Familie tradities/gewoontes?

Discussie in 'De lounge' gestart door Oranjerood, 8 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oranjerood

    Oranjerood Actief lid

    12 feb 2014
    128
    59
    28
    Vandaag zag ik een filmpje dat ging over familie tradities. Ik moest echt denken aan mn eigen jeugd en de kleine soms simpele dingen die wekelijks, maandelijks of jaarlijks terug kwamen maar waar ik met een warm gevoel op terug kijk.

    Zo haalde mn moeder begin december een paar dozen met kerstversiering van zolder en versierden we de hele woonkamer + boom met een overkill aan kerstdecoratie.

    Met kerst en oud en nieuw werden de opa's en oma's uitgenodigd en kookte mijn vader zijn speciale gerechten. Soms een kalkoen. Soms fonduen. Maar altijd een heerlijke eigen gemaakte vissalade vooraf. Iedereen in zn mooiste feestkleding, en dan na het eten met z'n allen bij de openhaard wegdoezelen.

    Op zondag aten we afbakbroodjes voor ontbijt en ging iedereen uitgebreid in bad.

    Elk jaar op m'n verjaardag gingen we met 1 van de ouders op pad om een hele nieuwe outfit te scoren.

    Ik wil zelf ook graag meer van zulke momenten creëeren met ons gezin. Zo hebben we sinds een tijdje op vrijdag film avond onder het genot van wat lekkers of een kaasplankje oid.

    Op zondag ontbijten we vaak uitgebreid en maak ik vers brood of gerechten uit onze streek die wat langer de tijd nemen om te bereiden.

    Rond de feestdagen kopen we allemaal een nieuwe outfit en maak ik met de Kids samen wat lekkers voor als we ergens op bezoek gaan.

    Om de week mag er 1 van de Kids bij papa en mama slapen een nachtje.

    Nu vroeg ik me af.. wat hebben jullie voor vaste gewoontes of tradities met jullie gezin of familie?
     
    Lies1611, Pluis79 en Adje vinden dit leuk.
  2. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.967
    17.010
    113
    Vrouw
    Met eigen gezin niet echt iets.... geloof ik.
    Wat ik mij nog goed kan herinneren van vroeger is dat we met nieuwjaar met de famille samen kwamen bij mijn oma, was altijd heel gezellig. Verder niet echt tradities ofzo..
     
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.329
    113
    Elke vrijdagavond hebben we een meidenavond. Dan kijken mijn dochters en ik samen tv, komt chips en frisdrank op tafel en zorgt man dat hij daar niet bij is. We kijken het liefst filmseries (bv Harry Potter, hunger games, pirates of the caribbean, etc.) of prigramma’s als The Voice. We zijn nu bezig me5 The Voice USA omdat dochter groot fan is van Ariana Grande.

    We hebben ieder weekend een ‘weekendtoetje’. Geen vla of yoghurt, maar een zelfgemaakt, uitgebreid dessert. Daar kijken de kinderen altijd naar uit.

    Oud en Nieuw vieren we altijd met vrienden, om en om bij hun of bij ons thuis. We zijn ooit begonnen toen we de oudste kinderen nog op bed moesten leggen.

    Met diezelfde vrienden gaan we ieder jaar een weekend weg.

    Kerstavond kijken we altijd All you need is love. Die heb ik van huis uit meegekregen, aangezien we dit ook deden toen ik nog thuis woonde.

    Met Sinterklaas gaan we altijd een weekend weg met mijn familie. Mee begonnen toen mijn oudste nog geen jaar was.

    We hadden iedere laatste zondag van de maand hapjesavond. Oftewel borrelhapjes als avondeten terwijl we een film kijken. Iedere maand werd wat veel aangezien ik de meeste hapjes zelfmaak, dus we doen het nu iets minder vaak.
     
    Cobon en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.241
    113
    Mijn stiefvader schreef één keer per jaar heel groot op het raam in de woonkamer dat het mijn dag was en dat ik alles mocht bepalen. Daar keek ik elk jaar echt naar uit.
     
    Kolibrie2, siets, Zuul en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.577
    4.623
    113
    Ik vind tradities erg belangrijk. Sommige neem ik over van thuis. En andere creëren we zelf als gezin. Het geeft verbondenheid en structuur. En daarnaast ben je bewust als gezin bezig met elkaar. Dat hoeven geen grote spectaculaire dingen te zijn. Ik vind het juist belangrijk ook te kunnen genieten van kleine dingen (denk aan een filmavond, wandelingen, uitgebreide maaltijden maken, feestdagen vieren of zelf leren koken of bakken).

    Wij hebben trouwens ook vaste momenten door het jaar heen met vrienden en buren. Zo zien de kinderen verschillende mensen en weten ze dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Ook hechten wij waarde aan vriendschappen en willen dat als voorbeeld meegeven.
     
  6. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik probeer leuke tradities te maken.
    Zo probeer ik op pakjesavond in de ochtend met de jongens pepernoten speculaas te maken.
    Het is heel simpel, maar wel typerend voor Sint.

    Verder wil ik elk jaar met de jongens een paar dagen gaan kamperen in eigen land. Beviel ons erg goed.

    Verder met oud en nieuw wil ik loempias maken. En dan gelijk een lading de vriezer in, al vermoed ik dat, als de jongens in de puberteit zitten, ze de vrieskist niet halen, hahahaha.
     
  7. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Kan jij niks bedenken...

    Zelf hebben wij wel een traditie en dat is met vakanties of weekendjes weg de eerste avond gourmetten. Zelfs in Frankrijk deden wij dat na een lange reis.
     
  8. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.930
    1.660
    113
    Vrouw
    Wij doen altijd een pasta eten als we op vakantie zijn de eerste avond…. Hihi
     
  9. kimmv2

    kimmv2 Bekend lid

    7 mei 2015
    860
    353
    63
    Mijn kinderen ontbijten met taart op hun verjaardag.
    Ik haal dan een minitaartje en dat is echt voor hun alleen.
     
    Jessi79, Oilell en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. A je to

    A je to Bekend lid

    7 feb 2016
    904
    1.224
    93
    Dat doen we hier ook! En in de kerstvakantie slapen we met het gezin 1 nachtje samen in de woonkamer. Matrassen op de grond, film kijken, dat vinden de kinderen echt helemaal geweldig!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #11 GossipGirlxoxo, 8 dec 2021
    Laatst bewerkt: 8 dec 2021
    wij hebben iets vergelijkbaars, dag voor de vakantie/dag van vertrek gaan we uit eten want dan wil ik geen troep in de keuken en geen vaat meer in huis.

    familie traditie was tot Corona op zaterdag middag soep eten met bijna de hele familie (altijd wel iemand die niet kan, grote familie) bij oma thuis en 1 januari, nieuwjaarsdag vieren met de hele familie bij oma thuis. Niemand bakt lekkerdere appelflappen dan mijn oma :)

    edit na het lezen van de op hebben wij als gezin nog wel wat gewoontes/tradities.
    Op zondag ochtend ontbijten we uitgebreid met zijn 4en aan tafel. Ik slaap meestal dan uit en man verzorgt dan het ontbijt. Vaak haalt hij met dochter iets van verse croissants, donuts en warme broodjes. Bakt en kookt altijd eitjes en maakt verse jus. Ik zorg dat er altijd wel lekker beleg in de koelkast ligt voor het weekend.
    Elke avond na het avondeten ruimen we met zijn 4en af en spelen we 1 of 2 potjes van een spelletje. De kinderen kiezen om en om welk spel het word. Op dit moment is hallie gallie favoriet, maar uno word ook veel gekozen.
    Op zaterdag avond hebben we filmavond en kijken we een familiefilm en zorg ik dat er lekkere hapjes zijn en uiteraard warme popcorn. Zoon doet hier niet elke week aan mee, laatste tijd wat vaker nu het koud word buiten gelukkig. De afgelopen paar weken haalde man hiervoor ook telkens de opblaasmatrassen van zolder zodat de woonkamer op zaterdag avond en zondag ochtend bijna voor de helft uit “bed” bestaat en ik ruim dat pas zondag avond op omdat de kinderen het zondag overdag ook wel erg lekker vinden nog een beetje te hangen op die bedden met een dekentje voor de tv of op de tablet.
    Met kerst zet ik het gourmetstel bij het ontbijt ook op tafel met pannekoekenmix en mogen de kinderen zelf pannekoeken bij het ontbijt maken.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  12. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.915
    3.965
    113
    Vrouw
    Wat me zo te binnen schiet (en blijkbaar gaat veel over eten):
    - ontbijten met taart op je verjaardag
    - 1x per half jaar samen nachtje weg
    - klassiek concert in het concertgebouw in Amsterdam en dan mega optutten, nu met dochter naar de baby concerten geweest en die houden we er in.
    - op zaterdag ochtend nog even met z'n allen nasoezen in het grote bed
    - in het weekend iets lekkers maken (koekjes bakken, toetje maken)
    - eerste vrijdag van de maand 'happy hour' eten (toastjes, restjes uit de vriezer etc).
    - op mijn oma haar verjaardag eten wij toetjes buffet, dus alleen maar toetjes als avondeten. Oma vond dat toetjes het leven waard maakte. Mijn broer doet het ook met zijn gezin.
    - op papadag een broodje knakworst, op mamadag een broodje ei.
    - eerste redelijke dag van het nieuwe jaar na de kerstvakantie (dus droog) naar de efteling en daar dan meteen de snoepwinkel in lopen voor stroopsoldaatjes
    - patatjes eten in de dierentuin
    - als de eerste sneeuw valt het hele huis wakker maken en naar buiten een rondje lopen.
    - poffertjes halen bij de poffertjeskraam zodra die in december verschijnt.
    - met mijn familie kijken we elk jaar samen de sinterklaas intocht en mogen we allemaal onze schoen zetten bij mijn ouders. Wie niet hard genoeg z'n best doet op een liedje zingen krijgt niks.
    - samen de adventkalender vullen
    - voor kerst een uitje als gezin onder de boom en voor dochter een boek en pyjama.
     
  13. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.298
    477
    83
    near rotterdam
    Hier als ze klaar zijn met hun basisschool mogen ze kiezen wat ze willen doen een dagje uit met zijn allen naar keuze of een nachtje met 1 van ons in een hotel. Ze hebben beide voor het laatste gekozen.

    Dit wil ik na de middelbare ook doen. Maar dan met iets anders waar ze uit kunnen kiezen. Ben er nog niet uit wat dan haha. Ze hebben dan andere interesses.

    Verder hebben wij als wij op zaterdagen thuis zijn spelletjes en film avond

    Dat is eigenlijk tot nu toe het enige.

    Vroeger bij mijn ouders gingen we rond kerst altijd een avond naar de stad om te genieten van de lichtjes en te winkelen.
     

Deel Deze Pagina