Vruchtwaterpunctie verleden tijd - Nieuws | Altijd op de hoogte van het laatste nieuws met Telegraaf.nl [Actueel] Het werd verdorie tijd!!!
In Belgie wordt aangeraden bij een slechte uitslag van de NIPT alsnog een vruchtwaterpunctie te verrichten. Wel zie je in Duitsland en Belgie dat door de NIPT test er bijna geen vlokkentests meer voorkomen. Vruchtwaterpuncties zijn er in deze landen nog wel best veel. Wat mij betreft had het artikel dus beter "vlokkentest verleden tijd" kunnen heten.
Ik vind het ook een slecht artikel...er worden verschillende testen met elkaar verward. Er wordt gesproken over een risicobepaling bij de vruchtwaterpunctie en dat moet dus combinatietest zijn. daarbij hebben ze het over bij 11 weken de vruchtwaterpunctie, dit moet dan idd vlokkentest zijn. Neemt niet weg dat het mooi zal zijn als de test in Nederland vergoed gaat worden. Dan hoeven ouders de keuzes niet meer af te laten hangen van het kostenplaatje!
ja maar die punctie word dan alleen nog maar gedaan bij een slechte uitslag en nu word ie gedaan zonder echte aanleiding (behalve leeftijd of iets) Dus stel dat er 200 puncties worden uitgevoerd normaal dan kan je nu 200 NIPT testen uitvoeren en misschien komen hier maar 10 slechte uitslagen naar boven die dan verder een punctie krijgen maar dan is er ook een echte aanleiding voor. Ik vind het supernieuws, beetje zonde van mijn 700 euro die ik al heb uitgegeven maar goed het is niet anders..
Goed nieuws. En weet wat z.n combinatie test met je kan doen. Met dochter had ik een kans van ja wel 1/48.. Vlokkentest laten uitvoeren. Geen pretje kan ik je vertellen z.n lange naald dwars door je buik naar je moederkoek ( auw).. En de stress na de hand brrr. Gelukkig is alles goed gekomen.
Zou super zijn! Ik ben 39 dus val zeker in de risicogroep. Voor is 2014 ons helaas te laat, het zal neem ik aan midden of eind worden? eind dit jaar gaat hij bij gedaan worden in antwerpen, dus wij moeten helaas nog betalen.
helaas zal de stress blijven want ook bij de NIPT moet je op de uitslag wachten. Bij de NIPT laat de uitslag (helaas) langer op zich wachten (2 weken) dan bij de sneltesten van de vlokkentesten/ vruchtwaterpuncties die gemiddeld een week duren
Maar een vlokkentest kan pas bij 11 weken een een vruchtwaterpunctie bij 15-16 weken dus je bent altijd eerder natuurlijk want een vlokkentest zou ik niet snel laten doen ivm extra risico miskraam en vals positieve uitslag kans, maar goed zelfs als je die laat doen ben je even ver als dat je de uitslag krijgt van een NIPT (welke trouwens 10 dagen duurt en vaak nog sneller)
ja dat snap ik, maar ik weet van mezelf dat toen ik de vlokkentest eenmaal had gedaan de zenuwen van het wachten extra toenamen. Je wilt gewoon zsm de uitslag. Ik wist dan ook met 12 wkn (je kan ook met 3 dagen de uitslag al hebben) waar ik aan toe was. Ik bedoel dat ook niet als iets negatiefs over de test, maar gewoon dat je stress hebt na wat voor test dan ook.
ja klopt maar dat is bij de combitest ook en dan heb je stress om iets wat geeneens een echte uitslag geeft... dan heb ik liever even stress om iets wat echt iets verteld... (en dan nog kan je natuurlijk niet alles testen en/of zien helaas )
ik zou ook nooit een combinatietest aanraden. Die geeft idd alleen maar een (schijn)uitslag. Heb ik dan ook niet gedaan. Stel je hebt een kans van 1 op 1500...dan denk je wat kan mij nog gebeuren!!! Helaas droeg ik uiteindelijk een kindje die die ene was!!! (was trouwens geen trisomie 13,18 of 21 die getest worden met de vlokkentest/NIPT). Kwamen we pas tijdens de 20 weken echo achter. Een vruchtwaterpunctie kan trouwens wel naast de chromosoomafwijkingen ook nog testen op neurale buisdefecten. Dit kan niet met de vlokkentest en NIPT.