Inderdaad. Ik ben bevallen na een spoedkeizersnede. De eerste 3 dagen heb ik in bed moeten liggen met een pijnpomp en een blaassonde. De 4e dag moest ik "oefenen" met stappen met naar de wc en badkamer te wandelen. Vanaf de 5e dag mocht ik stapjes door de ziekenhuiskamer doen. Terwijl de moeders die gewoon bevallen waren na enkele uren al rondliepen op de kraamafdeling met hun baby in de hand. 6 Weken na de keizersnede had ik nog last van de operatie. Vergeet dat maar... Die "makkelijke" manier van bevallen. Nog te zwijgen over de emotionele impact dat het heeft op héél je gemoedstoestand... Al die stress, die koele en kille kamer, en plots heb je daar een lijkbleke baby in je armen, niet wetende van waar ie komt. Makkelijke manier... no way...
Standaart zijn er twee echo's. De termijn echo (rond de 12 weken) en de 20-weken echo. Dat de TS die niet laat doen is nog tot daar aan toe, maar idd zonder expert bevallen is mi een gevaarlijke bezigheid... Maar goed, het is mijn lijf en mijn kind niet!
De 20 weken echo vind ik niet standaard. Hij wordt vergoed door je verzekering maar dat is wat anders. Het is jouw keuze of je een screeningsecho laat doen of niet.
Maar eigenlijk ben je toch hartstikke gek als je die echo''s niet neemt? Hoe weet je dan precies hoelang je zwanger bent, wanneer je 'mag' bevallen. Dadelijk bevalt ze veel te vroeg en denkt zij gewoon dat 'het tijd' is... De 20 weken echo vind ik eigenlijk wel zeker een must! Voor hetzelfde geld is het kindje niet levensvatbaar buiten de baarmoeder? Is er een ernstige afwijking waarbij na de geboorte direkt ingegrepen moet worden, en zo kan ik nog wel even doorgaan!
pfff..... Geen ervaring met het alleen bevallen.... Gewoon in het ziekenhuis bevallen... en gelukkig maar.... Dat je lichaam zelf aangeeft wanneer je kunt persen gaat ook niet altijd op.... Ik kreeg met 7 cm persweeen en ze hebben me met allemacht moeten stoppen om te persen.... Ik moest zonodig..... maar gelukkig kon ik het net ophouden anders was ik van voor tot achter opengescheurt...... Uiteindelijk is het een vacuumbevalling geworden (kleine paste niet) en dat lijkt me toch vervelend doen in je uppie....
omdat ik niet korter zwanger ben! Ik ben 4 weken zwnager, niet 0 :S Ik heb testen gedaan voor de eisprong, niet zwanger. Na de eisprong Zwanger. En dat is ook nog zoiets, wanneer "mag" je bevallen. Volgens de dokter moet het kind er na 42 weken uit. Waarom? Ja soms MOET het, maar meestal gaat het nog helemaal goed en kun je gerust nog een weekje wachten.
Echo's zijn echt niet alleen voor de geruststelling van de moeder hoor. Zonder echo hadden we nooit geweten dat mijn placenta niet goed functioneerde en dat mijn dochter daardoor een groeiachterstand had.
Amom22 Toch snap ik je standpunt eigenlijk niet helemaal... heb nog ff nagedacht... Je zegt dat je vorige bevalling redelijk rustig verliep totdat ze je vliezen braken en dat je bent ingeknipt... Denk je dat dit alleen maar gebeurd is omdat je door hun aanwezigheid meer gespannen was...? Zou het niet zo zijn dat er een achterliggende gedachte achter zat.... Waarschijnlijk had de bevalling zonder de vliezen te prikken veel langer geduurd, en had je misschien niet eens de kracht meer gehad om te persen... Inknippen doen ze ook alleen maar als ze verwachten dat je inscheurt.... dus tja dan was je misschien ontspannender geweest, maar wel uitgeput met een totaalruptuur.... Waarom neem je de echo's niet...? Je kunt dan toch nog altijd kiezen of je laat ingrijpen of niet? Ja vaak worden kinderen met 42 weken gehaald... goh zou dit zomaar zijn....? Nee, denk het niet.... vaak komen deze vrouwen ook gewoon vaker op controle om te kijken of ze nog wel genoeg vruchtwater hebben etc.... (extra risici's dus!) Ik begrijp niet waarom je zoveel extra risico's wilt nemen...... de technologie is er toch niet voor niets...? En tja... ik zou er niet mee kunnen leven dat mijn kind dood zou gaan, omdat ik rustig wilde bevallen.... ik beval liever hectisch van een kind dat blijft leven..... Ja zwangerschap en Bevalling is iets natuurlijks.... maar Leven en Dood ook..... Zelf zou ik er niet mee kunen leven...... ik zou trouwens al helemaal niet rustig kunnen bevallen zonder hulp omdat ik dan weet dat niemand iets controleert.....
Hoi, Mijn bevalling liep prima,ik kon het heel goed aan maar de verloskundige vond het te langzaam gaan en toen had ze mijn vliezen doorgeprikt. Daarna ben ik dus in een weeenstorm terechtgekomen. Daarom hebben ik een knip gehad en zijn ze aan mij gaan rukken en duwen en trekken. Ze hebben niet ingeknipt omdat ik zou inscheuren maar om alles sneller te doen verlopen. Ik was voordat ze de vliezen braken meer dan 12 uur bezig, maar ik had er geen moeite mee. Ik was heerlijk rustig en op mijn gemak de weeen aan t opvangen. Ik heb een aantal artikeln gepost een paar pagina's terug over echo's en waarom ik die niet wil. Het gaat mij puur om de risico's die zo'n echo op de kleine kan hebben. Ik wil ook niet weten of mijn kind iets levensbedreigends mankeert. Ik zal het NOOIT van mijn leven aborteren, dus wat dat betreft hoef ik de 20 weken echo al helemaal niet. En als je te horen krijgt dat je kind een bepaalde kans heeft op een bepaalde ziekte, daar wordt je zwangerschap ook niet leuker van, terwijl je er in mijn ogen toch niet veel aan kan doen.Ik snap best dat als je 42 weken zwanger bent je extra controle nodig hebt, maarik vind dat ze het kind pas moeten "halen" als er ook ECHT iets aan de hand blijkt te zijn of vermoedens dat het minder gaat. Zo'n kind blijft niet voor niks nog even lekker zitten waar ie zit. Als je de posts beter had gelezen haat het helemaal niet zo zeer om mij, maar meer om mijn kind en dat ik wil dat hij in een rustige omgeving ter wereld kom, zonder poespas. De technologie is er idd en ik ben er erg blij mee. Maar ik denk dat we met z'n allen een beetje te bang zijn gemaakt en dat we veel te snel grijpen naar allemaal medische ingrepen. Medicijnen e.d. zijn medicijnen, die neem je niet als je gezond bent. Zo zie ik dat ook met al die ingrepen. En ik bedoel dus neit dat je helemaal geen controles moet hebben want dan weet je dus ook niet of je nog wel gezond bent Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat de echo bestaat, maar het brengt ook veel risico's ,met zich mee en ik vind dat het tegenwoordig veel te veel wordt gebruikt. Er zijn bijvoorbeeld ook andere mogelijkheden i.p.v. termijnecho. Waarom moet een vrouw die een normale cyclus heeft en weet wanneer ze zwanger is geworden en testen heeft gedaan voor en tijdens zwangerschap en termijnecho? sorry dat begrijp ik ECHT niet. Wat wou je laten controleren dan? Hartslag van kind valt makkelijk te controleren? ontsluiting is makkelijk te controleren?
Zijn er dan ook andere manieren dan via een echo om te zien of je bijvoorbeeld een tweeling verwacht? Of dat je placenta niet voor de uitgang ligt? Ik denk trouwens dat je hier op het forum weinig tot geen verhalen zult vinden over Unassisted Childbirth, dus dat je ervaringen hierover toch ergens anders moet zoeken. In Nederland is het hele bevallingsgebeuren al niet zo medisch als daar waar jij woont en ik denk dat het hier weinig voorkomt dat vrouwen zonder verloskundige/gyn bevallen.
Meestal groeit de baarmoeder sneller bij een tweeling, dus die rand ligt wat hoger, en andere vorm van buik, meer aankomen, meer getrappel in de buik. Maar zeker weten, nee.
ik zou het niet durven eerlijk gezegd! de eerste was 24uur alsnog naar het ziekenhuis de tweede was 1,5uur ingeleid de derde hoop ik thuis maar wel iemand erbij. Dan de vk wel later bij hoor want dat gefriemel word ik alleen maar gek van, laat mij maar lekker in me eigen wereldje even zitten!
Nou goed, er zullen vroeger ook wel tweelingen geboren zijn zonder medische inmenging, alleen ze komen wel vaak (veel) vroeger. Maar als je placenta voor de uitgang van je baarmoeder zou liggen, kan je kind er dus niet op de normale manier uitkomen. Ik weet niet of dat via een andere manier dan via een echo is te checken, maar dat zou ik -als ik jou was- toch wel even zeker willen weten voordat ik aan een UB zou beginnen. Maar goed, ik ben jou niet natuurlijk
Als je ontsluitng hebt kun je dat voelen en dan alsnog een keizersnede krijgen. Het is gewoon te voelen tijdens de bevalling.
Toen heb ik de rest van mijn zwangerschap in het ziekenhuis gelegen met het Hellp syndroom (de groeiachterstand van mijn dochter was daar een gevolg van) en is zij met 30 weken en zes dagen geboren via een spoedkeizersnede. Ze was ook nog eens veel te klein, 1290 gram.
Hoi, Dat is niet niks. Wist je niet dat je het Hellp syndroom had? Was je daarvoor ook nog niet ziekig?
Ik zit dit eigenlijk met verbazing te lezen..... Ten eerste: Nou, dan vraag ik hier iemand om als proefpersoon te dienen, denk dat ik morgen maar chirurg wordt, of kapster of..... Ik vind dit een grove belediging voor VKs, die ervoor leren, want dat is niet voor niets. Anders zouden het wel een bak van vrijwilligers zijn die je kan bellen, toch? En trouwens, jij kan niet goed zien wat je doet als je zelf aan de navelstreng gaat pielen, mocht die om de nek zitten, probeer maar eens naar je eigen doos te kijken nu, met een grote buik! En je partner, ja, misschien raakt die wel in paniek?!?!? VKs kunnen je helpen als er iets mis dreigt te gaan. Spijt me wel, hoe intelligent en oermoederinstinctief jij jezelf ook vindt, jij kan niet zelf beoordelen of je misschien wel teveel bloed verliest. Jij kan in paniek raken als je kindje niet ademt als het geboren wordt, een vk kan je bijstaan in noodsituaties! Misschien kan je eens naar dit filmpje kijken, de vk in dit filmpje houdt zich behoorlijk afzijdig en zal alleen inspringen in geval van nood, of wanneer de vrouw erom vraagt. Dat kan toch ook? Jij springt gelijk naar het andere uiterste om het gelijk allemaal maar alleen te doen! http://www.youtube.com/watch?v=0fwWdVda8sg In die filmpjes die ik van jouw sites heb zitten bekijken, zit er ook eentje tussen waarbij er een kindje naast het zwembad waarin pa en ma aan het bevallen zijn, vreselijk staat te huilen. Nou ik word daar niet echt relaxt van. Een moeder (denk ik) van de vrouw die ondertussen ook nog even iemand gaat bellen, de telefoon aan pa geeft en ineens komt dat kind eruit en pas nadat het kindje er al een tijdje uit is vraagt die moeder "ademt het kindje"? Nee, het is niet per definitie zo relaxt als jij zegt. Dan de opmerking dat een kindje best ook 43 weken in je buik kan blijven.... De kans dat het kindje dan in het vruchtwater poept is enorm, aangezien de darmen dan al aan het werken zijn. Het kindje is namelijk "af" om in de buitenwereld te leven. Ik heb hele nare dingen zien gebeuren met kindjes die te lang in vies vruchtwater hebben doorgebracht.... Dan, waarom een echo? Je weet het maar nooit, lees hier eens in het forum ook de minder leuke verhalen en ontdek dat dat er eigenlijk meer zijn dan de verhalen van makkelijke en probleemloze zwangerschappen en bevallingen.... De ligging van je placenta, als die voor de uitgang ligt, kan jij in je eentje thuis persen wat je wilt, maar dat kan nooit goed aflopen! Unassisted birth is met name een hype in Amerika en andere landen waarbij je standaard in het ziekenhuis bevalt. Die hebben dus niet vrijwillig de keuze thuis met VK te bevallen... In Nederland staan we er juist bekend om, een zo natuurlijke situatie na te bootsen met thuisbevallingen, maar dan wel onder begeleiding van een VK. Ik ben door een eerste vroeggeboorte gedwongen de volgende keer weer in het ziekenhuis te bevallen, maar eerlijk? Ik had geen gefriemel aan mijn lijf en ben heerlijk rustig in een zeer gezellige, gemoedelijke en rustige setting bevallen van mijn dochter. Ondanks dat ze 8 weken te vroeg was, was de stress niet voelbaar, omdat de sfeer door de VK/gyn en verpleging gewoon fantastisch was! Ik heb zeer zelden in zo'n serene rust gezeten als tijdens mijn bevalling....dat gevoel heb ik sindsdien niet meer gehad..... ....dus het kan ook anders...
Jawel, ik had hoge bloeddruk en eiwit in mijn urine, maar de groeiachterstand van mijn dochter gaf de doorslag om opgenomen te worden. En gelukkig maar want ik ben zo ziek geworden daar dat we bijna drie dagen op de intensive care hebben moeten liggen, en zijn we allebei bijna doodgegaan. Ik ben dus iemand die wel erg blij is met alle technologische onwikkelingen en medicijnen en doktoren, omdat wij er anders gewoon waren geweest!