkingen bij de dingen waarvan ik vind dat je meer of minder nodig hebt of die onnodig zijn.

    Babykleren 50
    Rompertjes 4 - hier zou ik er een stuk meer van halen en dan vooral in de gedeelde mt 50/56. Ik vind die van de Hema altijd het fijnste.

    Sokken 4 - tip: Bambinosokjes van Kruidvat, dat zijn echt de enige sokjes die niet de hele tijd afzakken. De maten lopen van 0-3 maanden, 3-6 maanden, enzv, dus ik zou er gewoon lekker genoeg halen in de kleinste maat.

    Sloffen 1 - leuk ‘voor de leuk’, maar niet noodzakelijk

    Babykleren 56
    Rompertjes 8 - zie hierboven: vaak is het een gedeelde maat 50/56


    Babykleren 62
    - in mijn ervaring is dit samen met mt 68 de maat die je heeeeel veel cadeau gaat krijgen. En je weet niet hoe snel je kindje 62 heeft, de mijne hebben vrij lang in 56 gezeten, dus de kans bestaan dat je veel voor het verkeerde seizoen hebt liggen. Ik zou hier dus niet te veel op voorhand voor kopen, maar even afwachten.

    Slapen

    Slaapzak 3 - onnodig in het begin, pas na een paar maanden ga je die echt gebruiken.

    Pyjama maat 50 3 - babykleertjes zijn zo zacht en comfortabel en het aankleden van een baby zo’n gedoe dat vrijwel iedereen de baby in kleertjes laat slapen in het begin. Lekker in bad en dan in frisse kleertjes naar bed.

    Pyjama maat 56 3 - idem

    Hoeslaken 2 - ik zou voor minimaal 3 gaan. Denk aan het aloude 1 op bed, 1 in de was en 1 in de kast.

    Lakentje 2 - idem

    Dekentje 2 - idem

    Kast 1

    Commode 1

    Lamp 1 - uhhh...? Ik vind dit niet echt een babyaankoop :)

    Babynest/mand 1 - nooit gehad, nooit gemist. Ik deed wel vaak een aankleedkussenhoes om een voedingskussen heen en had de baby daar in de kraamweek vaak op liggen bij mij op bed. Voor de gezelligheid.

    Verzorging

    Aankleedkussen 1 - ik vond het heel fijn om ook beneden een kussen te hebben, zodat je niet voor iedere luier naar boven hoeft.

    Kussenhoes 3 - kussenhoezen na 3 keer achter elkaar ondergeplast nooit meer gebruikt voor het verschonen, ik legde er een hydrofiel onder. Ik gebruikte ze dus wel om een bedje van mijn voedingskussen te maken, maar dan is 1 genoeg.

    Handdoek 3 - gebruik je niet voor een baby, veel te ruw. Afdrogen doe je met hydrofielen. Een badcape is wel fijn.

    Borstel 1 - nooit gebruikt

    Alcohol (ontsmetten) 1 - zit in je kraampakket

    Zeep 1 - niet perse nodig

    Billenzalf 1 - sudocreme! Wonderspul.

    Hydrofiele doeken 16

    Washandjes 7 - hydrofiel washandjes nemen ipv gewoon

    Luieremmer 1 - nooit gebruikt, zo’n onhandig ding. De luiertjes gingen hier gewoon in een zakje in de prullenbak. poepluiertjes gooiden we direct in de container, of als dat echt niet ging even in een dubbel zakje, rook je dan ook niets meer van en wij legen toch iedere dag de vuilniszak.

    Wasmand 2 - die snap ik niet? Een klein extra mandje voor de babykleertjes misschien? Dat vond ik wel handig.

    Zonnebrandcrème 1 - alleen echt in hoogzomer, maar in principe houd je een baby goed uit de zon.

    Traphekjes 2 - nog lang niet nodig

    Stopcontactbeveiliging - idem


    Box 1 - onmisbaar vond ik.

    Wipstoeltje 1 - doorgaans pas als ze iets ouder zijn, maar ik vond het wel heel handig. Ik zette de baby vaak in het wipstoeltje op tafel als ik ging koken, dan kon hij mij zien.

    Kinderstoel 1 - niet direct nodig

    Reiswieg 1 - zit bij de wagen toch?

    Deken in wagen2 - ik vond een wrapper/omslagdoek zelf fijner.

    Autostoeltje 1

    Base 1 - dit! Zoveel fijner dan geklungel met gordels.

    Draagzak 1 - leuk, maar ik had het ook prima zonder gered. Mijn kinderen wilden er niet te lang in en het ging mij zelf ook in mijn bewegingen hinderen. Leuk voor wandelingen in een modderig bos of zo.

    Fopspeen 1 - als je ze gebruikt, haal er dan zeker 2, ivm laten vallen, uitkoken enzv.

    Niet op lijst: ik vond een magnetronsterilisator ideaal. Geen gedoe met uitkoken, zo makkelijk. Alleen de vaatwasser, waarin ook mij aangekoekte lasagneschaal gaat, vond ik niet zo’n fris idee.

    Flessenborstel 1 - nooit gebruikt

    Voedingskussen 1 - sowieso handig met voeden, ook bij flesvoeding.

    Tepelklovencrème 1 - zou ik mee wachten of je die nodig hebt.

    Ziekenhuis Partner
    - een schoot setje kleding voor het geval hij blijft slapen

    Ziekenhuis Zwangere

    Schone pyjama 1 - neem iets heel baggy’s mee, ik kon geen elastieke rand van een normale pyama verdragen de eerste dagen, dus of positiekleding of heeeeeel ruim en zacht.

    Badjas 1 - onnodig, tenzij je echt langer moet blijven.

    Schoon ondergoed 2 - groot ondergoed! Kraamverband zit niet lekker in een stringetje ;). Ik gebruikte de strakke boxershorts van mijn man, daar bleef alles ideaal mee op z’n plaats.

    Dextro 1 - nog nooit wat aan gehad

    Niet op lijst: belangrijke telefoonrs, zoals de kraamzorg!

    Ziekenhuis Baby

    Setjes kleding 3 - neem verschillende maatjes mee en vooral lekkere zachte kleren.

    Wat ik vooral opvallend vond was hoeveel onnodige shit je je huis in haalt! En ook hoe moeilijk het vooraf is in te schatten wat handig of leuk is. De meest dure en originele spullen had ik in huis, maar het meeste plezier heb ik uiteindelijk gehad van spullen van good old Kruidvat, Hema en Ikea!

    Echte toppers om te vermelden vind ik wel: het babybjorn wipstoeltje, de Ikea kinderstoel, de kruidvat sokjes, de Hema rompertjes, de Tiny Love mobile met afstandbediening, en de lodger voetenzak in de kinderwagen. Dat zijn wel de spullen waar ik het meest blij mee ben geweest.
     

Deel Deze Pagina