ja ik las het al. Ik had haar posting gelezen en werd gelijk een beetje kribbig daarop, sorry ik denk ook de hormonen. Ik heb nu het hele topic gelezen en ik denk dat je je vraag beter op een engelse site kan vragen waar het wat meer gebruikelijk is. Je weet dat het in nederland niet gebruikelijk is en dat de verhalen van unassisted birth alleen maar toevallig is gebeurd zonder dat het gepland was.
Ik ben in een boek aan het lezen, De Ideale Geboorte van Sondra Ray. Hierin is een interview opgenomen van een ouders die voor een unasisted birth hebben gekozen. Het kindje is in een bad geboren. In het interview lees je ook wel veel over hun voorbereiding hierop en hoe zij vooral op spirituele wijze hebben geprobeerd om de zwangerschap en geboorte zo gezond mogelijk te laten verlopen. Bij hen was er wel een verloskundige op de achtergrond, maar de vader van het kindje heeft eigenlijk alle handelingen na de geboorte verricht. Misschien vind je het leuk om dit boek ook te lezen.
Ik voelde bij de bevalling van Sofie alles zo goed aan dat ik me kan voorstellen dat ik dat alleen had gedaan echter daarna kwam de placenta niet, toen was de VK die de ambulance regelde wel erg handig. Anders vraag je toch de VK in een andere kamer te wachten, kun je haar/ hem er altijd nog bijroepen. Ik moet straks in het ziekehuis bevallen maar blijf dan waarschijnlijk ook zo lang mogelijk "alleen". Groetjes Lisette
Ja op zich als de VK in de buurt is, vind ik de situatie niet onverantwoordelijk of onveilig. Zelf wil ik haar gewoon erbij hebben. Geeft me een veilig gevoel en tja weten wij veel hoe dat allemaal gaat bij zo'n geboorte Misschien dat ik het zou overwegen bij een eventueel 2e kindje. Want het lijkt me wel heel speciaal als je het samen met je partner kan doen. Haha hij heeft geholpen het erin te krijgen dus nu helpt ie ook maar met het eruit krijgen
Als ik niet twee weken 'te vroeg' ingeleid was in het ziekenhuis dan was er een reeele kans dat zowel ik als mijn zoon er nu niet meer geweest zouden zijn. Mochten wij kiezen voor een tweede dan zou ik never nooit niet thuis willen bevallen, laat staan alleen.
he ook metalliefhebber? 8) ja dat kan ik me wel voorstellen dat de angst er dan goed in zit. zou je het dan ook niet doen met een VK op de achtergrond ?
Interessante topic. Gek genoeg had ik zelfs nog nooit bedacht dat je het ook helemaal alleen zou kunnen doen. Nou zou ik dat zelf ook denk ik nooit aandurven maar kan me voorstellen dat sommigen dat graag zo doen. Zelf heb ik 2x een keizersnede gehad en zal dus nooit meer natuurlijk bevallen, laat staan thuis. Maar goed dat is hypothetisch want het blijft bij ons toch hoogstwaarschijnlijk bij 2 kids. Maar heel soms vind ik dat wel jammer, het lijkt me zo veel fijner om lekker thuis te zijn bij een bevalling, ipv die 2x die ik op de operatietafel er een beetje hulpeloos bij lag, en daarna het herstel wat ook niet echt een feestje was. Volgens mij heeft er verder nog niemand gereageerd die er zelf ervaring mee heeft maar dat lijkt me idd wel interessant om te lezen. Bijv. of je tijdens heftige weeen nog in staat bent om naar signalen van je lichaam te luisteren enzo. Ben benieuwd!
@amom22: Ik snap wel wat je bedoeld. Bij mij veliep de ontsluiting ook super totdat ik naar het ziekenhuis moest. Maar daar werd ik over gedragen aan de gyn. Bij mij ging het daar mis. Ik zou bij de tweede voor een thuis bevalling kiezen. De samen werking met de verloskundige verliep namelijk super. Kun je je wensen niet met de verloskundige bespreken dan is ze wel aanwezig voor als er toch hulp nodig is zo niet kan je het samen met je partner doen. Ik zou persoonlijk nooit helemaal alleen bevallen. Er kan tot op het laatst zoveel mis gaan. En bij de verloskundige praktijk waar ik liep is zoveel mogelijk en wordt er zo gekeken naar de moeder waar en hoe ze op haar gemak is om de bevalling zo goed mogelijk te laten verlopen. Succes met je keuze. Annemarie
Ik heb gelukkig een verloskundige die sowieso aan de zijlijn blijft staan... niet te veel gepruts aan het bevallende lijf
TS heeft al verschillende keren aangegeven dat het voor haar, in de UK, niet zo evident is om thuis een (goede) vk te hebben... Dat is, denk ik, deels de reden waarom ze een unassisted birth wil hebben... Ze lijkt wat tussen de 2 uitersten te zitten...in het ZH met veel gefriemel etc...of thuis maar dan 'alleen'... Amom, ik vond het voorstel om in NL te bevallen precies één van de beste... Je kan toch ook met de auto komen ipv de boot ofzo. Gelukkig heb je nog even de tijd om de voor jou beste keuze te maken! En als jij je het beste en veiligste voelt bij een U.B., dan moet je dat doen! Lieve groetjes!
Ze is in Engeland verzekerd, wat denk je dat het kost om in NL te bevaen zonder verzekering? Reisverzekering vergoedt alleen het hoognodige, en daar valt een bevalling niet onder, tenminste niet als je gewoon op tijd bevalt want dat is dan je eigen stomme schuld dat je niet thuis bent. Bovendien, vindt maar eens een verloskundige die je nu nog aanneemt, en die je evt in een hotel (als je nergens anders terecht kunt) wil laten bevallen. Dan wordt het toch nog een ZH bevalling hoor! Als ik mijn man genoeg had vertrouwd hierin had ik het ook unassisted willen doen, maar ik denk niet dat hij in staan is om mij genoeg bij te staan, dus helaas moet er dan toch een vroedvrouw komen.
Je bent binnen de EU wel verzekerd voor spoedhulp, dat lijkt me bij een bevalling wel het geval. Tevens heb je binnen de EU vrij verkeer van goederen en diensten en daar valt een verzekering ook onder. Je mag je zorg dus in het buitenland halen. Hoe dat precies zit kun je altijd bij de maatschappij navragen.
een bevalling valt niet onder spoed hulp ook niet voor ambu en brandweer ook niet voor nederlanders zelf.
Alleen bij een vroeggeboorte ja, dan is het inderdaad spoedhulp, niet als je bevalling gewoon op tijd begint, dan moet je nl gewoon thuis zijn. Veel maatschappijen werken daar niet aan mee, ik heb bij verschillende verzekeraars gewerkt in verschillende landen en het is een mega rompslomp om het uberhaupt er door te krijgen.