Unconditional parenting

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kleinesara, 1 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Een beetje eng. Sorry hoor, mijn telefoon weet soms beter dan ik welk woord ik bedoel.

2. Marmir

Marmir Actief lid

5 sep 2013
    136
    0
    0
    NULL
    Hoeksche Waard
    Ik dwaal erg af in de discussie. Excuus. Het komt door mijn enthousiasme over Gordon en ik zou iedereen er wel mee willen besmetten.

Vanaf nu ga ik me met de oorspronkelijke vraag bezighouden. Ik kom zelf vast ook uitdagingen tegen. Misschien zijn er dan ook gelijkgestemden die met mij willen meedenken.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Melkvoedingen zijn belangrijk omdat de meeste kinderen niet voldoende andere dingen eten. Doen ze dit wel dan is melk belangrijk als bron van vocht. Borstvoeding biedt natuurlijk nogmeer maar kan ook prima als vocht in een beker worden aangeboden.
    ochtendmbv-pap 200 ml
    middag beker melk
    avond eten beker melk
    voor het slapen gaan melk.

Zit je zo op minimaal 500 ml... is al heel,wat.

4. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

5 feb 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    Is het een idee om het drinken een beetje los te koppelen van het eten? Dus eten op het ene moment en drinken op een ander moment? Dan concurreert het ook niet zo met elkaar en doorbreek je sowieso het beloningsgevoel.
    Misschien dat het zelfs wat rust geeft voor zo'n jonge onderzoeker :) : eerst eten "ervaren" en dan een poosje er na drinken.

5. kleinesara

Ja daar heb ik aan zitten denken maar ik vind het lastig om dat in de dag in te plannen. Nu lukt dat sowieso niet want ze moet nu ieder uur de borst proberen om de melkprodutie weer omhoog te krijgen. Maar als dat voor elkaar is ga ik het toch proberen weer in te voeren. Dan maar even een schema maken voor de eerste dagen want anders lukt het me niet.

6. Marmir

Marmir Actief lid

5 sep 2013
    136
    0
    0
    NULL
    Hoeksche Waard
    Je zegt dat ze aan de borst moet. Dat klinkt niet erg ontspannen. Is kolven een optie?

7. kleinesara

Ja moet in de zin van ze moet het proberen. Maar als ze niet wil dan hoeft ze niet. Zodra zij aangeeft dat ze weg wil en wil spelen dan mag ze dat zelfs als dat al vrijwel meteen is.

8. Hanneke23

Hanneke23 Bekend lid

20 jan 2012
    642
    0
    0
    NULL
    NULL
    Probeer het drinken misschien een beetje los te laten. Sommige kindjes zijn er ook gewoon vlug klaar mee en hebben liever vast voedsel...
    Ik zeg niet dat dit bij jullie aan de hand is maar het kan.
    Bij ons hadden we met 8 maanden nog maar 1 fles en met 11 maanden was hij er helemaal klaar mee.
    Minder melk dan gaan ze ook meer andere dingen drinken die ze soms ook lekkerder vinden.
    De kinderarts zei tegen ons toen Micah nog maar 1 fles dronk dat dat prima was. Als hij tussen de 300 en 500 ml zuivel op een dag binnenkreeg was dat prima. Hier valt yoghurt en bijv boter op brood ook onder.
    Micah haalde de 300 ml wel dus was ik tevreden mee, maar heeft ook even geduurd hoor want ik vond ook een baby hoort melk te drinken....was onze baby het zelf alleen niet mee eens....
    Succes in elk geval.

9. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Dit bedoelde ik eigenlijk ook een beetje..... Maar snap wel dat je het moeilijk kan los laten als ze wat aan de lichte kant is voor haar lengte...

Hoop dat het snel wat beter gaat en zonder al te veel strijd:(

10. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Ik ben een grote voorstander van UP. Het lukt me lang niet altijd om volgens deze manier mijn kindje te benaderen, maar ik gebruik veel aspecten in de opvoeding. Mijn dochter dronk rond die leeftijd heel erg weinig. Ik heb je andere topic niet gevolgd, maar is er serieus een probleem? Lusteloos, te weinig plasluiers? Als dit niet zo is, zou ik haar echt gewoon haar gang laten gaan, min dochter dronk toen geen thee of water, alleen bv. Maar dat weigerde ze dus. Is echt een fase. Vanuit groente en fruit halen ze ook veel vocht. Ze krijgt dus vocht binnen. Misschien niet het vocht wat jij zou willen (namelijk bv) maar wel vocht. Je partner kan blijven kolven om de productie goed te houden en regelmatig de borst aanbieden. Wil ze niet, dan niet. Drinkt ze s nachts nog?
    Sorry als ik dingen vraag die in je andere topic al benoemt zijn.
    Natuurlijk ouderschap, UP, AP het gaat tich allemaal over het verttouwen hebben in je kind dat deze het zelf het beste weet. Voeden op verzoek, is ook in moeilijke tijden, voeden op verzoek. Tenzij het medisch een probleem wordt, lijkt miij.

11. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Sorry heb niet alles gelezen.

12. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Niet dat de discussie hieruit ontstaan niet interessant is, maar even ter antwoord op de eet-en drinkvraag:

Probeer BV en vast voedsel inderdaad eens los te koppelen. Dus rapley-eten als compleet andere activiteit. Daarnee verwijder je ook de voorwaarde "eerst bv, dan vast voedsel". En ook geen ander eten in de buurt rond de bv-momenten om te vermijden dat er toch een soort conflict ontstaat. Rapley gaat om veel meer dan eten; het is ontdekken, spelen, motorische vaardigheden leren, structuren en smaken leren kennen... BV is drinken (en eten), maar ook troost, geborgenheid, lichamelijk contact, hechting...
    Ieder uur bv lijkt me inderdaad erg slopend voor alle betrokken partijen. Kolven is een prima alternatief. Waak voor stress, dat is niet zo goed voor productie. Verder veel drinken en zo'n 500 calorieën extra nemen. Je hebt neussprays om eventueel een tsr op te wekken.

Ik had nog nooit van UP of van de Gordon-methode gehoord, wel van AP. Mijn man en ik passen elementen daaruit toe. Wat het uiteindelijk wordt qua opvoedstijl zal de toekomst leren. Wij doen wat wij denken dat in het belang van onze dochter is en wat werkt voor ons.

Een hoekje van dit forum waarin mensen die geïnteresseerd zijn in UP, AP of de Gordon-methode (want als ik het goed begrijp komen veel elementen overeen) van gedachten kunnen wisselen... Het klinkt goed, maar ik denk dat je daarvoor het beste een club hier op zp kunt oprichten om te voorkomen dat je in een (overigens zoals gezegd op zich boeiende) discussie blijft steken. Ik zou in ieder gebal best geinteresseerd zijn in zo'n club!

13. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Beetje overbodig dus dat Unconditional Parenting... bij elke normale manier van opvoeden voelt het kind je onvoorwaardelijke liefde, ondanks eventuele "straffen".
    Consequenties van gedrag horen nu eenmaal bij het leven. Je voedt geen kind op, maar een aankomende volwassene. En die volwassene zal met tegenslagen en teleurstellingen om moeten kunnen gaan. Dus als je je kind nooit geen grenzen leert, geen consequenties van gedrag... dan staat je kind heel raar te kijken als de buitenwereld dit wel doet (want de buitenwereld is hard!). Je kind kan daar dan helemaal niet mee om gaan. En dus heeft je opvoeding gefaald op dat moment.

14. kleinesara

Daar gaan we weer... Bij up leert een kind wél grenzen en wél consequenties. Het is zowat het grootste misverstand wat er bestaat dat kinderen met up dat niet leren kennen.

15. Marmir

Marmir Actief lid

5 sep 2013
    136
    0
    0
    NULL
    Hoeksche Waard
    Ja, jammer hè? Het gaat erom HOE je grenzen aangeeft en hanteert. Hoe dan ook, ik ben ook wel geïnteresseerd in een hoekje waar gelijkgestemden ervaringen kunnen uitwisselen.

16. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Ik ook!

17. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik kan me voorstellen dat je zo denkt over UP als je er weinig tot niets over weet en niemand in jouw omgeving hebt die volgens deze methode opvoed. Maar voor heel veel mensen is DIT een 'normale' manier van opvoeden en jouw 'normale' manier juist overbodig. Met andere woorden, wat jij normaal vindt, is voor een ander misschien juist helemaal niet normaal.

18. kleinesara

Ik maak er wel eentje aan. Kunnen we deze gebruiken voor de discussie zonder eind.

19. kleinesara

Staat bij algemene clubs.

20. adi

adi Niet meer actief

Net zoals een groot misverstand bestaat dat het aanleren van regels met bepaalde voorwaarden een verband houdt met de onvoorwaardelijke liefde van de ouder.
    Ik vind heel veel dingen enorm veel toevoegen maar kan me gewoon niet voorstellen dat er ouders zijn die werkelijk geloven dat je de ouderliefde onthoudt als het kind veel complimenten krijgt? Of als het weleens op de gang gezet wordt? Want dat is wat deze leer ons vertelt.. Kijken vinden dat straf geen zin heeft ben ik meestal mee eens, maar vinden dat een kind denkt dat ie geen liefde krijgt bij een compliment of strafplekje gaat daar vele mijlen verder..

Want dan geloof je dat het blijkbaar heel wat mis is in de basis hechting en dat de ouder zijn liefde voortdurend moet bewijzen?

Deel Deze Pagina